Gå til innhold

ultralyd ved graviditet

Gjest førstegangsgravid og lite erfaren:)

Anbefalte innlegg

Gjest førstegangsgravid og lite erfaren:)

Hei,

Jeg har maaange spørsmål, så sier ifra med en gang:)

Jeg er gravid i 8.uke og er nok mer nervøs enn gjennomsnittet.... Tenker på spontanabort og at den lille sikkert er død inni meg mange ganger daglig.. Prøver å la være, men det er så vanskelig.

Nå tenker jeg å spørre legen om tidlig ultralyd for å få se med egne øyne at det faktisk er noe levende inni meg.

Det jeg lurer på er, hvor tidlig kan man ta en "utvendig" ultralyd og se/høre hjertet? Har lest om folk som har sett hjertet i uke 6 og 7 - har de da tatt innvendig ultralyd hos gynekologen eller gjør det det utvendig med sånn gelé på magen?? (Ja, jeg er grønn;)

Kan man ta mange ultralydundersøkelser i løpet av et svangerskap, eller er det skadelig?

Kan man se misdannelser i 10.uke?

Hvor tidlig kan man høre hjertet når man er hos legen (min lege har ikke ultralydutstyr).

Sikkert mange dumme spørsmål, men jeg har ingen andre å spørre, så forsøker her...

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315231-ultralyd-ved-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg lurer på er, hvor tidlig kan man ta en "utvendig" ultralyd og se/høre hjertet? Har lest om folk som har sett hjertet i uke 6 og 7 - har de da tatt innvendig ultralyd hos gynekologen eller gjør det det utvendig med sånn gelé på magen?? (Ja, jeg er grønn;)

Jeg tok utvendig ultralyd i uke 7 og så to bankende hjerter.

Kan man ta mange ultralydundersøkelser i løpet av et svangerskap, eller er det skadelig?

På grunn av et risikosvangerskap hadde jeg hyppige ultralyder fram til uke 22.

Det ve jeg ikke. Men man kan se på nakkefolden i uke 12 for å se om det er Downs Syndrom.

Hvor tidlig kan man høre hjertet når man er hos legen (min lege har ikke ultralydutstyr).

Det husker jeg ikke. Uke 14?

Så tidlig ligger fosteret svært langt ned i magen, og siden ultralyd ikke trenger igjennom bein, kan det være nødvendig å ta innvendig ultralyd for å få gode bilder så tidlig. "Kkambenet" (hva heter det egenrlig?) ditt kan være i veien.

Det er ikke dokumentert skadelige effekter av ultralyd på gravide såvidt jeg har fått med meg. I mange land gjøres ul månedlig.

Det kommer nok an på hva slags misdannelser det er snakk om. Nakkefold som kan antyde Downs Syndrom er mest synlig mellom 11 og 12 uker graviditet om jeg ikke husker helt feil

Høre, du mener med doppler? Det er jeg usikker på. Det kan du sikkert spørre helsestasjonen om.

Jeg har to barn, og i begge svangerskap var jeg nervøs slik du er - og valgte å gå til privat gynekolog for ul. Det var mellom 7 og 8 uker begge gangene, og man kunne tydelig se hjertet som banket. Herlig følelse.

Så tidlig ligger fosteret svært langt ned i magen, og siden ultralyd ikke trenger igjennom bein, kan det være nødvendig å ta innvendig ultralyd for å få gode bilder så tidlig. "Kkambenet" (hva heter det egenrlig?) ditt kan være i veien.

Det er ikke dokumentert skadelige effekter av ultralyd på gravide såvidt jeg har fått med meg. I mange land gjøres ul månedlig.

Det kommer nok an på hva slags misdannelser det er snakk om. Nakkefold som kan antyde Downs Syndrom er mest synlig mellom 11 og 12 uker graviditet om jeg ikke husker helt feil

Høre, du mener med doppler? Det er jeg usikker på. Det kan du sikkert spørre helsestasjonen om.

Jeg har to barn, og i begge svangerskap var jeg nervøs slik du er - og valgte å gå til privat gynekolog for ul. Det var mellom 7 og 8 uker begge gangene, og man kunne tydelig se hjertet som banket. Herlig følelse.

.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...