Gå til innhold

suppurativ hidradenitt

Anbefalte innlegg

Hei. Har vært plaget av abcesser i flere år nå. Startet i sete/ underliv og har siden spredd seg til mage, armhuler og hake/hals. Har tømt og skåret bort mange, men dukker opp på nye omeråder. De samme kan komme igjen og igjen, samtidig som jeg får nye. Får behandling med antibiotika når det bryter ut, men har ikke altid så god effekt. Diclocil fungerer bedre enn dalacin. Utbruddene starter hos meg 14 dager etter startet mensturasjon. Størrelsen på abcessene varierer fra mnd til mnd, men har det førtst startet ett sted blir den større for hver gang. de trekker seg tilbake mellom utbruddene.men jeg får høre at det ikke har samheng med hormoner, noe som virker rart på meg. Da det gjelder behandling har jeg vært hos fastlege og hyppige besøk hos kirurg. Medisiner kun ved utbrudd. Finnes det en spesialist på dette? Forebygging? Har det sammenheng med syklus? Har overvekt betydning? Hilsen Pling

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315296-suppurativ-hidradenitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Det sykdomsbildet du beskriver passer bra med diagnosen du har fått. Som du har merket, er våre behandlingstilbud for dette ganske begrensete. Dog er det vel rimelig at du følges opp av en hudlege, dersom dette er mulig. Vi anbefaler periodevis bedspkterete antibiotika, lokalbehandling med Dalacin, ved tilbakevendende abscesser, kirurgi eller CO2 laser . Acnemiddelet Roaccutane kan også være et behandlingsalternativ / supplement. Betydningen av overvekt er nok usikker, men kan vel spille en viss rolle. Tidligere gjorde man omfattende kirurgi i lyskeregioner, det har man stort set gått bort fra. Når det gjelder den medikamentelle behandlingen , har jeg mer tro på langtidsbehandling på minst 3-6 mnd med antibiotika istedet for bare ved utbrudd . Med hilsen fra Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...