Gå til innhold

Vondt i brystene

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har av og til vondt i brystene, oftest i det venstre. Jeg har vært hos legen og spurt om han tror jeg har grunn til bekymring, og om dette kan være brystkreft? Han tror ikke det. Jeg er ikke betrygget, legen er ganske nyutdannet, og undersøkte (slik jeg ser det) relativt overfladisk. Kanskje han synes det var flaut..... Uansett: hva kan dette være? Stress? Noe feil ifht lymfekjertler? Annet? Jeg leste et eller annet sted på nett at vondt brystene ikke var tegn på brystkreft....? Jeg er ellers 40 år, og har en sønn som jeg ammet da han var baby. Jeg var 25 år da han ble født. Om det har noen betydning. Jeg merker ingen tegn til overgangsalder (men det er vel og litt tidlig ennå). Har du noen tips om hva "vondtene" kan skyldes?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315345-vondt-i-brystene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ja, det er korrekt at smerter ikke er tegn på brystkreft. Stress og lymfekjertler er det heller ikke. De fleste kjenner litt ømhet i tiden før menstruasjon hvor kroppen produserer en kombinasjon av hormoner som stimulerer brystet, det er helt normalt. Det kan være små cyster i brystene, som kan gi smerte. Jeg vil foreslå at du får utført mammografi. Hvis man finner cyster, kan de punkteres, eller kanskje du kan slå deg til ro, hvis du har fått klarhet i situasjonen. Mon ikke din lege er villig til å henvise deg, hvis du ber om det? Det er ikke så uvanlig å foreta mammografi i 40-års alderen.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS Jeg håper ikke at en lege synes det er flaut å undersøke en pasient, da burde vedkommende ikke ha tatt den utdannelsen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315345-vondt-i-brystene/#findComment-2582646
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...