Gå til innhold

Rytmeforstyrrelser

Anbefalte innlegg

Har i mange år hatt ekstraslag på hjertet, vet at dette ikke er farlig. Har dette daglig, gjerne flere ganger, hvor det bare er ett eller to ekstraslag uten noe annet. Har episoder hvor hjertet slår raskt og overfladisk, hvorpå det liksom "tar seg inn igjen" med kraftige slag med godt mellomrom mellom hvert, ca. 3-5 ganger før det slår normalt igjen. Men har også episoder hvor det ikke er noen rytme på forstyrrelsene, for å si det sånn. Hjertet slår da fort, sakte, hardt og svakt om hverandre. For et par dager siden varte en sånn episode i ca. 30 sekunder. Det jeg lurer på er om det er lurt og oppsøke lege, eller om dette er vanlige ekstraslag? Har ikke bekymret meg for dette, men de sistnevnte episoder får meg til å lure litt. Disse episodene kommer enten jeg er aktiv eller slapper av. Jeg er ei 34 år gammel dame, forholdsvis sunn og aktiv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315366-rytmeforstyrrelser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 10 måneder senere...

Hei,

Rytmeforsyrrelser er ubehagelige.

det du forklarer er enten supraventrikulære ekstra systoler eller ventrikkulære ekstra systoler.

ved disse tilstandene oppleves det som om at hjerte hopper over et slag og kommer med et kraftig slag etter på.

det som fysiologisk skjer er at hjertet kommer med to eller flere slag etter hver andre (ekstra slag) og det harde duket kommer av at hjertet bruker litt lengre tid på å fylle seg etter disse ekstra slagene, dermed "over oppfylles hjertet litt" og du kjenner et hart slag.

Dette er i utgangs punktet ufarlig og veldig mange opplever dette.

MEN har du ikke vært hos legen med dette burde du dra, slik at du får tatt en EKG og bekreftet at det er ufarlig..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315366-rytmeforstyrrelser/#findComment-2785689
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...