Gå til innhold

Genfeil i familien-navnet på den???

Anbefalte innlegg

Jeg har fått vite idag at vi har en genfeil i familien, flere i familien har papirer på dette som de skal gi til sine barn dersom de blir syke, men jeg fikk ikke vite hva sykdommen heter. Kan noen hjelpe meg med navnet på den?

Jeg har bestilt time hos lege nå, å skal sjekkes om en uke om jeg har den eller ikke, men da hadde det jo vært litt greit å vite hva hun skal lete etter...

Slektningen min sa at dette var en sykdom som gjorde at vi fikk/hadde for mye jern i blodet vårt. det hadde ingenting med blodprosenten å gjøre, for den kunne være vanlig..

Symptomer kunne være hodepine, og slapphet, feks, det fantes ingen medisin mot sykdommen, men dersom man gikk å tappet blod 1-2 ganger årlig, så ble sykdommen holdt i sjakk. Blodet vårt kunne brukes på andre, selv om vi hadde dette.

Dersom man ikke gjorde noe med dette så ville de indre organene bli rammet og etterhvert ødelagt, å de kunne ikke fikses etter at skaden var gjort...

Hun sa også at vi skulle ligge på et nivå på 200 i blodet, men ene slektningen min hadde nå 340 så han skulle sjekkes, om han kunne ha denne sykdommen nå.,.

Kan noen hjelpe meg med navn på denne diagnosen så jeg kan finne noe om den??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315497-genfeil-i-familien-navnet-p%C3%A5-den/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shira :o)

Å, jeg vet hvilken sykdom det er, for den er i sambo sin slekt. Svigerfar har den og tapper blod jevnlig. Men jeg husker ikke hva den heter... Jeg kan finne det ut senere i kveld hvis du ikke har fått svar før det.

Han lever helt normalt, tapper ca 1 gang i mnd, hyppigere i starten. Nå har han normale verdier, og kontrolleres jevnlig med en blodprøve, og påfølgende tapping om det er for mye jern.

Han hadde dette i mange år før de oppdaget det. Vi fikk beskjed om at det brøt ofte ut i 20-årene, så sambo sjekket seg med en blodprøve.

Det var hyppigere på menn dette om jeg husker rett.

Han lever som sagt normalt, og trenger ikke tenke på kosten mtp jerninnhold der.

Glemte å skrive at begge foreldrene må være bærer av genet for at barna skal arve den.

Dere har rett alle sammen, tusen takk for hjelpen!!! Snakkte med slektningen min nå, å hun kjente igjen navnet når jeg leste det opp for henne.

Satte pris på all hjelp, nå har jeg søkt på det å funnet ut mer om det :-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...