Nb! Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Far min har idag fått vite av sin lege at det var noe galt med blodplatene hans, han måtte inn igjen til legen idag å ta flere prøver for å sjekke det ut, å dersom det viste seg at det var noe på de prøvene også, så måtte han innlegges på sykehus med en gang!!! Legen skal ringe ikveld, igår ringte han 22.00. Far min sa at dersom han skjærer seg i fingeren nå, så vil det ikke stoppe å blø, han blir på en måte en bløder. Er det sannsynlig at det er leukemi da? eller er det andre ting det kan være? Er det noen hjelp å få mot å være bløder? el må de alltid på sykehus for å stoppe blødningen? Min mann har hørt om noe de forsket på i amerika om dette,d er de brukte igler, som utsondrer et stoff, som gjør at blodet koalgulerer er dette tilfellet? finnes det ev t andre hjelpemidler mot leukemi, el bløder, og hvor stor sjanse har man til å overleve en leukemi diagnose? Har en i vennekretsen som nettopp døde av det.,... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315519-blodplater-er-det-leukemi-da/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mandolina Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Det er ikke leukemi, jeg googlet på leukemi og fant dette "Leukemi er kreft i de hvite blodcellene. Sykdommen gjør at de blir unormale og umodne." http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321302 Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315519-blodplater-er-det-leukemi-da/#findComment-2584391 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zofuz Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Det er veldig lett å tenke slike baner når det er noe med blodet. Spesielt hvis man tar seg en tur på google. Mitt barn hadde en gang lavt jernlager flere ganger på rad. Jeg lette på google og ble hysterisk. Etterpå lærte jeg at det er mange grunner til lavt jernlager og leukemi er en av de sjeldnere grunnene. Det er bare at de andre grunnene er såpass kjedelige at det ikke blir så mye artikler av dem på nett. Hos mitt barn var det en enkel betennelse som ikke ga symptomer ellers. De behandlet infeksjonen også ble blodet seg selv igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315519-blodplater-er-det-leukemi-da/#findComment-2584397 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nb! Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2008 Det er veldig lett å tenke slike baner når det er noe med blodet. Spesielt hvis man tar seg en tur på google. Mitt barn hadde en gang lavt jernlager flere ganger på rad. Jeg lette på google og ble hysterisk. Etterpå lærte jeg at det er mange grunner til lavt jernlager og leukemi er en av de sjeldnere grunnene. Det er bare at de andre grunnene er såpass kjedelige at det ikke blir så mye artikler av dem på nett. Hos mitt barn var det en enkel betennelse som ikke ga symptomer ellers. De behandlet infeksjonen også ble blodet seg selv igjen. Åå, det var jo godt å høre disse to svarene ;D Håper virkelig at det er noe mindre farlig, men skjønner ikke hvordan han plutselig er blitt bløder heller...?! Han har ikke fått svar enda.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315519-blodplater-er-det-leukemi-da/#findComment-2584421 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hvorfor skjer dette?? Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Det er ikke leukemi, jeg googlet på leukemi og fant dette "Leukemi er kreft i de hvite blodcellene. Sykdommen gjør at de blir unormale og umodne." http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321302 Hilsen Mandolina: Har du noen medisinsk utdannelse? Hvis ikke skal du være ekstremt forsiktig med å avkrefte en alvorlig diagnose som dette på grunnlag av et søk på google og en oversiktsartikkel skrevet for legfolk på lommelegen. Det eneste du forteller er at ved leukemi har en umodne og unormale leukocytter! Ja, men betyr det at du vet at en ikke blør lettere fordet?? Til Nb! Det er ikke meningen å legge byrder til ei ventetid som kan være vanskelig, mtp din far, og ønsker alt godt! Jeg kjenner bare jeg blir noe provosert av svaret fra mandolina, som jeg synes virket noe lite gjennomtenkt. Med hilsen en som er halvveis i legestudiet - og vet at det trengs mye mer info enn det som her kommer frem for å si noe sikkert! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315519-blodplater-er-det-leukemi-da/#findComment-2584625 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Mandolina: Har du noen medisinsk utdannelse? Hvis ikke skal du være ekstremt forsiktig med å avkrefte en alvorlig diagnose som dette på grunnlag av et søk på google og en oversiktsartikkel skrevet for legfolk på lommelegen. Det eneste du forteller er at ved leukemi har en umodne og unormale leukocytter! Ja, men betyr det at du vet at en ikke blør lettere fordet?? Til Nb! Det er ikke meningen å legge byrder til ei ventetid som kan være vanskelig, mtp din far, og ønsker alt godt! Jeg kjenner bare jeg blir noe provosert av svaret fra mandolina, som jeg synes virket noe lite gjennomtenkt. Med hilsen en som er halvveis i legestudiet - og vet at det trengs mye mer info enn det som her kommer frem for å si noe sikkert! Folk svarer jo etter beste evne her inne da og alle vet at det er de færreste av oss som er leger og det er jo også de som spør klar over. Så jeg synes det var et unødvendig sleivspark til Mandolina. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315519-blodplater-er-det-leukemi-da/#findComment-2584635 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hvorfor skjer dette?? Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Folk svarer jo etter beste evne her inne da og alle vet at det er de færreste av oss som er leger og det er jo også de som spør klar over. Så jeg synes det var et unødvendig sleivspark til Mandolina. Forstår tankegangen din, og ved mange andre type spørsmål her inne ville jeg vært enig med deg. Men når det er snakk om spørsmål om en såpass alvorlig diagnose som leukemi, bør de som ikke har godt grunnlag for å svare innse sin begrensning og la være. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315519-blodplater-er-det-leukemi-da/#findComment-2584755 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Forstår tankegangen din, og ved mange andre type spørsmål her inne ville jeg vært enig med deg. Men når det er snakk om spørsmål om en såpass alvorlig diagnose som leukemi, bør de som ikke har godt grunnlag for å svare innse sin begrensning og la være. Men det er mange som har personlige erfaringer med ting og derfor vet endel og ser det kanskje mer fra pasientens side enn legens som bare har boka han følger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315519-blodplater-er-det-leukemi-da/#findComment-2584783 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mandolina Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Mandolina: Har du noen medisinsk utdannelse? Hvis ikke skal du være ekstremt forsiktig med å avkrefte en alvorlig diagnose som dette på grunnlag av et søk på google og en oversiktsartikkel skrevet for legfolk på lommelegen. Det eneste du forteller er at ved leukemi har en umodne og unormale leukocytter! Ja, men betyr det at du vet at en ikke blør lettere fordet?? Til Nb! Det er ikke meningen å legge byrder til ei ventetid som kan være vanskelig, mtp din far, og ønsker alt godt! Jeg kjenner bare jeg blir noe provosert av svaret fra mandolina, som jeg synes virket noe lite gjennomtenkt. Med hilsen en som er halvveis i legestudiet - og vet at det trengs mye mer info enn det som her kommer frem for å si noe sikkert! Nå er det forskjell på blodplater og hvite blodlegemer, da, det er jo to forskjellige deler av innholdet i blodet. Og det innholdet i mitt svar. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315519-blodplater-er-det-leukemi-da/#findComment-2584848 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hvorfor skjer dette?? Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Men det er mange som har personlige erfaringer med ting og derfor vet endel og ser det kanskje mer fra pasientens side enn legens som bare har boka han følger. Dette leder over i en litt ny debatt, som jeg gjerne blir med på, men bare understreker at jeg ikke ser dette som en direkte fortsettelse fra mitt opprinnelige innlegg: Ja, pasienter og pårørende sitter med vanvittig mye kunnskap, og ikke minst erfaring som en lege aldri vil få, bortsett fra hva gjelder sykdommer som rammer seg selv og sine nærmeste. Sånn sett er pas og pårørende med sin kunnskap og erfaring en kjemperessurs, og det er denne kunnskapen og erfaringen de må formidle til legen ved konsultasjoner. 90 prosent (hvis jeg ikke tar feil) av alle diagnoser på et allmennlegekontor stilles på bakgrunn av anamnesen (sykehistorien). Det er med andre ord ingen tvil at erfaring og formidlet kunnskap til legen er viktig. Men: Legen har seks års utdannelse pluss godt med erfaring i å tolke symptombilder, kunne sile vekk unnyttig informasjon, vite hvilke prøver som skal taes - og deretter tolke prøvesvarene i lys av det pasienten formidler. Dette er ikke oppgave for legfolk, og krever langt mer innsikt enn å "bare følge ei bok". Sånn sett kan hvem som helst google seg frem til at ved leukemi er det hvite blodceller som rammes, ikke blodplatene. Men i tillegg så nevnes det at hvis vedkommende skjærer seg, vil han ikke stoppe å blø. Da gjelder det i tillegg å kunne noe om sykdomsbildet ved leukemi. Jeg vil anta (dog, dette kan jeg ikke si 100% sikkert), at det er flere blodsykdommer enn bare problemer med blodplatene som kan gi blødning i løpet av forløpet. Da blir det for lettvint å si at det ene utelukker det andre. Medisinen er mer kompleks enn som så. Dette er ikke ment som noe kritikk av noen i denne tråden, jeg ønsker bare å belyse det faktum at sykdomslæren er ganske så kompleks, og krever betydelig mer enn å kunne følge ei oppskriftsbok. Mvh - og med ønske om god helg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315519-blodplater-er-det-leukemi-da/#findComment-2584882 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Dette leder over i en litt ny debatt, som jeg gjerne blir med på, men bare understreker at jeg ikke ser dette som en direkte fortsettelse fra mitt opprinnelige innlegg: Ja, pasienter og pårørende sitter med vanvittig mye kunnskap, og ikke minst erfaring som en lege aldri vil få, bortsett fra hva gjelder sykdommer som rammer seg selv og sine nærmeste. Sånn sett er pas og pårørende med sin kunnskap og erfaring en kjemperessurs, og det er denne kunnskapen og erfaringen de må formidle til legen ved konsultasjoner. 90 prosent (hvis jeg ikke tar feil) av alle diagnoser på et allmennlegekontor stilles på bakgrunn av anamnesen (sykehistorien). Det er med andre ord ingen tvil at erfaring og formidlet kunnskap til legen er viktig. Men: Legen har seks års utdannelse pluss godt med erfaring i å tolke symptombilder, kunne sile vekk unnyttig informasjon, vite hvilke prøver som skal taes - og deretter tolke prøvesvarene i lys av det pasienten formidler. Dette er ikke oppgave for legfolk, og krever langt mer innsikt enn å "bare følge ei bok". Sånn sett kan hvem som helst google seg frem til at ved leukemi er det hvite blodceller som rammes, ikke blodplatene. Men i tillegg så nevnes det at hvis vedkommende skjærer seg, vil han ikke stoppe å blø. Da gjelder det i tillegg å kunne noe om sykdomsbildet ved leukemi. Jeg vil anta (dog, dette kan jeg ikke si 100% sikkert), at det er flere blodsykdommer enn bare problemer med blodplatene som kan gi blødning i løpet av forløpet. Da blir det for lettvint å si at det ene utelukker det andre. Medisinen er mer kompleks enn som så. Dette er ikke ment som noe kritikk av noen i denne tråden, jeg ønsker bare å belyse det faktum at sykdomslæren er ganske så kompleks, og krever betydelig mer enn å kunne følge ei oppskriftsbok. Mvh - og med ønske om god helg! Jeg sitter med mye mer kunnskap om det som feiler meg enn alle leger bortsett fra en her i Norge. Og han og jeg har hatt flere diskusjoner. Jeg er sikkert ikke den eneste som har samme opplevelse av legenes dårlige kunnskapsnivå. Det er på tryne når spesialister kommer med uttalelser som er foreldiget på 10 år og "alle" vet er feil. Klart legene vet litt om alt, men det er mange ting de vet alt for lite om. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315519-blodplater-er-det-leukemi-da/#findComment-2585204 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hvorfor skjer dette?? Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Jeg sitter med mye mer kunnskap om det som feiler meg enn alle leger bortsett fra en her i Norge. Og han og jeg har hatt flere diskusjoner. Jeg er sikkert ikke den eneste som har samme opplevelse av legenes dårlige kunnskapsnivå. Det er på tryne når spesialister kommer med uttalelser som er foreldiget på 10 år og "alle" vet er feil. Klart legene vet litt om alt, men det er mange ting de vet alt for lite om. Ok, vi diskuterer tydeligvis litt forskjellige ting her. Jeg betviler ikke din kunnskap om dine plager, og finner det veldig positivt at pasienter holder seg grundig oppdatert om egne plager. Men den dyptgående patofysiologiske tolkningen av blodprøver, og vurdering av sykdomsbilder (sin utvikling) - den oppgaven ligger hos legen. Selvsagt vil det finnes mange "dårlige" leger, som ikke gjør dette godt nok. Leger er like forskjellige som andre mennesker, men det er ikke det som er poenget mitt. Jeg mener bare at enkelte deler av medisinen skal ikke være pasientens / pårørendes ansvar. Gjør ikke legen det godt nok, må en finne seg en annen lege! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315519-blodplater-er-det-leukemi-da/#findComment-2585349 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Ok, vi diskuterer tydeligvis litt forskjellige ting her. Jeg betviler ikke din kunnskap om dine plager, og finner det veldig positivt at pasienter holder seg grundig oppdatert om egne plager. Men den dyptgående patofysiologiske tolkningen av blodprøver, og vurdering av sykdomsbilder (sin utvikling) - den oppgaven ligger hos legen. Selvsagt vil det finnes mange "dårlige" leger, som ikke gjør dette godt nok. Leger er like forskjellige som andre mennesker, men det er ikke det som er poenget mitt. Jeg mener bare at enkelte deler av medisinen skal ikke være pasientens / pårørendes ansvar. Gjør ikke legen det godt nok, må en finne seg en annen lege! Helt ærlig, jeg skulle gjerne overlatt hele greia til legen jeg, da hadde jeg sluppet mye jobb sjøl og spart mange ringeminutter på telefonen ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315519-blodplater-er-det-leukemi-da/#findComment-2585424 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mandolina Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Mandolina: Har du noen medisinsk utdannelse? Hvis ikke skal du være ekstremt forsiktig med å avkrefte en alvorlig diagnose som dette på grunnlag av et søk på google og en oversiktsartikkel skrevet for legfolk på lommelegen. Det eneste du forteller er at ved leukemi har en umodne og unormale leukocytter! Ja, men betyr det at du vet at en ikke blør lettere fordet?? Til Nb! Det er ikke meningen å legge byrder til ei ventetid som kan være vanskelig, mtp din far, og ønsker alt godt! Jeg kjenner bare jeg blir noe provosert av svaret fra mandolina, som jeg synes virket noe lite gjennomtenkt. Med hilsen en som er halvveis i legestudiet - og vet at det trengs mye mer info enn det som her kommer frem for å si noe sikkert! Jeg synes du burde gi trådstarter en leksjon i hva leukemi er og hvilke sykdommer hennes far kunne lide av, når det er noe galt med blodplatene. I stedet refser du meg, fordi jeg ga et enkelt og ukomplisert svar, samtidig som jeg henviste til siden hvorfra jeg hentet sitatet slik trådstarter kunne lese hele artikkelen. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315519-blodplater-er-det-leukemi-da/#findComment-2585946 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.