Gjest Utmattet 80-modell Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Jeg er en kvinne på 27 år som sliter med å bli tatt på alvor av fastlegen min... Jeg har en liten gutt på 2 og et halvt år, men problemene begynte lenge før jeg fikk ham. Hadde som 14-åring mononucleose,og føler at jeg har vært konstant sliten og trett siden.Ble innlagt på sykehus me abcess i halsen da jeg var 16, og måtte fjerne mandlene umiddelbart.Etter det var jeg fremdeles unormalt trett og kunne sove 8-16 timer uten å føle meg opplagt når jeg våknet.Slik har jeg det fremdeles.... Ble også innlagt med nyrebekkenbetennelse i 2005 fordi jeg hadde crp på 236.Har vært hos fastlegen min flere ganger pga av trettheten og manglende konsentrasjon,men jeg har alltid fått det samme svaret : depresjon/bipolar lidelse.Moren min og tre av mine søsken har også denne lidelsen, men ingen av dem har like stort søvnbehov som meg. Jeg går til psykiater jevnlig, og blir behandlet med efexor 300mg og lamictal 300mg(Har brukt lamictal i ca 2 år,og skiftet fra cipralex til efexor ca 3 mnd siden).Grunnen til den høye doseringen er at jeg har høy omsetning på medisiner?Husker ikke helt hva legen sa om det... Jeg har også nevnt for legen at jeg har søvnparalyse med hallusinasjoner,moren min fikk diagnosen fibromyalgi da hun var 34 (etter mange års utredning,begynte vel da hun var 25) og at trettheten ikke gir seg uansett hva jeg gjør.... Jeg har også migrene, og uregelmesige hjerteslag.Hjertet mitt har aldri blitt undersøkt,til tross for at eldstebroren min døde av en arvelig hjertesykdom i en alder av 39.Han ble ikke tatt på alvor pga alderen hans, og det er akkurat det jeg føler skjer med meg. Jeg lurer på om min psykiske lidelse får skylden for alle mine symptomer? Har tatt blodprøver for å sjekke blodprosenten,ferretin-nivå,stoffskiftet vitamin-mangel osv, men alt kommer tilbake normalt... Hva kan jeg gjøre for å få svar på hva som feiler meg?Tror heller at jeg er deprimert pga at jeg er så trett og uopplagt, enn at jeg er trett pga depresjonen... Håper du kan gi meg svar... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315547-konstant-trett/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Sorry, jeg er ingen fagperson men har lyst til å svare deg likevel. Du har hatt mononukelose (kyssesyken). Dette kan være utslagsgivende for både fibromyalgi og ME (Kronisk utmattelsessykdom). To veldig like sykdommer, som _kan_ forklare en del av symptomene dine. Få henvisning til revmatolog i første omgang, kanskje også til nevrolog. Jeg synes jeg kjenner meg igjen i det du beskriver (og bli "stemplet" med depresjon... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315547-konstant-trett/#findComment-2586102 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Beklager litt sent svar. Har tenkt endel på hva jeg ville gjort i ditt tilfelle, er fastlege selv. Dårlig kommunikasjon mellom deg og fastlegen din, og din mistillit til denne er ikke bra for noen av dere. Kanskje har du ikke klart å formidle plagene dine på saklig måte muntlig. Det hadde kanskje vært nyttig om du kunne vise deler av brevet du har skrevet her; det er godt formulert. Dessverre er det fremdeles endel leger som ikke tar pasienter med psykiske lidelse like alvorlig som andre pasienter. Jeg vet ikke hvor sliten du har vært, eller om du kanskje har vært enten deprimert eller hypoman/manisk i perioder han har sett deg. Dette burde imidlertid fastlegen din skjønt og tatt hensyn til. kanskje legemiddel-omsetning i leveren din har bidratt til at enkelte typer antibiotika virker svakere, og at du har fått bakterielle infeksjoner med påfølgende slitenhet mer enn normalt. Kanskje har du "snev av" post infeksiøs astene/slitenhet eller "ME-light". Dette KAN øke tendens til depresjon og diffuse smerter i kroppen. Migrene kan bli forværret av dette. De fleste som bruker Lamictal vil imidlertid oppleve mildere migrene. Synes særlig at en hjerteundersøkelse bør gjøres. ikke minst for å berolige deg. Og også for å utelukke at hjertesykdommen til broren din kan være arvelig. Synes klart at du bør henvises til en indremedisiner, gjerne også en nevrolog ( pga søvnproblemene og migrenen). Dersom du får en slik henvisning, kan du kontakte hvilken som helst av nevnte spesialister, også i storbyer der det ofte er kortere ventetid. Dersom fastlegen din fremdeles ikke tar deg alvorlig, bør du vurdere å bytte fastlege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315547-konstant-trett/#findComment-2587199 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.