Gå til innhold

Spontanabort og 40 år gammel

Anbefalte innlegg

Gjest catherine40

Hei, Jeg har nettop hatt spontanabort etter 6 uke. Det var min andre graviditet i dette året. I slutten av mai ble jeg nødt (fikk dette rådet fra min lege) til å utføre en fremkallt abort (utskrapning) i 9 uke grunnet at jeg ventet trillinger og mens jeg gravid, noe jeg ikke visste at jeg var i de første 6 ukene, tok jeg en del medisiner som ikke var helt bra (mot depresjon, allergimedisiner og mot lavt stoffskifte). Jeg ønsker meg ett barn nå, når jeg endlig har funnet mannen i mitt liv og har levd i et stabilt forhold i de siste 6 år. Er det håp for meg for å kunne bli gravid igjen og ikke ende med enda en spontanabort? Jeg er en kvinne på 40 år og har fått mitt første og eneste barn for 18 år siden. I tillegg har jeg stoffskifteproblemer og tar daglig Levaxin (25 mg og 50 mg annenhverdag). Har denne hormonsykdommen noe med min spontanabort å gjøre? Kan den ta på seg skylda for dette? beste hilsen cath

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315586-spontanabort-og-40-%C3%A5r-gammel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Ingen kjent risiko ved bruk under graviditet. Overgang i morsmelk: Går over, men risiko for å påvirke barnet er usannsynlig ved terapeutisk dose.''

Står det i Felleskatalogen, men ingen kan vel si sikkert hva som forårsaker MA. Sjansen for å bli gravid synker jo med årene, men mange 40 åringer har likevel blitt gravide og født barn.

Ville anbefalt deg å snakke med legen din, så kanskje du kan bli videresendt til de som vet aller best!

Husk at MA skjer i alle aldre, og oppdages oftere nå pga tidlig graviditetsbekreftelse.

''Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Ingen kjent risiko ved bruk under graviditet. Overgang i morsmelk: Går over, men risiko for å påvirke barnet er usannsynlig ved terapeutisk dose.''

Står det i Felleskatalogen, men ingen kan vel si sikkert hva som forårsaker MA. Sjansen for å bli gravid synker jo med årene, men mange 40 åringer har likevel blitt gravide og født barn.

Ville anbefalt deg å snakke med legen din, så kanskje du kan bli videresendt til de som vet aller best!

Husk at MA skjer i alle aldre, og oppdages oftere nå pga tidlig graviditetsbekreftelse.

Takk for ditt svar:-)

Det er nok best å ta en tur til min gynekolog eller bli henvist til en poliklinikk. Hørte om mange 40-åringer som tross stofskiftet- problemet ble gravide, og fikk velskapte barn.

catherine

Takk for ditt svar:-)

Det er nok best å ta en tur til min gynekolog eller bli henvist til en poliklinikk. Hørte om mange 40-åringer som tross stofskiftet- problemet ble gravide, og fikk velskapte barn.

catherine

Min mor og endel av mine venninner fikk barn etter fylte 40;)

Tror jeg ville snakket med en gynekolog, ja;)

Ønsker deg masse lykke til! Og håper du får ditt inderlige ønske oppfylt;)

Mette Moen, Gynekolog

For å ta det positive først: du kan bli gravid. Det er et godt utgangspunkt. Dessverre er det nesten 50% risiko for abort når man er over 40 år (sannsynligvis feil med eggene som ikke har vært fornyet siden anleggelsen i fosterlivet). Risiko for flerlinger øker også med alderen, det har du vist. Sjansen for at det skal gå bra med et trillingesvangerskap er sterkt redusert, det er best med bare et foster om gangen. Regulert lavt stoffskifte betyr ikke noe for å bli gravid eller for å abortere. ’Skylden’ er altså sannsynligvis bare din alder og at noen egg er dårlige. Det kan man dessverre ikke gjøre noe ved, men bare vente på at et godt egg lar seg befrukte. Du bør tilstrebe å leve sunt, ta folat, ikke røke eller drikke og ha regelmessig samleie. Da skal det nok lykkes.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...