Gå til innhold

Vedvarende brystsmerter

Anbefalte innlegg

Gjest sunshina

Hei Nina, for noen år siden hadde jeg noen få episoder med klemmende smerter midt i brystet og ut i høyre arm, jeg falt om i byen en gang også av dette. Jeg fikk tatt EKG, elektroder festet til kroppen i 1 uke, overlegen sa at prøven var normal, men hele denne uken hadde jeg ingen smerter, har jo lest at testen da viser normal.Overlegen sa at smertene hørtes ut som angina pectoris, men siden jeg var bare 32 den gang så var det nok ikke det. Nå er dette ca 3-4 år siden. Jeg tenkte ikke noe mer over dette da jeg hadde sjeldent smerter. Jeg tok også en rask sykkeltest for ca +-2 år siden, alt var normalt. Jeg har vært ekstremt lite aktiv de siste årene, mye stillesitting,lite bevegelse med andre ord. Har også ryggproblemer, har gått til kiropraktor før men til ingen nytte. Jeg har lumbago og veldig mild skoliose. Har ikke hatt særlig smerter de siste årene pga dette fordi jeg antar at jeg ble vant til smertene, eller et eller annet.Nå de siste 2 mnd har jeg jobbet hver dag og brukt muskulaturen mye, brukt hendene og armene mye,fikk veldig vondt i ryggen på jobben med svie i ryggmusklene. De 2-3 siste ukene har jeg ikke jobbet. Den første friuken min trente jeg på sykkel hjemme. Plutselig begynte brystsmertene, den er ekstremt klemmende og den gjør meg livredd, det kommer og går hele tiden, hatt det over 1 uke nå, venstre arm er litt nummen, jeg har av og til sterke stikninger i ledd, fingre, føtter, mellom skulderbladene, i armhulene, trang i halsen på venstre side(en merkelig ekkel følelse), det er verst om natta, jeg tør ikke legge meg lenger for jeg våkner av smerteanfall som skjærer gjennom brystet der hjertet ligger, den er en grusom opplevelse, jeg føler at jeg ikke puster, jeg bet meg i leppen av det også som om jeg har søvnapne eller noe, jeg har kaldsvettet en natt, var helt fælt...hadde litt feber også en dag her, føler meg ganske stiv i øverste del av ryggen og nakken.Jeg begynte å gråte av redsel oppe på sykehuset/legevakten for 1 uke siden da jeg føler at jeg ikke blir hørt eller tatt på alvor, EKG ble igjen tatt men hadde jo ikke smerter denne gangen heller da jeg kom fram.Det brydde de seg ikke med å høre etter at jeg sa.Synes det er sløvt fordi de vet at man må ha smerter for at det i tilfelle skal vises unormalt. Eneste var at jeg hadde lett forhøyet blodtrykk, det har jeg aldri hatt før. Det lå på 137/80 på høyre arm og 135/80 på venstre. Siste måling av blodtrykk var 130/90. Jeg har time nå snart både hos legen min igjen og hos kiropraktor. Jeg røyker ikke, har normalt kolesterol, har 5-10 kilo for mye, er for stor rundt midjen (ca 84 i ikke oppblåst tilstand) har lagt om kostholdet mitt som ikke var spesielt sunt, skal begynne å trene igjen, men tør ikke i frykt for at noe skal skje meg. Moren min var under omsorg og døde altfor tidlig av tette blodårer, hun ble funnet død da ingenting ble gjort selv om hun var dårlig i tiden før. Det synes jeg var veldig tungt. Jeg har veldig vondt av at hun gikk bort da jeg aldri hadde henne som barn eller voksen egentlig. Jeg er så trist og bærer en skyldfølelse også at jeg ikke besøkte henne oftere, hun døde for 2 år siden 58 år gammel. Jeg er redd det kan være arvelig og jeg er redd for å dø.Jeg bor alene og er veldig ensom uten nær familie, har bare en søster som sliter selv veldig mye,psykisk.Vi har hatt det tøft. Nå lurer jeg på om dette er noe alvorlig eller om smertene mine kan være muskelsmerter. Det hjelper heller ikke at en klarsynt dame( for 2 år siden) som jobber med politiet på tv sa at jeg hadde tett blodåre og som ledet til hovedpulsåren og at jeg trengte å få en sånn x ray, noe de fører inn i blodåren i armen for å finne den tette åren. Hun hadde selv fått en slik utførerelse. Hun sa at gjør jeg ikke noe med det så...ja...da blir jeg jo livredd. Men dette nekter de å gjøre siden det er en risiko og det skjønner jeg jo. Jeg vet ikke hva jeg skal tro. Vil si at den siste tiden har jeg vært veldig stresset angående jobb + hjemmestudier utenom der jeg har hatt panikk for å ikke bli ferdig, er ennå ikke ferdig av grunner som ikke gjelder meg, men jeg er forsinket. Jeg føler angst, har vært trist og merkelig lei på en måte også..tror du jeg har en hjertefeil eller angina eller er det muskelsmerter? jeg kan ikke legge meg ned for hvis jeg sovner får jeg disse anfallene og det føles som det går til hode på meg, at jeg skal bli borte...hvordan kan jeg få hjelp videre?, har jeg rett til å få kunne ta en ultralyd av hjertet og full utredning, jeg synes jeg burde kunne få det?. Hvis ingen vil hjelpe meg tenker jeg på å gå til privat spesialist selv, jeg er redd..vil også tilføye at faren til moren min døde av hjertesvikt, men han hadde også kreft, broren til moren min hadde også kreft,i magen og døde ung, 55 år gammel.. Legen har sagt at ja noe er jo galt, men at det ikke er hjertet, jeg klarer ikke stole på dem siden testene ble tatt uten at jeg hadde smerter..dette er slitsomt for meg, jeg kan jo ikke være ute nattestider heller av anngst, tør ikke være alene, men jeg er jo alene/ensom..det hadde vært så betryggende å kunne få en fullverdig utredning og overvåkning på sykehus slik at jeg kunne lagt dette bak meg...jeg er fortvilet..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315638-vedvarende-brystsmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Jeg synes det er flere grunner til at du bør til noen ekstra hjerte-undersøkelser.

1) sannsynlig arvelig tendens på morsiden. 2) Man kan ikke sikkert utelukke Angina Pectoris siden undersøkelsener er gjort uten brystsmerter. 3) Det høres ikke ut som du har generell sykdomsangst eller er hypokonder. Dermed vil du trolig roe deg når hjertesykdom er utelukket. Hvis dette hadde vært tilfelle, kan det være riktig å si "stopp" for bred utredning som KAN medføre risiko.Hypokondere vil oftes ikke roe seg ved normale prøver.

De utredninger som kan gjøres videre kan være genetisk testing. men det er ikke sikkert du fyller alle kriterier for dette.

Det kan gjøres 24-timers blottrykksmåling, mtp døgnvariasjoner, da vil det kunne avsløres om høyt blodtrykk skyldes angst om kvelsen. Det kan gjøres en Holter-monitorering; 24-timers EKG, mens du eventuelt prøver å fremkalle symptomer underveis. Ultralyd av hjertet kan gjøres, da undersøkes hovedsaklig hjerteklaffene. Angiografi ( innsprøyting av kontrastveske som gjør at årer rundt hjertet fremkalles) gjøres nesten alltid først etter at trange årer er påvist ved andre sjekker, eller ved akutte og sikre hjerte-relaterte smerter. Ny løpetest er trolig ikke nødvendig.

Problemene dine KAN imidlertid skyldes psykisk stress; særlig hyperventilering ( les om dette i doktoronline). Vurder å få lege-attest på at du trenger forlenget tid på studier.

Smertene KAN også være forårsaket av rygg eller ribben, som gir smerter ved spesiell bevegelser eller når du ligger.

Dersom du "spanderer på deg" privat hjertespesialist, kan disse bidra med de fleste undersøkelser av hjertet, men det kan bli veldig kostbart. Undersøk prisene først. Kanskje kan du få fastlegen med på at videre utredning bør gjøres ved at du skriver ned noe av det du har spurt om, og det jeg ar svart her. Det er ikke alltid pasienter klarer å forklare seg strukturert nok på en konsultasjon hos fastlegen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...