Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest huffoghuff

Hei,

Jeg er gravid i 24. uke og har de to siste dagene hatt diaré. I dag var den virkelig rennende (unnskyld beskrivelsen). I tillegg har jeg vært litt kvalm og slapp. Derfor lurer jeg på om jeg kan ha spist et eller annet som jeg ikke har tålt, eller om jeg har fått i meg noe som f.eks. listeria. Da jeg søkte litt på nettet så jeg nemlig at listeria bl.a. kunne finnes i vakumpakket kjøttpålegg! Det spiser jeg jo hver dag! Senest for noen dager siden, spiste jeg servelatpølse som hadde utgangsdato dagen etterpå. Nå er jeg redd for at den kan ha vært dårlig.

Hvordan arter en listeria-infeksjon seg? Hvilke symptomer får man? Og hva kan egentlig skje med barnet? Finnes det noen medisin, og er det håp for at barnet ikke skal bli skadet selv om man blir smittet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31573-listeria/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Listeriainfeskjoner opptrer relativt sjelden, stort sett i forbindelse med epidimier. Den siste store epidemien hadde vi her til lands i 1987. Det kan være svært alvorlig for et lite foster hvis mor blir smittet under svangerskapet, men jeg tror ganske sikkert at du kan se bort i fra slik smitte for ditt vedkommende. Du har nok pådratt deg en vanlig form for mage/tarm-infeksjon, eller så har du spist noe som har satt litt ekstra fart i tarmfunksjonen. Hvis du ikke føler deg dårlig ellers, har du ingenting å bekymre deg over. Sansynligvis går dette snart over. Det kan være lurt å drikke litt Biola-yoghurt, eller evt. vanlig yoghurt. Drikk mye, og ikke spis mer enn du strengt tatt orker.

Jeg kan uansett fortelle deg at Listeria-infeksjon ikke gir slike symptomer som du har. Enkelte kan få litt influensalignende ubehag med feber, men vanligvis er den symptomfri.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31573-listeria/#findComment-124729
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...