Gjest Sliten jente21 Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Hei.... Jeg er ei jente på 21 år. Har de siste 2 åra slitt med Ekstremt tretthet;men får ikke svar på hvorfor.Tenkte derfor at jeg skulle at jeg skulle prøve dere. For ca to år siden begynnte jeg å få noen rare anfall. Disse gikk ut på at jeg ble veldig sliten å datt helt ut(det var ikke mulig å få kontakt med meg). Jeg kunne være helt borte i alt fra 15min-til 2timer.Å når jeg kom til meg selv husket jeg ingenting. Var også veldig desorjentert. Jeg blei lagt inn på sykehuset hvor det trodde det var eplepsi,men det var det ikke. Så jeg blei testet for alt. Alt av blodprøver blei tatt,ct av hode,ultarlyd av mage,hjerte,lunger men de fant ikke noe. Siden jeg ikke har hatt noe lett oppvekst(alkoholiserte foreldre å senere en voldelig samboer) blei jeg sent til psykolog. Så blei jeg gravid, å anfallene forsvant. Jeg fortsatte å gå til psykolog,å på slutten av svangerskapet følte jeg meg myebedre. Men i uke 32 blei jeg lagt inn på sykehuset med prematurerier. Å blei liggene i 2 uker,for jeg dro hjem på eget ansvar i uke 34. Jeg fødte verdens skjønneste jente i uke 36 fødslen gikk helt fint(hvarte i 12 timer,å fødte helt naturlig uten bedøvelse) å den lille prinsessa vår bare sun å frisk (3170g å 47cm). Etter fødselen følte jeg meg kjempe fin. Jeg sluttet å gå til psykolog, følte at ting jeg hadde slitt med virke var jobbet med, å helt fint.Ca 3 uker etter fødsel begynnte jeg å jobbe litt jobbet 2 helger i månden, å syns dette var veldig deilig. I slutten av februar miste min mann jobben å siden jeg hadde mulighet til 100% jobb, å at jeg tjente mer enn han gikk han hjemme med den lille mens jeg jobbet. Dette syns jeg var veldig deilig,å siden jeg jobbet skift fikk jeg mer enn nok tid sammen med datteren men. Nå må jeg si med engang at jeg ikke har ammet. Jeg hadde jobbet 100% i litt over en månede da det plutselig så stopp. Jeg våknet en morgen å klarte ikke å stå på beina,pluss at jeg kastet opp. Jeg trodde dette var omganssyke, så jeg tok meg en tredagers fri fra jobben får å komme meg. Da jeg ikke var noe bedre etter tre dager gikk jeg til lege, hvor jeg fikk beskjed om at jeg var utbrent,å blei sykemeldt i 14 dager. Følte meg da litt bedre å begynnte å jobbe igjen.Men så gikk det igjen nedover, jeg kastet opp, følte meg helt utmatta å store smerter i hele kroppen. jeg trodde kanskje det var jobben som gjore at jeg var sånn så jeg sa opp jobben å gikk å sykemeldet meg igjen. I tre uker lå jeg helt utslitt å bare sov, jeg gikk ned fra 54kg til 46 kg (jeg er 167cm) å alt var bare dritt. Orket ikke noe bare sov.Når jeg begynnte å komme eg fikk jeg meg en ny jobb. En liten butikk med lite stress å korte arbeidsdager.Der klarte jeg å jobbe i tre dager før jeg måtte legge meg ned å blei liggende i tre nye uker. Min mann begynnte nå å bli alvorlig bekymmret å ringte fastlegen min. De var veldig redd dette var fødseldepresjon, å de satte opp en time til meg. Etter å ha vært der kunne de konstantere at ikke det var noe depresjon, men de fant heller ikke noe annet. Gikk gjennom masse tester men de fant ikke noen ting. Så blei sendt til psykolog igjen. Å her sitter jeg i dag, er over et halvt år siden første sykemelding,jeg går til en psykolog som ikke skjønner hva som feiler meg en gang i uka. Jeg er så sliten at jeg nesten ikke orker noen ting, jeg har veldig smerter i muskler å ledd(til tider så mye at det er vanskelig å sove),klarer ikke å konsentere meg i mer enn litt av gangen. Men jeg føler ikke at jeg er noe deprimert eller at jeg sliter med noe psykisk. Ut i fra det jeg har forklart nå kan du/dere ha noen tanker om hva dette er? Føler jeg har prøvd alt. Kan det være ME? Håper dere kan hjelpe meg, får føler at ikke noen andre kan. Hilsen : sliten jente21 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315830-me/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest memesi Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Fibromyalgi, Me eller forbigående stoffskifteproblematikk pga graviditet (men stoffskiftet ditt er kanskje allerede sjekket?) Jeg aner ikke, men du bør jo utredes ytterligere, for noe er tydelig galt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315830-me/#findComment-2588817 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Siden jeg allerede har diagnosene ME og fibromyalgi, har jeg ikke sjans til å klare å lese innlegget ditt - synd, jeg kunne kanskje ha gitt deg noen tips... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315830-me/#findComment-2588889 Del på andre sider Flere delingsvalg…
erin Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Siden jeg allerede har diagnosene ME og fibromyalgi, har jeg ikke sjans til å klare å lese innlegget ditt - synd, jeg kunne kanskje ha gitt deg noen tips... Gidder du å fortelle meg litt om hvilke symptomer du har på ME, og hvordan du fikk stillet en diagnose på denne sykdommen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315830-me/#findComment-2595611 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Gidder du å fortelle meg litt om hvilke symptomer du har på ME, og hvordan du fikk stillet en diagnose på denne sykdommen? Mine hovedsyptomer er: total utmattelse hvor det ikke hjelper å slappe av eller sove. Konsentrasjonsproblemer, hukommelsessvikt, smerter (har også fibromyalgi), lysskyhet, overømfintlig for lyder. Diagnosen har jeg fått som tilleggsdiagnose til FM hos revmatolog. Det er (begge diagnosene) utelukkelsesdiagnoser, som betyr at alle andre sykdommer (som det kan testes for) er blitt utelukket, og disse to står igjen som relevante... Me'en min er usikker, da fatigue (utmattelse) også kan være utpreget ved fibro, men jeg har så mye at revmatolog er ganske sikker på at ME kommer i tillegg... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315830-me/#findComment-2595652 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.