Gå til innhold

Brennende Bryst - Angst/Stress?

Anbefalte innlegg

Gjest destress

Hei. Er 30 år, ikke overvektig og relativt godt trent. Har til tider vært plaget av mye stress som har resultert i andre psykiske plager som utbrenthet over lang tid og angst etc. Jeg har kommet meg et stykke videre ved livsstilsendring. Har nå igjen vært igjennom en ganske stressende periode over 2 måneders tid. Jeg føler at jeg har klart å komme meg over den største kneiken, men har ennå ikke klart å roe helt ned. Har gjennom denne stressende perioden vært plaget av et brennende bryst. Føles som en syre som ligger mellom lungene og brystkassen. Har følt at det har beveget seg fra nedre deld av brystet/mellomgulvet og oppover mot hals. Føler ikke det har noe med magesyre å gjøre. har prøvd med antisyre tabletter bare for å teste uten resultat. Den brennende følelsen blir sterkere når jeg stresser - kommer nesten akutt men slipper ikke taket helt. I tillegg virker jeg mer tett i brystet ved fysisk aktivitet...som om jeg puster gjennom et tynnere rør. Jeg har nettopp vært en tur til legen men fikk liksom ikke noe direkte respons på dette problemet. Skal jeg si til meg selv at det er en stressplage og at det går over når jeg har fått roet ned over en lengre periode eller bør jeg undersøke dette videre? Stress er jo "farlig" men er dette virkelig faretruende signaler? Bør jeg få tatt en blodprøve og hva bør da måles? Hva med astma/allergi?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315899-brennende-bryst-angststress/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Hadde du hatt astma, ville nok hoste og piping i brystet etter anstrengelse vært de fremtredende plager. Les litt her i doktoronline om "magesyre, dyspepsi, spiserørsykdom/esofagitt og magesår". De reseptfrie syre-nøytraliserende tablettene vil neppe virke dersom problemet har vedvart en stund. Du måtte i tilfelle prøvd "syreblokkerende", reseptbelagte medisiner. Dersom disse har klar effekt innen få dager er det sannsynlig at plagen din er syre-relatert. prøv å legg merke til om plagene er relatert til måltider; enten på tom mage eller en periode etter sterk/krydret/fet mat.

Stramme muskler og angst kan gi liknende plager som det du beskriver. Stress kan gi økt magesyre-produksjon, slik at du kan ha kommet i en "ond sirkel". Prøv å lære deg noen avslappende teknikker, eks meditasjon.

Synes ikke plagene høres farlige ut, sålenge du i perioder er symptomfri. Uansett synes jeg du kan be om en time hos fastlegen din. be om en rutine-sjekk med blodprøver, spør om du kan få prøve en liten pakke syrenøytraliserende, og om det eventuelt bør taes en pusteprøve for å utelukke astma.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...