Gå til innhold

Hvordan påvirkes fosteret av mors følelsesliv?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg skjønner godt at man kan undre seg over hvorvidt et lite foster tåler slike påkjenninger som du her nevner, når det faktisk er slike at mor selv helt sønderrevet. Jeg vet at i enkelte tilfeller har mor tidlig i svangerskapet abortert etter en kraftig sjokkopplevelse, f.eks. ved å miste et av sine barn. Utover det er det ikke grunnlag for å tro at barnet tar skade av mors evt. sorg. I såfall må det ligge på et plan som ikke er målbart. Jeg tror uansett at man må tenke positivt i så henseende. Barnet vil ta til seg den næringen den trenger, uansett. Om mor ikke får spist eller sovet tilstrekkelig, noe som er vanlig i en sorgsituasjon, vil barnet ikke lide under det. Det viktigste er at mor vet å få den støtte og omsorg som trengs for å bygge seg opp mest mulig før barnet blir født.

Noen ganger tenker jeg at det er lurt å tenke på livsvilkårene for kvinner f.eks. i fattige eller krigsrammede land i verden. Selv med nød, sorg, sult og annen elendighet, blir det født sunne, friske barn uten varige men etter de ytre omstendighetene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...