Gjest Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Jeg er en jente på 29 år som har brukt p-piller i ca.12 år. Festrøyker, bra blodtrykk. Ingen barn. Jeg har vært igjennom de fleste kombinasjonspillene pga problemer med bivirkninger som kviser ol. Til slutt endte jeg på Diane som jeg brukte i ca.7år. Den legen jeg gikk til anbefalte meg å skifte fordi Diane er sterke tabletter og jeg ikke har nevneverdig hudproblemer lengre. Jeg prøvde da p-ring i tre måneder, men sluttet fordi jeg ikke var fornøyd. Så nå går jeg på Cerazette, har gjort det i 7 måneder. Jeg har mistet menstruasjonen og har ikke hatt det på 6 måneder. Har ingen mens"vondter" lengre som vondt i magen og hodet. Det hadde jeg med Diane. Idag var jeg hos min nye fastlege og han anbefalte meg å slutte på disse og evt bytte til minipille eller spiral. Så det jeg lurer på: - er det skadelig å bruke p-piller så lenge og kan jeg fortsette med det? - hvor bra er det egentlig å ikke ha menstruasjon? (har nemlig ingen dårlige bivirkninger av Cerazette, og er fornøyd) - kan spiral være et bedre alternativ for meg? - er det mindre sjanse for å bli gravid når man har brukt p-piller så lenge? - jeg har ingen kjæreste nå, kan det være lurt å ta en pause i p-pillebruken og få sin naturlige syklus tilbake. Evt. så etter en pause begynne med spiral? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315999-valg-av-prevensjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Hvis du ikke har menstruasjon på Cerazette og ingen bivirkninger, synes jeg det må være ideell prevensjon for deg og jeg synes ikke det er grunn til. Jeg forstår ikke hvorfor fastlegen mener at du skal velge annen metode. På mange måter er det en fordel om du ikke har menstruasjon, det beskytter mot visse sykdommer som den godartede tilstand endometriose og sannsynligvis også mot livmorkreft. Hormonet er fort ute av kroppen når du slutter med pillen og du har samme sjanse for å bli gravid som uten å ha brukt hormon. Det er ingen grunn til pause. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315999-valg-av-prevensjon/#findComment-2590809 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.