Gå til innhold

Komplisert urinveisinfeksjon

Anbefalte innlegg

Gjest R. M. E.

Hei Jeg er en ung dame på 31 år, som har vært frisk og aktiv i alle år, bortsett fra en og annen uvi. I år har jeg hatt 10 uvi`er så langt, og i tillegg en 2- måneders kur med Trimetoprim for å forebygge. Etter endt medisinkur går det kun kort tid før infeksjonen er tilbake. Jeg har best effekt av Selexid, og går alltid kuren fullt ut (5- 7 dager) Trimetoprim hadde ikke så god effekt på den akutte infeksjonen. Mine symptomer er ekstrem trang til å tisse og konstant små- skvetting, jeg har ingen smerter ved tissing eller ellers, men det er svært ubehagelig! Har vært til ultralyd av nyrer og urinveier, uten at noe galt ble oppdaget. Har hatt nyrebekkenbetennelse èn gang for 4 år siden, som jeg gikk lenge med uoppdaget og dermed gjorde den langvarig. Det er 2 ganger levert inn urinprøve for å få den dyrket, men prøven er aldri blitt behandlet. Det er også vanskelig å vente med å spise medisin når betennelsen plutselig er der! Jeg er nøye med ting jeg vet kan være problemet; jeg tørker meg forfra og bak etter do- besøk, tømmer urinblæren godt, holder meg varm nedentil, og tisser alltid etter samleie. Har forsøkt tranebærkapsler og -juice, og forsøker drikke mye, også dette uten effekt. Det skal i tillegg nevnes at jeg hele året har vært veldig plaget med en betennelse i kjevebenet og et par tenner, noe som alene har resultert i 10 antibiotikabehandlinger. Har derfor tenkt at det kan være at kroppen er såpass nedkjørt at jeg "plukker opp" det som er av infeksjoner, men føler meg egentlig ganske sterk og har heller ikke vært plaget med andre infeksjoner som forkjølelse etc. Min mann og jeg er i prosessen med ivf- behandling, hadde ett forsøk i februar som måtte avbrytes pga kjeven og smerter rundt det, og nå er vi endelig såpass bra at vi er i gang med et nytt forsøk. Det plager meg veldig med disse uvi`ene, både i seg selv men også fordi vi sterkt ønsker å lykkes med ivf, og jeg ser svart på å evt være gravid og å spise så mye antibiotika. Hva kan årsakene til mine svært så hyppige (og plagsomme!) uvi`er være, og er det noe mer jeg kan gjøre for å bli bedre utredet? Bor i by med universitetssykehus, finnes det noen spesialist å oppsøke? Hva gjør jeg dersom jeg skulle bli gravid og få disse uvi`ene? Kan min mann ha en infeksjon av noe slag som smitter meg ved samleie?? Håper på svar, begynner å bli ganske så lei og deprimert av alt dette.... Med vennlig hilsen meg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/316061-komplisert-urinveisinfeksjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shira :o)

Var mye her jeg ikke kan svare deg på, men skal du til spesialist så be om henvisning til urolog. Det er spesialist i urinveier.

Det er også en mulighet og bruke Volvat, siden det dessverre ofte er ventetider.

Jeg tenker at du da sikkert sjekkes for kronisk UVI, og evnt om du tømmer blæren din skikkelig.

En ting slo meg, kanskje 5-7 dager med Selexid ikke er nok? At UVI ikke er tilstrekkelig behandlet? Jeg ville hørt med legen om å gått i 14 dager ved neste UVI. Vi som har hyppige eller problem i urinveiene får ofte 14 dagers kurer for å være helt sikre på at alt er borte.

Og pass på at urinprøvene blir dyrket, mas på svaret selv, og få behandling etter type bakterie.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...