Gjest LMaK Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Jeg er 25 år og fødte i mai min yngste datter (eldste er akkurat blitt to). Ammer. Jeg har hatt sår hals, uømme hovne kjertler på venstre side av halsen og under venstre arm siden juni i år. Har også munntørrhet og en merkelig smak på tungen. I august var jeg på UL og sjekket en uøm knudrete kul jeg har i venstre bryst. De mente kulen var en tett melkekjertel, men jeg kunne komme tilbake når jeg var ferdig med ammingen. Samme måned fjernet tannlegen min en hvit prikk på tungen? I september var jeg hos en ØNH-spesialist, hvor jeg fikk beskjed om at halsen så glatt og fin ut. Jeg har brukt B-vitamintilskudd i 1 mnd. Ingen endring. Legen min har tatt flere prøver de siste mnd. Ellers har jeg litt stikninger mellom brystene og øverst i magen. Spiserørsbetennelse? Blod på avføringen, men er nokså sikker på at det er fra hemorider. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316128-hovne-lymfekjertler/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Regner med at tannlege sammen med ØNH-lege sammen har "utelukket" sykdom i munnhule/hals" som trenger behandling eller videre utredning. Dersom plagene skulle vedvare, eller forværres er det naturlig å be om ny vurdering. Kuler i brystene samtidig med amming er vanlig, men de fleste kuler som skyldes tilstoppede melkeganger er både ømme og glatte. I og med at kulen både er uøm, at du føler den er knudrete, og den er ensidig synes jeg den bør utredes videre. En vevsprøve ( nåle-biopsi) under ultralydveiledning er en undersøkelse som ikke vil skade brystet eller være til ulempe for datteren din. Jjeg synes du skal diskutere dette med fastlegen din, han vet hvilke detaljer som ble beskrevet i forrige ultralyd-rapport. STIKNINGER i bryst/mage er taler mot alvorlig sykdom. Hverken syre-relaterte smerter eller hjertesykdom gir stikninger; mer murrende/klemmende smerter. Litt friskt blod rundt eller etter avføring er oftest tegn på hemorider eller sprekk-dannelse. Svart avføring, mye blod, fordøyelsesplager og slimdannelse taler for at nærmere undersøkelse av endetarm/tykktarm bør vurderes. Forøvrig er det vanlig at småbarnsmødre en periode har økt sykdomsangst. Dette følger med det økte ansvaret man har som mamma for to barn. Man er blir da svært redd for ikke å strekke til, eller å bli syk. Snakk med fastlegen din om du føler det slik; det er god hjelp å få. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316128-hovne-lymfekjertler/#findComment-2593115 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.