Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i snart 3 trimester, å barnet mitt sitter i seteleie, på kontroll etter kontroll, å ikke kjenner jeg sparkene noen steder enn nederst i magen heller, så tviler på at barnet noengang har endret den stillingen,..

Jeg har barn fra før, å de svangerskapene har sparkene vært overalt i magen, det er de ikke denne gangen, kjenner de kun nederst i magen..

Har lest endel om seteleie på nettet og kom over en side der det stod at det hendte oftere at barn i seteleie var misdannet el noe?

Er dette reellt? Vi har jo vært på ultralyd der alt var i skjønneste orden, kan det allikevel være misdannelser? Eller er det det rene oppspinn??

takknemlig for svar..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/316179-seteleie-misdannet-da/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt andre barn lå i seteleie hele tiden. Jeg fikk tatt røntgen av bekkenet og noen ekstra ultralyder viste at hun ikke var så veldig stor (ca 3,5 kg). Dessuten fødte jeg førstemann uten problemer av noe slag. Jeg fikk selv velge om jeg ville føde vaginalt eller ta keisersnitt, så da ble det vaginal fødsel på meg.

Fødselen var en styrtfødsel, så den gikk utrolig greit unna ;)

Den eneste forskjellen jeg merket meg på å føde baby i hodeleie kontra seteleie, var at ved setefødselen føltes det som jeg måtte presse ut noe stort to ganger istedetfor en. Først setet, så hodet (som er størst på en nyfødt baby). Når man føder baby i hodeleie, er det hodet man må presse ut, så sklir resten nesten ut av seg selv.

Jeg har aldri hørt at babyer som ligger i seteleie kan ha spesielle "skader" e.l., så i så fall er dette nytt for meg. Min datter er nå 8 år gammel og frisk og rask :)

Annonse

Det der er statistikk som er snudd på hodet.

For det første er det utrolig få barn som blir født med misdannelser, og enda færre som har avvik man ikke er klar over på forhånd. De ser mye på UL i våre dager. Likevel kan man jo aldri være helt sikker - det finnes dessuten mange syndrom og avvik som er helt usynlige. Men de aller fleste barn blir født friske og fullkomne og helt som de skal være.

Denne artikkelen kommer fra fagfolk:

http://www.snartmamma.com/index.php/Forskning/Ingen-okt-risiko-for-kompliserte-svangerskap-med-barn-nummer-to.html

Jeg tolker dette slik at hvis man nå har ett av disse sjeldne tilfellene med vekstavvik i armer eller bein, er det litt større risiko for at dette fosteret ligger i seteleie enn for at et foster uten avvik skal gjøre det. Jeg kan tenke meg at f.eks. fostre med redusert bevegelighet snur seg i litt mindre grad enn andre?

Men det betyr ikke at seteleie i seg selv er en risikofaktor. Det er mange som ligger den veien, og svært få det er noe galt med.

Mitt andre barn lå i seteleie hele tiden. Jeg fikk tatt røntgen av bekkenet og noen ekstra ultralyder viste at hun ikke var så veldig stor (ca 3,5 kg). Dessuten fødte jeg førstemann uten problemer av noe slag. Jeg fikk selv velge om jeg ville føde vaginalt eller ta keisersnitt, så da ble det vaginal fødsel på meg.

Fødselen var en styrtfødsel, så den gikk utrolig greit unna ;)

Den eneste forskjellen jeg merket meg på å føde baby i hodeleie kontra seteleie, var at ved setefødselen føltes det som jeg måtte presse ut noe stort to ganger istedetfor en. Først setet, så hodet (som er størst på en nyfødt baby). Når man føder baby i hodeleie, er det hodet man må presse ut, så sklir resten nesten ut av seg selv.

Jeg har aldri hørt at babyer som ligger i seteleie kan ha spesielle "skader" e.l., så i så fall er dette nytt for meg. Min datter er nå 8 år gammel og frisk og rask :)

Så flott å høre ;D Takk skal dere ha alle sammen for informasjonene ;-)

Har selv et barn som lå i seteleie helt fram til uke 36, da han ble tatt med keisersnitt - han er overhodet ikke misdannet.

Det eneste jeg vet er at det er litt større risiko for hoftedysplasi dersom ungen har ligget i seteleie (og hos jenter), men det er jo ikke akkurat en misdannelse! Gutten min lå i seteleie og hadde ikke feil med hoftene, mens småsøstrene hans lå riktig vei og begge hadde HD - så det er ikke nødvendigvis noen sammenheng der heller...

Tror ikke du skal bekymre deg :)

Hilsen

Har selv et barn som lå i seteleie helt fram til uke 36, da han ble tatt med keisersnitt - han er overhodet ikke misdannet.

Det eneste jeg vet er at det er litt større risiko for hoftedysplasi dersom ungen har ligget i seteleie (og hos jenter), men det er jo ikke akkurat en misdannelse! Gutten min lå i seteleie og hadde ikke feil med hoftene, mens småsøstrene hans lå riktig vei og begge hadde HD - så det er ikke nødvendigvis noen sammenheng der heller...

Tror ikke du skal bekymre deg :)

Hilsen

Ttusen takk for svar ,-) Har et søskenbarn som har hatt HD, vil du merke noe på sparkene da?+

Eller vil de evt sparke like mye selv om de har HD?

Ttusen takk for svar ,-) Har et søskenbarn som har hatt HD, vil du merke noe på sparkene da?+

Eller vil de evt sparke like mye selv om de har HD?

Jeg vil ikke tro man kan merke på sparkene om det er noe galt med barnet. Fostre sparker veldig forskjellig. Noen sparker hele tiden, mens andre merker man nesten ikke. Min baby var ganske rolig av seg inne i magen, men han sparker flittig nå.

Annonse

Gjest lykke til

Det var i gamle dager det var risikabelt å føde et barn som lå i seteleie. Det var selve fødselen som kunne bli komplisert, og evt skader på fosteret ble påført under fødselen. Med de forhåndsregler man tar- og de hjelpemidler man har i dag, er ikke det at barnet ligger i seteleie noen risiko utover det vanlige. Så du kan nok føle deg helt rolig.

Det var i gamle dager det var risikabelt å føde et barn som lå i seteleie. Det var selve fødselen som kunne bli komplisert, og evt skader på fosteret ble påført under fødselen. Med de forhåndsregler man tar- og de hjelpemidler man har i dag, er ikke det at barnet ligger i seteleie noen risiko utover det vanlige. Så du kan nok føle deg helt rolig.

Ok, takk skal du ha, jeg har aldri vært borti dette med seteleie, så var greit å høre litt ;-)

Jeg vil ikke tro man kan merke på sparkene om det er noe galt med barnet. Fostre sparker veldig forskjellig. Noen sparker hele tiden, mens andre merker man nesten ikke. Min baby var ganske rolig av seg inne i magen, men han sparker flittig nå.

Det var godt å høre ;-) Takk skal du ha ;-)

Det var godt å høre ;-) Takk skal du ha ;-)

Jeg har flere venninner som har født barn som lå i seteleie, og ingen av dem har hatt nen misdannelser:-)

En jordmor vi hadde på fødselsforberedende kurs påstod forresten at hun kunne se på hodeskallen til skallede menn hun så på bussen om de lå i seteleie i sin tid, men det kan jo ikke kalles noen misdannelse akkurat;-)

Jeg har flere venninner som har født barn som lå i seteleie, og ingen av dem har hatt nen misdannelser:-)

En jordmor vi hadde på fødselsforberedende kurs påstod forresten at hun kunne se på hodeskallen til skallede menn hun så på bussen om de lå i seteleie i sin tid, men det kan jo ikke kalles noen misdannelse akkurat;-)

;D herlighet, er jammen litt av hvert som blir sagt ja ;D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...