Gå til innhold

Hodesmerter og kvalme

Anbefalte innlegg

Gjest Johansen28

Hei. Jeg er en mann på 28 år. Siden litt før puberteten har jeg hatt migreneanfall med ujevne mellomrom: Av og til kan det gå måneder mellom hver gang. For ca. en måned siden hadde jeg to migreneanfall med bbare noen dagers mellomrom. Jeg blir ikke "invalidisert" av anfallene, men kan vanligvis både jobbe og være sosial. Anfallene arter seg slik at jeg får først aura, deretter hodepine og gjerne kvalme. Etter det siste anfallet har jeg fått problemer jeg er usikker på hva kan skyldes: Hver eneste dag våkner jeg "frisk og rask". Men før klokken tolv har jeg fått lette hodesmerter/spenninger, og lett kvalme. Det virker dessuten som om synet mitt ikke er "helt godt". Ikke synsforstyrrelser, men føler meg nesten litt "nærsynt". Hodesmertene og kvalmen er lettere enn ved vanlig migrene. Utpå ettermiddagen/kvelden pleier symptomene å gi seg igjen. I begynnelsen avfeide jeg dette som stress- og arbeidsmiljørelaterte plager, ettersom jeg har en hektisk jobb der jeg sitter foran en PC-skjerm hele dagen. Symptomene kom og gikk imidlertid på nøyaktig samme måte også under en avslappende helg i København der jeg ikke så på en eneste PC-skjerm. Jeg har litt høyt blodtrykk (140+) som følges opp av fastlegen min (uten medisinering), men føler meg ellers i normalt god form. Har i mange år slitt med "generalisert angst", går til psykolog for dette, men har ikke "økte angstnivåer" for øyeblikket. (Bortsett fra sykdomsangst knyttet til symptomene mine...). Hva kan være årsaken til symptomene mine?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/316247-hodesmerter-og-kvalme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Farlige typer hodepine ( eks kreft) gir vanligvis flere andre nevrologiske symptomer, men viktigst er at hodepinen stort sett er nattlig og tidlig morgen.

Synes det høres mest ut som hodepinen din er relatert til stiv nakke, eller anstrengt syn. Hos noen kan "pc-relaterte" plager vedvare selvom man noen dager ikke sitter ved pc-en. For mye bruk av Paracet kan også gi hodepien en stund etter at man tar siste dose..

Jeg synes at du bør få gjort en vanlig helsesjekk med blodprøver, blodtrykk og nevrologisk sjekk hos fastlegen. Så synes jeg du bør få en henvisning til øyelege. Denne kan se om du har synsforstyrrelser som gjør at du blir sliten. kanskje trenger du skjerm-briller, eller andre vanlige langsynt/nærsynt-briller. Øyelegen kan også se på øyebunnen om synsplagene kan være forårsaket av høyt blodtrykk.

Dersom problemene vedvarer, og årsaker ikke finnes med nevnte sjekk; bør det vurderes å ta et bilde av hodet, eventuelt en henvisning til nevrolog.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...