Gå til innhold

Bruker du samme stemme til barna som til voksne?

Gjest Pipete

Anbefalte innlegg

Jeg er skrekkelig flau nå.. en jeg kjenner påpekte at jeg brukte en mer pipete stemme til barna enn til andre mennesker. Jeg var ikke klar over dette, og egentlig er jeg forundret over meg selv - jeg er ikke sånn veldig nuskepjuske-mamma om dere skjønner.

Jaja, nå vet jeg jo om det, da kan jeg jo slutte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er da veldig vanlig... Og sosialantropologiske studier viser at foreldre og voksne snakker med lysere stemme til barn enn voksne.

En som påpeker slikt kan da ikke ha barn selv.. og hvorfor bli flau - er det ille å være nuskepjuskemamma?

Dette skjønte jeg fint lite av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rumpeldick

Nei, det har jeg gjort veldig lite.

Vi snakker muligens noe mykere og til tider "blidere" til et lite barn, men utover det så har jeg alltid pratet "voksent" til mine unger.

Og til andres unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jeg håper ikke at jeg har en slik stemme når jeg snakker til barn. Det har jeg i grunnen aldri tenkt over. Jeg tror likevel jeg prøver å være ekstra vennlig overfor barn jeg ikke kjenner, slik at de skal bli trygg på meg.

Da datteren min var hos legen med smerter i foten da hun var 4,5 år spurte legen "Har du aua i foten din?". Hun var dødelig fornærmet etterpå og sa "Tenk at han trodde jeg var en baby". Hun likte ikke at han snakket slik til henne. Hun følte hun ikke ble tatt helt på alvor.

Sønnen min på 10 år var hos samme legen nylig, og det var såvidt jeg greide å holde maska da legen spurte han om han har aua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper ikke at jeg har en slik stemme når jeg snakker til barn. Det har jeg i grunnen aldri tenkt over. Jeg tror likevel jeg prøver å være ekstra vennlig overfor barn jeg ikke kjenner, slik at de skal bli trygg på meg.

Da datteren min var hos legen med smerter i foten da hun var 4,5 år spurte legen "Har du aua i foten din?". Hun var dødelig fornærmet etterpå og sa "Tenk at han trodde jeg var en baby". Hun likte ikke at han snakket slik til henne. Hun følte hun ikke ble tatt helt på alvor.

Sønnen min på 10 år var hos samme legen nylig, og det var såvidt jeg greide å holde maska da legen spurte han om han har aua.

Mens jeg var hos en vikarlege i sommer, med min 4 mnd gamle baby. Hun satt der med en knallrød tott i været, på fanget mitt rett foran ham - og han så rett på meg og spurte: "Hvor gammelt er barnet?"

Hun brydde seg jo ikke, var jo for lita til det. Men ærlig talt! Hun satt i tydelig jentete tøy, og han kunne i det minste sagt "Hvor gammel er hun?". Han så ikke på henne engang, og jeg var innmari glad for at han ikke er min fastlege og at jenta mi ikke var gammel nok til å oppfatte hva for en dust han var!

(Etterpå ba han om fødselsdatoen hennes. Jeg svarte 4. i 3., og han spurte "i hvilket år"!!!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker definitivt forskjellige stemmer i forskjellige settinger. Var morsomt å høre yngste barnet leke meg på jobbetelefon da han var liten - da fikk jeg høre lyden av jobbestemmen. Ungene får et helt annet tonefall enn det jeg bruker i møtene på jobben. For ikke å snakke om kjæresten. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som minnah sier har jeg lagt merke til at dette er veldig vanlig, og hos enkelte vedvarer det selv om barna blir både store og voksne.

F. eks. når kjæresten min snakker med datteren sin (særlig i telefonen), høres han ut som om han snakker til en mellomting av baby og kjæreste, og hun er 23 år. "Dakar, er du tnøtt..."

He he, jeg venter bare på at han skal tilby seg å blåse på hvis hun har vondt et sted.

Men jeg er ikke så sikker på at han er klar over det selv. Jeg ler stille bak avisen, det er nokså komisk å høre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ollymor

er det så flaut det da? Gjorde det selv...for ikke å snakke, så mye babypjatt det kom ut av meg! Men heldigvis så klarte jeg å stoppe i tide.

ett eksempel: når tulla skulle ha på seg skoene ,sa jeg kokoene (usj).Hun var vel ca 2 år...så det var på tide med rent snakk ,og mye kunne hun!

En dag sa jeg: du må ikke si kokoene...det heter SKO nå! Hun var flink noen dager også sa hun koko igjen.Da sa jeg: det heter ikke koko..det heter??? Da så hun lenge på meg...og plutselig sa

hun GJØKEN og smilte stolt!

morsomt å huske akkurat nå :0)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

er det så flaut det da? Gjorde det selv...for ikke å snakke, så mye babypjatt det kom ut av meg! Men heldigvis så klarte jeg å stoppe i tide.

ett eksempel: når tulla skulle ha på seg skoene ,sa jeg kokoene (usj).Hun var vel ca 2 år...så det var på tide med rent snakk ,og mye kunne hun!

En dag sa jeg: du må ikke si kokoene...det heter SKO nå! Hun var flink noen dager også sa hun koko igjen.Da sa jeg: det heter ikke koko..det heter??? Da så hun lenge på meg...og plutselig sa

hun GJØKEN og smilte stolt!

morsomt å huske akkurat nå :0)))

Du er nok ikke den eneste som har snakket sånn til ungene. Jeg har hele tiden vært bevisst på å lære ungene det riktige ordet med en gang.

Av en eller annen grunn er det mange som lærer barna at søsken heter "Dadda" og at hade er "nanna". Jeg har hørt veldig mange snakke slik til småbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke noe å være flau over (med mindre de er konfirmert? :)) Det er et universelt fenomen at foreldre bruker lysere stemme til barna sine, babyer følger også bedre med når man snakker med lys stemme til dem. Dette justerer de fleste foreldre gradvis etterhvert som barna blir eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Ja, jeg bruker samme stemme, men som Dorthe så banner jeg mindre ;o)

Jeg har aldri hatt teken på sånn nussedikkedareriespråk. Og stemmeleiet tror jeg ikke at jeg endrer så mye. Eller, det hender at guttungen kan få stemmeleiet til og heve seg endel da ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man snakker slik til barna er en ting, men noen snakker slik med kjæresten sin også.

Vi har en her på kontoret. Når hun snakker med kunder er hun streng og myndig. Så snakket hun med kjæresten og snakket som om hun var en liten jente med vondt et sted. Rart å høre på. Det er forresten slutt nå, så jeg er spent på om det blir slik med en fremtidig kjæreste. Da kommer jeg nok til å si ifra...

Jeg har alltid lagt vekt på å snakke ordentilig til barna, for at de skal lære å snakke riktig. Noen unntak finnes. Søndag kveld da vi kom hjem fikk jeg korreks fra 9 åringen fordi jeg sa: Nå skal vi inn og bysse-lalle. Det ordet var babyspråk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel et vurderingsspørsmål hvor grensa går mellom "annen stemme" og "samme stemme, bare snillere/mildere", men jeg velger å tro at jeg er i sistnevnte kategori.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg er ganske bevisst på å bruke samme stemme til barn som til andre, men kan jo hende andre er av annen oppfatning.

Dessuten bruker jeg definitivt annen stemme/snakkemåte i "kosesituasjoner", da blir det gjett litt barnlig språk og lys stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...