Sporty mamma Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Vært hos legen i dag.Termin 1 juni.ER 7+3 uker på vei.Reagerte på at legen min sa jeg måtte være veldig ops på forandring i brystene nå som jeg var "hormonbombe". Er det større sjanse for og få brystkreft når man er gravid? En annen ting.Hadde grove celleforandringer.Tok biopsi og disse var heldigvis negative.To negative celleprøver etter dette.Legen sa at graviditet kan trigge celleforandringer og dette måtte følges nøye med etter graviditeten.Noen erfaringer?? Er 25 år 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316329-gravid-og-kuler-i-brystcelleforandringer-i-livm/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Det høres ut som legen din har skremt deg, men litt utilsiktet? Når det gjelder celleforandringer, har jeg aldri hørt at det er økt risiko i fbm. svangerskap. Legene i mine to svangerskap sa at man helst ikke skulle ta celleprøve, for de ville ikke "pirke og irritere livmoren så mye" i svangerskapet. Det betyr ikke at legen din tar feil, men jeg vil likevel ikke tro at risikoen øker enormt. Men jeg tok celleprøve på 6-ukers kontrollen etter svangerskapene. Du bør kanskje ta celleprøver oftere enn hvert 3. år, siden du allerede har hatt celleforandringer. Jeg har heller ikke hørt at det er økt risiko for brystkreft når man er gravid. Men jeg har hørt om at HVIS man får brystkreft under svangerskap, kan det være en spesielt hissig type. En annen risiko er jo at man ikke merker kuler i brystene fordi brystene generelt forandrer seg mye i svangerskapet. Men jeg har sett flere undersøkelser som viser at svangerskap og amming beskytter mot brystkreft, jo flere svangerskap og jo yngre man er, jo større er beskyttelsen :-) Lykke til i svangerskapet! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316329-gravid-og-kuler-i-brystcelleforandringer-i-livm/#findComment-2594909 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sporty mamma Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2008 Det høres ut som legen din har skremt deg, men litt utilsiktet? Når det gjelder celleforandringer, har jeg aldri hørt at det er økt risiko i fbm. svangerskap. Legene i mine to svangerskap sa at man helst ikke skulle ta celleprøve, for de ville ikke "pirke og irritere livmoren så mye" i svangerskapet. Det betyr ikke at legen din tar feil, men jeg vil likevel ikke tro at risikoen øker enormt. Men jeg tok celleprøve på 6-ukers kontrollen etter svangerskapene. Du bør kanskje ta celleprøver oftere enn hvert 3. år, siden du allerede har hatt celleforandringer. Jeg har heller ikke hørt at det er økt risiko for brystkreft når man er gravid. Men jeg har hørt om at HVIS man får brystkreft under svangerskap, kan det være en spesielt hissig type. En annen risiko er jo at man ikke merker kuler i brystene fordi brystene generelt forandrer seg mye i svangerskapet. Men jeg har sett flere undersøkelser som viser at svangerskap og amming beskytter mot brystkreft, jo flere svangerskap og jo yngre man er, jo større er beskyttelsen :-) Lykke til i svangerskapet! Takk for svar.Ja han skremte meg nok litt uten at det egentlig var meningen.Har søkt litt på disse tingene og kommet frem til det samme som deg :-) Jeg går hvert år for og ta celleprøve og det skal bli tatt en på 6 ukers kontrollen :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316329-gravid-og-kuler-i-brystcelleforandringer-i-livm/#findComment-2595056 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.