Gå til innhold

eksem

Gjest Nurlaithiel

Anbefalte innlegg

Gjest Nurlaithiel

Hei! jeg har lenge vært plaget med eksem, noe på håndleddet, og på fremsiden av albuen. Dette er borte nå, men for litt over et år siden blusset det opp et kraftig eksem inni håndflaten på den høyre hånden min, på puten nedenfor fingrene, oppetter lang-og ringfingeren + mellom ringfinger og lillefinger. I fjor sommer var det ganske ille, da jobbet jeg mye med vann og lignende, men eksemet startet før jeg begynte i denne sommerjobben. Så roet det seg litt ned rundt sen vinter/vår, men nå etter at jeg igjen tok opp samme sommerjobben (pølsemakeri, mye salt og vann) i år har eksemet blitt enda verre, enda jeg brukte hansker under hele jobbperioden. Jeg har hele tiden smørt meg med fuktighetskrem flere ganger om dagen. Jeg dro til legen i slutten av sommerferien og fikk utskrevet resept på en krem som heter Flutivate (0,05%). Da jeg brukte den roet eksemet seg litt, men så blusset det enda kraftigere opp igjen. Nå har det spredd seg lenger ned i håndflaten, og jeg er i tillegg gått tom for kremen min. Men siden eksemet har blitt verre hjalp ikke denne så utrolig mye. Hva skal jeg gjøre nå? Eksemet klør og gjør vondt, og det er i det hele tatt utrolig plagsomt... Bilde av hånden: http://i47.photobucket.com/albums/f170/Nurlaithiel/DSC00254.jpg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/316442-eksem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! er litt usikker på hvaslags eksem du har etter beskrivelsen. Høres i alle fall ut som du blir verre av "vått" arbeid, et ganske vanlig fenomen ettersom hudbarrieren skades og blir lettere gjennomtrengelig for kjeniske stoffer og proteiner og på den måte kan provosere / frmkalle utbrudd. Det viktigste er for deg sannsynligvis å tilpasse jobb og privatliv g med minst mulig fuktig arbeid og unngå kontakt med "sterke" stoffer som maling, white sprit. Du kan godt benytte Flutivat som en form kur, men i stedet for å stoppe etter en bestemt tid, bruk den f eks 3 kvelder i uken til vedlikehold. da unngår du mange av tilbakefallene. det er da svært liten risiko for bivirkninger som tynn hud osv. Det finnes også en krem som kan være et alterativ , noe som kalles Protopic. Du bør evt forsøke i en periode etter Flutivat og også med Protopic kan påsmøring f eks 2- 3 kvelder i uken være aktuelt, fuktighetskrem alle dager , evt før påsmøring av fukt krem. Hvis ikke noe av dette hjelper, må du snakke med legen igjen. Med hilsen fra hudlegen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/316442-eksem/#findComment-2598116
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...