Gå til innhold

Dama kan ikke vente lenger

Anbefalte innlegg

Gjest ungemarius15

Jeg er en gutt på 15år og går i 10.klasse. Har et spesielt forhold i forbindelse med at dama er 17år og i 2.klasse VGS. Hun hadde bestemt seg for når vi ble sammen å vente med sex til jeg hadde fylte 16år. Hun har fortalt meg at hun snart ikke kan vente lenger. For meg er det ok jeg føler meg klar. Som jeg fortalte dama er det ikke noe galt eller kriminelt hvis vi har sex siden vi er omtrent jevnbyrdes i alder og utvikling. Riktig? Det var nytt for hun? Hvordan kan vi gjøre første gangen best mulig råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/316445-dama-kan-ikke-vente-lenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ungemarius15

Dama di har rett, og ikke du. Det er faktisk kriminelt hvis den ene parten er under 16. Tror riktignok ikke at dere risikere noe, men jeg vill ha foretrukket og vente litt. 15 er svært ungt.

Leste på ung.no at det var lov. Uansett vi har bestemt oss. Vi så en film om abort i går. Det vil vi ihvertfall ikke det vil vi få for dårlig samvittighet for så her venter vi på p pillene for å være på den sikre siden før vi setter igang. Hun har bestilt Marvelone over nettet.

Leste på ung.no at det var lov. Uansett vi har bestemt oss. Vi så en film om abort i går. Det vil vi ihvertfall ikke det vil vi få for dårlig samvittighet for så her venter vi på p pillene for å være på den sikre siden før vi setter igang. Hun har bestilt Marvelone over nettet.

Dere blir såklart ikke arresterte om dere har sex nå, men dama di kan bli anmeldt om noen føler for å gjøre det.

Uansett fint at dere tenker på prevensjon (det burde selvsagt være en selvfølge ;-)) Dere er klar over at det _kun_er kondomer som beskytter mot kjønnsykdommer? Dessuten må du huske på at P-piller ikke alltid er 100 % trygt. Det beste er nok en kombinasjon av P-piller og kondomer. Husk også på at P-piller ikke beskytter fra første dag (sånn var det iallefall ikke før).

Gjest KåreRandi

Hvis enn 15 år gammel jente har sex med sin 17 år gamle kjæreste vil sannsynligvis straff for 17 åringen falle bort etter en vurdering av lovens passus om "lik modning og alder".

Les: sansynligvis....betyr ikke helt sikkert, (men nesten)

Ifølge Straffeloven er den seksuelle lavalder 16 år. Det betyr at ingen voksen har lov å ha samleie med noen som er under 16 år.

Denne loven er ment å beskytte alle barn mot å bli seksuelt misbrukt av andre. Samtidig er den fin å ha i en situasjon der du føler deg tvunget til å være med på noe du egentlig ikke har lyst til."

Altså, den seksuelle lavalder er 16 år.

At dere faktisk tenker på prevensjon er bra, men dere bør ikke bare bestille over nett. Først må dama di ta en samtale med helsesøster på skolen, helsestasjon for ungdom eller fastlegen og få resept der. Kjøp av legemidler på nett er ikke bra. Det er flere tilfeller av folk som er blitt syke etter å ha inntatt såkalte "ufarlige" medisiner som er blitt veldig dårlige. Dessuten er vel kjøp av reseptbelagt legemidler på nett ulovlig?

Gjest ungemarius15

Dere blir såklart ikke arresterte om dere har sex nå, men dama di kan bli anmeldt om noen føler for å gjøre det.

Uansett fint at dere tenker på prevensjon (det burde selvsagt være en selvfølge ;-)) Dere er klar over at det _kun_er kondomer som beskytter mot kjønnsykdommer? Dessuten må du huske på at P-piller ikke alltid er 100 % trygt. Det beste er nok en kombinasjon av P-piller og kondomer. Husk også på at P-piller ikke beskytter fra første dag (sånn var det iallefall ikke før).

Dama føler det er litt pinlig å gå til lege med dette. Helsesøster er nesten ikke tilgjegelig på vår skole. Så hun vil ta nettpillene først så

når det har gått en stud snakke med legen sin. Kjøssykdommer? Vi er begge jomfru. Å bestille over nett vi har lest på legemiddelverket sin side at fra EU/EØS land er det lovlig. Så lenge en kjøpte orginale produkter fra EU/EØS land skulle dette være rimlig sikkert. Hun fikk pakken i posten i dag og jeg reger med at hun har tatt første nå. Vi har valgt Marvelon siden det er sikkrest dersom en tar pillene regelmessig. I følge legemiddelsiden så er dem sikre ved første dag ved mensen og ellers etter 7 dager

Annonse

Dama føler det er litt pinlig å gå til lege med dette. Helsesøster er nesten ikke tilgjegelig på vår skole. Så hun vil ta nettpillene først så

når det har gått en stud snakke med legen sin. Kjøssykdommer? Vi er begge jomfru. Å bestille over nett vi har lest på legemiddelverket sin side at fra EU/EØS land er det lovlig. Så lenge en kjøpte orginale produkter fra EU/EØS land skulle dette være rimlig sikkert. Hun fikk pakken i posten i dag og jeg reger med at hun har tatt første nå. Vi har valgt Marvelon siden det er sikkrest dersom en tar pillene regelmessig. I følge legemiddelsiden så er dem sikre ved første dag ved mensen og ellers etter 7 dager

Å bestille p-piller over nettet er ikke bra. Det er mange bivirkninger som kan oppstå, også alvorlige bivirkninger. Derfor skal man alltid samtale med lege før start av p-piller.

Gjest peder p

Hvis dere bare greier å holde kjeft om det, er det ingen fare for at onkel Politi kommer.

Men sier derer det til et enete hunkjønn, er det ikke lenger privat. Da vet alle det, og en av de føler behovet for å fortelle det til OP.

KOHK (knull og hold kjeft)

Hun er gira på å ha sex, men synes det er for pinlig å gå til til legen og få p-piller på en trygg måte? Hun høres ikke ut som hun er voksen nok til å ha sex spør du meg.

Gjest KåreRandi

Marvelon er kanskje en sikker pille når det gjelder uønsket graviditet, men den er ifølge min lege en helserisiko. Stor fare for blodpropp, var en av hans argumenter, og det selv om jeg ikke røyker, ikke er overvektig og i ellers god form.

Få dama di til legen. Hvis dama di ikke vil, får DU vise at du faktisk er så voksen som du vil gi inntrykk av, og nekte sex med henne før hun har vært der.

Syns faktisk de fleste argumentene dere har kommet med her viser at det er for tidlig, for dere begge to!!

Okei, det er betryggende at dere ikke har hatt sex med andre før mht kjønnssykdommer.

Jeg synes også det høres bra ut at dere har diskutert dette grundig begge to! Uansett ville jeg nok ha venta til du ble 16, men jeg antar det preller av som vann på gåsa ;-)

Gjest ungemarius15

Å bestille p-piller over nettet er ikke bra. Det er mange bivirkninger som kan oppstå, også alvorlige bivirkninger. Derfor skal man alltid samtale med lege før start av p-piller.

ok jeg bøyer meg av for kritikk. Litt av grunnen til at hun bestilte over nettet var for å få dem raskt. Nevnte problemet med helsesøster og legen tar noen uker. Synes det er galt hun skal stoppe nå med pillene når hun har begynt med dem. Men overtale hun til hun går til legen så fort som mulig. Jeg vil nok bli med hun for å støtte hun.

Gjest Klaudia

Loven om den seksuelle lavalder er er til for å beskytte ungdommer mot sexpress når de egentlig ikke er modne nok for å ha sex. Både du og dama di virker modne nok. Det synes jeg kommer ganske tydelig fram i innlegget ditt. Du virker reflketert og ansvarsfull. Synes derfor du skal ta det helt med ro. Dersom noen skulle være så på tryne å anmelde at dere tjuvstartet et par måneder før tiden, vil saken neppe gå videre. Det kan jeg nesten love deg.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...