Gjest klaymen Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Har en sjuåring som går i andreklasse. Han er flink i alt mulig, leser nesten som en voksen, kan skrive alle tall og bokstaver og kan veldig mye generelt. Problemet er at i timene får han ikke gjort noenting. Han sitter og glaner, soser og tenker, men klarer ikke å jobbe konsentrert. Han er ikke noen urokråke, men sitter stille på plassen sin, men er litt i sin egen verden. Læreren må mase på ham og minne ham på mange ganger at han holder på med noe i boka for at han i det hele tatt skal gjøre noe som helst, noen ganger har han ikke begynt engang når timen er ferdig. Jeg ser det hjemme også, han er utrolig treg med leksene. Han er forresten fryktelig treg med spisingen også, så det er ikke _bare_ skolearbeidet. Jeg lurer på om det bare er fordi han syns skolearbeidet er pyton kjedelig, de holder jo på med enkeltbokstaver og skal skrive AAAAAAAA aaaaaa om igjen og om igjen og øve på å skrive tallene fra 1-9 osv, eller om det er andre grunner til at han er så "ukonsentrert" og treg. Hvis det er noe som interesserer ham, som å bygge en diger Lego-figur beregnet for 10-åringer, eller dataspill, eller lese noe han syns er spennende, kan han sitte i timesvis og jobbe konsentrert som bare det. Noen som har tips til hvordan man skal klare å få ham til å jobbe mer aktivt i skoletimene? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Gi han noen større utfordringer. Ikke rart han kjeder seg, når han kan alt fra før. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en lærer Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Oppgavene må selvfølgelig være utfordrende nok. Men min erfaring er at selv om de er det, kan enkelte barn være veldig trege til å jobbe. Da har motivasjon vært viktig. Når man ikke får til den indre motivasjonen, hender det at det fungerer med ytre motivasjon, som at om du er ferdig med den oppgaven på 20 minutter kan du.....(og en premie som er hyggelig, som f.eks å spille pedagogisk dataspill o.l. ) Da opplever man at om man er effektiv kan man få tid til noe hyggelig også. Min erfaring er at medelevene forstår at ikke alle kan ha det samme tilbudet alltid, og at noen ganger må noen få slike belønninger, andre ganger er det noen andre. Det kan jo også være mindre synlige belønninger. Jeg har hørt regla om at indremotivasjon er viktigst, og velkommen inn i klasserommet, sier jeg bare, og fortell hvordan man egentlig skal gjøre det, når en elev heller tygger på blyanten enn å jobbe, samme hvor tilpasset og spennende oppgaven er.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest klaymen Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Gi han noen større utfordringer. Ikke rart han kjeder seg, når han kan alt fra før. Ja, da må læreren finne fram noen helt andre bøker til ham i tilfelle. Kanskje han kan starte med tredjeklasse-skrivebøkene? Han trenger jo å trene på å skrive, rent motorisk, og øve på små bokstaver. Men når de bare repeterer en og en bokstav og sånne enkle ting blir det kjedelig. Kan jeg kreve at læreren finner på noe annet til ham? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest klaymen Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Oppgavene må selvfølgelig være utfordrende nok. Men min erfaring er at selv om de er det, kan enkelte barn være veldig trege til å jobbe. Da har motivasjon vært viktig. Når man ikke får til den indre motivasjonen, hender det at det fungerer med ytre motivasjon, som at om du er ferdig med den oppgaven på 20 minutter kan du.....(og en premie som er hyggelig, som f.eks å spille pedagogisk dataspill o.l. ) Da opplever man at om man er effektiv kan man få tid til noe hyggelig også. Min erfaring er at medelevene forstår at ikke alle kan ha det samme tilbudet alltid, og at noen ganger må noen få slike belønninger, andre ganger er det noen andre. Det kan jo også være mindre synlige belønninger. Jeg har hørt regla om at indremotivasjon er viktigst, og velkommen inn i klasserommet, sier jeg bare, og fortell hvordan man egentlig skal gjøre det, når en elev heller tygger på blyanten enn å jobbe, samme hvor tilpasset og spennende oppgaven er.... ''som at om du er ferdig med den oppgaven på 20 minutter kan du.....(og en premie som er hyggelig, som f.eks å spille pedagogisk dataspill o.l. ) '' Det hørtes lurt ut! Læreren var inne på noe sånt, å finne en belønning som kan fungere som motor. Spørsmålet er hva det skal være, det er jo andre i klassen som er raske og som koser seg med oppgavene, de gjør kanskje tre sider på samme tid som han gjør en kvart. Kan kanskje bli litt feil at de ikke skal få den samme belønningen da, bare fordi de syns det er morsomt mens han syns det er kjedelig? Kanskje litt vanskelig rent pedagogisk? Men det var en god ide som jeg skal ta med til læreren :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lærermor Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Ja, da må læreren finne fram noen helt andre bøker til ham i tilfelle. Kanskje han kan starte med tredjeklasse-skrivebøkene? Han trenger jo å trene på å skrive, rent motorisk, og øve på små bokstaver. Men når de bare repeterer en og en bokstav og sånne enkle ting blir det kjedelig. Kan jeg kreve at læreren finner på noe annet til ham? Hvis han sitter og dagdrømmer fordi han kan alt fra før så er det klart at du kan kreve at læreren skal finne mer utfordrende oppgaver til han. I følge opplæringslova så stor det at alle barn skal ha tilpasset undervisning etter evner og anlegg. Får han ikke det, kan du kreve det! Så enkelt er det. I klassen til datteren min har de i flere år operert med noe som de kaller belønningskort. Der får de belønning etter innsats. En elev som er rask kan få belønning for at de har gjort ekstra mange oppgaver. En elev som ikke er så rask kan få belønning for at de har jobbet godt med oppgaven og anstreng seg for å gjøre det fint og presentabelt. En svak elev kan få belønning fordi han eller hun har jobbet godt og kommet ett stykke videre. På den måten får alle belønning etter den innsatsen de har gjort, og føler at de bir sett og det er en spore til videre innsats. Når de har fått et visst antall belønningskort kan de løse dem inn i en premie. f.eks en halvtime på datarommet, en mulighet til å gjøre hjemmeleksene på skole, eller rett og slett sitte i kosekroken og lese en bok. I vår klasse fungerer dette veldig bra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Jeg synes det må være første bud at han får holde på med ting som er tilpasset ham i vanskegrad. Helst bør oppgavene også være tilpasset hans interesseområder, men det er kanskje ikke alltid like lett å få til. Det kan selvfølgelig også være andre grunner til at han er treg, særlig hvis du ser det på flere områder, men noen enkle tilpassinger er vel på sin plass uansett. Har du prøvd å snakke med ham om dette? Kanskje kan han selv både si noe om hva han tenker på når han sitter der i sin egen verden, ha forslag til ting han er lyst til å gjøre eller andre ting som kan belyse situasjonen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Oppgavene må selvfølgelig være utfordrende nok. Men min erfaring er at selv om de er det, kan enkelte barn være veldig trege til å jobbe. Da har motivasjon vært viktig. Når man ikke får til den indre motivasjonen, hender det at det fungerer med ytre motivasjon, som at om du er ferdig med den oppgaven på 20 minutter kan du.....(og en premie som er hyggelig, som f.eks å spille pedagogisk dataspill o.l. ) Da opplever man at om man er effektiv kan man få tid til noe hyggelig også. Min erfaring er at medelevene forstår at ikke alle kan ha det samme tilbudet alltid, og at noen ganger må noen få slike belønninger, andre ganger er det noen andre. Det kan jo også være mindre synlige belønninger. Jeg har hørt regla om at indremotivasjon er viktigst, og velkommen inn i klasserommet, sier jeg bare, og fortell hvordan man egentlig skal gjøre det, når en elev heller tygger på blyanten enn å jobbe, samme hvor tilpasset og spennende oppgaven er.... "Regla om indremotivasjon"? Er du uenig i det? Jeg forstår, og vet at det er maaaange utfordringer i en skolehverdag, men en kan jo likevel anerkjenne at det er betydningsfulle forskjeller på indre og ytre motivasjon og at indre motivasjon er å foretrekke i lærings- og utviklingsarbeid, som er det skolen handler om. Bruk av belønning og andre ytre motivasjonsfaktorer har også uønskede konsekvenser, som at det reduserer indre motivasjon. I verste fall kan det vise seg å være en svært så kortvarig løsning... Personlig har jeg vondt for å tro at tilpassinger som ikke virker virkelig er tilpasset den aktuelle eleven. Selvfølgelig kan det være slik at vi det er det beste vi får til, men da må vi ikke gi eleven "skylda" for det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mitraljøse Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Oppgavene må selvfølgelig være utfordrende nok. Men min erfaring er at selv om de er det, kan enkelte barn være veldig trege til å jobbe. Da har motivasjon vært viktig. Når man ikke får til den indre motivasjonen, hender det at det fungerer med ytre motivasjon, som at om du er ferdig med den oppgaven på 20 minutter kan du.....(og en premie som er hyggelig, som f.eks å spille pedagogisk dataspill o.l. ) Da opplever man at om man er effektiv kan man få tid til noe hyggelig også. Min erfaring er at medelevene forstår at ikke alle kan ha det samme tilbudet alltid, og at noen ganger må noen få slike belønninger, andre ganger er det noen andre. Det kan jo også være mindre synlige belønninger. Jeg har hørt regla om at indremotivasjon er viktigst, og velkommen inn i klasserommet, sier jeg bare, og fortell hvordan man egentlig skal gjøre det, når en elev heller tygger på blyanten enn å jobbe, samme hvor tilpasset og spennende oppgaven er.... ''... og velkommen inn i klasserommet, sier jeg bare, og fortell hvordan man egentlig skal gjøre det, når en elev heller tygger på blyanten enn å jobbe, samme hvor tilpasset og spennende oppgaven er....'' Heter ikke fagfeltet pedagogikk? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Oppgavene må selvfølgelig være utfordrende nok. Men min erfaring er at selv om de er det, kan enkelte barn være veldig trege til å jobbe. Da har motivasjon vært viktig. Når man ikke får til den indre motivasjonen, hender det at det fungerer med ytre motivasjon, som at om du er ferdig med den oppgaven på 20 minutter kan du.....(og en premie som er hyggelig, som f.eks å spille pedagogisk dataspill o.l. ) Da opplever man at om man er effektiv kan man få tid til noe hyggelig også. Min erfaring er at medelevene forstår at ikke alle kan ha det samme tilbudet alltid, og at noen ganger må noen få slike belønninger, andre ganger er det noen andre. Det kan jo også være mindre synlige belønninger. Jeg har hørt regla om at indremotivasjon er viktigst, og velkommen inn i klasserommet, sier jeg bare, og fortell hvordan man egentlig skal gjøre det, når en elev heller tygger på blyanten enn å jobbe, samme hvor tilpasset og spennende oppgaven er.... "......samme hvor tilpasset og spennende oppgaven er" Oppgaven er altså ikke tilpasset eller spennende nok for eleven, selv om læreren mener det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.