Gå til innhold

Brekker seg av middag - bare utsette det?

Anbefalte innlegg

Jeg fullammet til jenta mi var 6 mnd, da innførte vi to grøtmåltider daglig i løpet av en uke. Hun elsker grøten sin!

Nå (7,5 mnd) har hun plutselig begynt å våkne midt på natten for mat igjen, så jeg tenkte at det kanskje er på tide å innføre middag. Jeg har holdt på hele uka, men det er jaggu ikke lett! Jeg har prøvd glassene det står "mild smak" på, og i dag moste jeg selv (poteter, gulrøtter og brokkoli). Likevel er det bare grimaser og brekninger...

I dag hadde hun tydeligvis bestemt seg for ikke å finne seg i noe mer tull, og snurpet munnen med en gang hun fikk se innholdet i bollen. Jeg fikk likevel stappet inn en halv teskje i et ubevoktet øyeblikk, og hun brakk seg sikkert 20 ganger bare av den halve skjeen! Jeg prøvde et par ganger til, med samme resultat. Da ga jeg opp - synes ikke noe om å presse skjeen inn mellom snurpede lepper!

Istedet ga jeg henne noen skjeer av et glass med "pære og banan med yoghurt". Dette er hun også veldig glad i, og gapte høyt. Hva skal egentlig yoghurten brukes som? Mellommåltid? Lunsj?

Men... Middagen er jo spørsmålet her...! Hva gjør jeg? Er hun rett og slett ikke klar? Eller skal jeg fortsette å sette henne ved bordet og presse i henne en teskje eller to, og la henne brekke seg? Synes absolutt ikke noe om det!

Samboeren min jobber lenge, så vi spiser middag ganske seint (17.30 - 18.00). Det blir for tett opptil kveldsgrøten for hennes del, ellers hadde jeg prøvd å satt henne sammen med oss og se om det ga litt mer spiselyst.

Hun har alltid vært glad i å smake, og likt nesten alt, helt til hun fikk grøt - da var det bom stopp! Til og med most banan brekker hun seg av nå.

Jeg skal ikke ut i jobb på en stund enda, så det er ingen direkte hast. Dersom dere tror det beste er å utsette hele middagen en mnd eller to, så gjør jeg det!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/316470-brekker-seg-av-middag-bare-utsette-det/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vent en stund du. :o) Hun vil jo få helt aversjon mot mat om du fortsetter å stappe i henne og hun bare brekker seg av det. Gi henne det hun liker og spiser godt av i 2-3 uker før du prøver på nytt.

Det er det jeg tenker også. Ikke mye pedagogisk riktig å presse maten inn i munnen på henne...!

Men du - er det en dårlig idè å gi et grøtmåltid til? Altså som middag. Hun er så glad i grøt, og jeg tror absolutt ikke hun blir lei! Eller bør jeg gi litt yoghurt, litt morsmelk og div annet som hun liker...?

Gjest høstløv

Det er det jeg tenker også. Ikke mye pedagogisk riktig å presse maten inn i munnen på henne...!

Men du - er det en dårlig idè å gi et grøtmåltid til? Altså som middag. Hun er så glad i grøt, og jeg tror absolutt ikke hun blir lei! Eller bør jeg gi litt yoghurt, litt morsmelk og div annet som hun liker...?

Har du prøve med bare potetmos, uten noen grønnsaker eller kjøtt?

Kanskje, du skulle prøve med en ny smak om gangen, først potetmos, uten klumper inntil hun har vennet seg til det, og så kan du forsiktig blande en og en smak inn i mosen.

Har du prøve med bare potetmos, uten noen grønnsaker eller kjøtt?

Kanskje, du skulle prøve med en ny smak om gangen, først potetmos, uten klumper inntil hun har vennet seg til det, og så kan du forsiktig blande en og en smak inn i mosen.

Hmm, mose poteter og ha i litt smør... Det må jo være godt! Noe å prøve i hvert fall. Takk for tips:-)

Annonse

Gjest rimonetta

Gi barnet vanlig middag som du moser.

Mye bedre og godere med moste kjøttkaker og potet enn det syntetiske griseriet som en del av glassmiddagene er.

Kanskje hun da vil spise mer.

Og grøt da, liker hun det? Er jo vomfyll så det holder det også.

Gi barnet vanlig middag som du moser.

Mye bedre og godere med moste kjøttkaker og potet enn det syntetiske griseriet som en del av glassmiddagene er.

Kanskje hun da vil spise mer.

Og grøt da, liker hun det? Er jo vomfyll så det holder det også.

Men jeg har jo prøvd å mose vår egen middag, og det var ikke mer populært det!

Grøt elsker hun! Hun får to måltider med grøt om dagen, og hadde nok gjerne tatt et tredje også hun. Men etter å ha fått det foreslått av mange her, så tror jeg at jeg vil prøve å gi henne brødbiter. Det er jo fint om hun venner seg til annen smak enn den søte grøten også...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...