Gjest Bert Skrevet 16. juli 2001 Del Skrevet 16. juli 2001 Hei! Jeg er gravid i 31 uke og har slitt med blødninger hele svangerskapet. Har gått på Albyl-E siden 8 uke pga. at jeg har APC-resistens, dvs. økt fare for blodpropp. Jeg hadde blødninger allerede før jeg startet med Albyl-E, så det er ikke medisineringen som er hivedgrunnen til blødningene. Har vært til kontroll og ultralyd og legen sier at det kanskje blør litt fra morkaka, men at han ikke kan si det helt sikkert. Jeg jobber 50% i en ledene stilling hvor det er mye stress og stort ansvar. Har jevnlig hatt blødninger 1 gang i uken, men har i det siste hatt disse hver dag. Legen mener den eneste grunnen til at jeg skal sykemeldes på heltid er av psykiske årsaker (at det er tøft å hele tiden ha blødninger). Vil ikke sykemeldes, men ønsker heller ikke tidligfødsel. Hovedlegen min sa at jeg skulle bruke Albyl-E til uke 38 og slutte helt. Han mente og at det ikke er noen stor fare hverken for meg eller barnet for blodpropp. Nå har legen min blitt syk og jeg går til en annen. Han skal sette meg på fragminsprøyter fra uke 36 og 4 uker etter følselen. Han bagetalliserte ikke dette med sjanse for blodpropp. Hva mener du bør jeg fortsette i jobb? Hvor stor en sjansen for tidlig følsel? Hvor stor er faren for blodpropp før og etter? Hvor stor risiko er det med APC-resistens? Blødningene er ikke friskt rødt blod, men rosa/brunt. Håper på svar fra deg da jeg er ganske forvirret for tiden. Føler at legene mine vet lite om APC. Begge er gynekologer. Hilsen Bert 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31648-fragminalbyl-egraviditet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 16. juli 2001 Del Skrevet 16. juli 2001 Jeg vil ikke uttale meg om du bør sykmeldes, men bare si at stress ikke gir blødning og neppe gir fare for tidlig fødsel. Ingen kan vel si hva risikoen er for deg å føde før tiden. Blodpropp ved fødsel er ca 6 per 10.000, den øker flerfold ved APC-resistens, men er du antikoagulert reduseres den igjen. APC-reistens er et relativt nytt begrep og få har større erfaring med denne defekt. Hvis du har hatt blødning helt fra starten av svangerskapet er det neppe fra morkaken, men muligens fra livmorhalsen og det er ikke farlig. Lykke til med resten av svangerskap og fødsel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31648-fragminalbyl-egraviditet/#findComment-125040 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.