Gå til innhold

Mammografi og silikon

Anbefalte innlegg

Gjest heidi-lill

Jeg har i de siste par måneder opplevd ømhet på et punkt i det ene brystet (på høyre side av høyre bryst, kjenner ingen kul, men kan jo være vanskelig å kjenne selv..). Jeg opererte inn silikon i brystene for 14 år siden, de siste årene har det venstre brystet gradvis blitt hardt som en tennisball, og jeg vil skifte ut innleggene snart. Mine spørsmål er som følger: 1.Er det lurt å ta en mammografi undersøkelse for å utelukke brystkreft før en ev.ny brystoperasjon? 2. Finnes det leger/klinikker som er erfarne med å ta mammografi av bryst med silikoninnlegg? 3. Kan ømheten jeg kjenner være silikon som lekker ut? Eller hva kan det komme av? Kan det være kreft? 4. Er det skadelig/helsefarlig å gå med hard kapsel/ "gamle" proteser? (14 år) Hilsen redd, 36 år

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/316492-mammografi-og-silikon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dr med Morten R Kveim, Plastisk kirurg

For å begynne med en god "nyhet": Hvis en kul er ømfiendtlig er det uhyre sjelden at den er ondartet. Derimot hvis brystprotesene kjennes riktig harde ut pga kapseldannelse, er det ikke så helt uvanlig at de etterhvert også blir ømme. Den aller vanligste årsaken til ømme punkter i brystene (med eller uten proteser) er imidlertid små væskefylte cyster som er ufarlige. De vil gjerne bli mer smertefulle ifbm menstruasjon, og bli bedre innimellom. Jeg synes det er en god ide å gjøre en undersøkelse av brystene. Snakk med fastlegen, la ham undersøke deg og henvise deg til ultralyd, som er mest effektivt i fbm proteser (evt. også mammografi). Brystdiagnostisk senter på Ullevål har svært stor erfaring med diagnostikk hos pasienter med proteser. Ømheten KAN i teorien representere silikonlekkasje, men hvis jeg forstår riktig dreier det seg om det myke, og ikke det harde. Sjansen for at det er gått hull på protesen i det myke brystet er mye mindre enn i det harde. Hvis det skulle ha gått hull, er ikke dette farlig, og silikonen holder seg vanligvis innenfor kapselen. Likevel anbefaler vi selvsagt å bytte hvis dette har skjedd, fordi silikon kan med tiden bevege seg ut i mer av brystvevet, evt. til lymfeknuter. Dette er selvsagt ikke ønskelig, men man blir ikke syk av det. Ultrlyd vil oftest avsløre større lekkasje. Det er altså ikke farlig å gå med harde proteser, selv om det er ubehangelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...