skal Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Stemmer det at det ikke alltid kan påvises hvilken type diabetes man har før etter en (lang) tid? Er noe forvirret for tiden. Fikk diagnose type 2 av fastlegen i juni etter fastende blodsukker på 7,3 og 8,4 og ikke fastende på over 10. Hba1c på 6,7 tror jeg så har nok vært helt i startfasen. Ble sendt til endokrinolog på Haukeland. Har i mellomtiden gått ned en del i vekt, fra BMI på 38 til 33 og fortsatt på vei ned. Blodsukkeret har stabilisert seg på ca 6 fastende. Fikk brev fra Haukeland nå om at egenproduksjon av insulin (står ikke hvor mye) og lav Hba1c (5,7 tror jeg) tyder på type 2 men at jeg også har antistoffer (står ikke hvilke, har forstått at det er ulike typer) noe som tyder på type 1. I tillegg var stoffskiftet noe lavt, men vet ikke om dette har noen sammenheng. Finnes det tester som kan si noe mer sikkert, eller må jeg bare leve med å ikke vite til det eventuellt utvikler seg til type 1 eller LADA? Jeg har ptsd i tillegg, og takler ikke usikkerheten veldig bra. Lurer og på om panikkanfall kan ha samme virkning på blodsukkeret som kortisontabletter, som fikk det til å stige. Målte over 8 for første gang siden slutten av juli i dag. Og til slutt - kjenner du til noen i Bergen som kan en del om denne problematikken? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316497-diabetes-type-2lada-problematikk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisabeth Holmen Berg, diabetessykepleier Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Hei! Dersom man er litt overvektig og får forhøyet blodsukker er diagnosen type 2 diabetes mest nærliggende. Fastlegen din gjorde imidlertid det rette som sendte blodprøve til hormonlaboratoriet på Haukeland for å kunne fastslå diagnosen mer med sikkerhet. Dersom du har antistoffer (oftest anti GAD) men likevel har nokså god insulinproduksjon med et relativt godt regulert blodsukker er det nok LADA. Lada står for: Latent Autoimmune Diabetes mellitus in Adults, og betyr at du har type 1 diabetes som utvikler seg langsomt og ofte kan behandles med kost evt. tabletter en stund. Når blodsukkeret begynner å stige er det insulinbehandling som må til. Når det gjelder stoffskiftet er det slik at det hos personer med diabetes er noe mer vanlig med stoffskiftesykdommer enn hos andre. Panikkangst, depresjon og negativt stress fører til utskillelse av stresshormoner i kroppen. Som du ganske riktig er inne på, har disse hormonene samme effekt på blodsukkeret som kortisontabletter. Det får blodsukkeret til å stige. I Bergen er det en endokrinologisk avdeling på Haukeland. De har mye kompetanse på diabetes, stoffskifte og også spise problematikk, og du kan be om at fastlegen henviser deg dit. Du har gjort en stor innsats ved å redusere BMI, og dette ser du har hatt god effekt på blodsukkerreguleringen. Lykke til videre! Mange hilsener fra Elisabeth 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316497-diabetes-type-2lada-problematikk/#findComment-2596413 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoggormen Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Jeg skjønner avgjort din frustrasjon og ønske om klare svar på hva du faktisk har. Dessverre er ikke jeg i stand til å si noe om hvilken form for diabetes du har fått. Men for å sjekke om man produserer noe særlig insulin, så måler de ett eller annet som heter C-peptid. Ikke husker jeg hva det egentlig er, men slik jeg har forstått det er at jo lavere verdien på dette er - desto lavere insulinproduksjon. Antistoffene de måler er stoffer som kan gå løs på de insulinproduserende cellene og ødelegge de. Ved type 1 vil man finne betydelige verdier. Tror det konkret heter anti-GAD1, men jeg kan ikke si noe nærmere om det. Disse spørsmålene er nok best å ta med endokrinologen, som forhåpentligvis gir deg oppfølging nå. Med den frustrasjonen du sitter på nå, så synes jeg du skal prøve å få kontakt med spesialisten, for det er viktig for velværet ditt å forstå hva som skjer med deg utover bare å få en drøss med prøvesvar uten forklaring. Sliter selv med PTSD og har hatt panikkangst. Og ja - panikkangst kan sende blodsukkeret til himmels. Man produserer masse adrenalin og stresshormoner som får leveren til å frigjøre sukker til blodet. Kroppen forbereder seg på "fight or flight," og da er jo "logikken" for kroppen å frigjøre ekstra energi. Hvordan du skal komme disse problemene til livs er viktig at du diskuterer med legen din eller psykolog/psykiater om du har en slik behandler. Kanskje kunne en henvisning til slik spesialist være en god investering. Jeg ville i alle fall slitt uten spesialisthjelp i forbindelse med mine psykiske plager. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316497-diabetes-type-2lada-problematikk/#findComment-2632568 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skal Skrevet 30. november 2008 Forfatter Del Skrevet 30. november 2008 Jeg skjønner avgjort din frustrasjon og ønske om klare svar på hva du faktisk har. Dessverre er ikke jeg i stand til å si noe om hvilken form for diabetes du har fått. Men for å sjekke om man produserer noe særlig insulin, så måler de ett eller annet som heter C-peptid. Ikke husker jeg hva det egentlig er, men slik jeg har forstått det er at jo lavere verdien på dette er - desto lavere insulinproduksjon. Antistoffene de måler er stoffer som kan gå løs på de insulinproduserende cellene og ødelegge de. Ved type 1 vil man finne betydelige verdier. Tror det konkret heter anti-GAD1, men jeg kan ikke si noe nærmere om det. Disse spørsmålene er nok best å ta med endokrinologen, som forhåpentligvis gir deg oppfølging nå. Med den frustrasjonen du sitter på nå, så synes jeg du skal prøve å få kontakt med spesialisten, for det er viktig for velværet ditt å forstå hva som skjer med deg utover bare å få en drøss med prøvesvar uten forklaring. Sliter selv med PTSD og har hatt panikkangst. Og ja - panikkangst kan sende blodsukkeret til himmels. Man produserer masse adrenalin og stresshormoner som får leveren til å frigjøre sukker til blodet. Kroppen forbereder seg på "fight or flight," og da er jo "logikken" for kroppen å frigjøre ekstra energi. Hvordan du skal komme disse problemene til livs er viktig at du diskuterer med legen din eller psykolog/psykiater om du har en slik behandler. Kanskje kunne en henvisning til slik spesialist være en god investering. Jeg ville i alle fall slitt uten spesialisthjelp i forbindelse med mine psykiske plager. Takk for svar! Har ikke fått noen tydlige svar enda da c-peptid og da egenproduksjon fortsatt er høy, men ikke så høy som den vanligvis er ved type 2. Anti-stoffene er klart positiv, men ikke veldig høye enda. Pr i dag har jeg en type 2 regulert med kost og aktivitet, men følges opp med gjevnlige prøver av både c-peptid og antistoffer for å være i forkant når insulinproduksjonen synker. Har heldigvis god hjelp når det gjelder psyken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316497-diabetes-type-2lada-problematikk/#findComment-2632597 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.