Gå til innhold

Hva bør jeg veie?

Anbefalte innlegg

Gjest Normal?

Hei. Jeg har skrevet her før, men nå lurer jeg på hva jeg bør veie sånn ideelt sett. Jeg er 29 år og har en relativt spinkel beinbygning. Hvor mye er det normalt å veie når jeg er rundt 1,53 -1,55 m høy. Er 40 kg for mye? Sliter fortsatt med spisinga. Skjønner ikke hvorfor alt skal være så vanskelig. Takknemlig for råd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/316578-hva-b%C3%B8r-jeg-veie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Normal?

40 kg er alt for lite.

Du sier at du fortsatt sliter med spisinga. Har du hatt anoreksi?

De prøver og overbevise meg om at jeg har en spiseforstyrrelse....for enten så spiser jeg ikke...og hvis jeg blir tvunget til å spise noe bruker jeg avføringspiller for å få det ut igjen. Jeg har tatt piller de siste tre dagene....må bare. Har ikke kontroll over hva jeg driver med. Føler meg bare styrt til å gjøre det....det har blitt en ting jeg bare MÅ gjøre. Følte liksom jeg hadde kontrollen....men nå har jeg visst mistet den også.

Annonse

Gjest Normal?

Hvis du er utrent, altså ikke har noe musklatur å snakke om i kroppen, kan du ligge på 45-46 kg. Har du snev av musklatur, bør du opp mot 50.

40 er altfor, altfor lite.

Det er akkurat det. Jeg trener ganske mye.....det vil si...jeg trener for meg selv med situps og pushups og vekter og sånt flere ganger om dagen. Vet ikke helt om det er bra men....

Gjest ViViola

Det er akkurat det. Jeg trener ganske mye.....det vil si...jeg trener for meg selv med situps og pushups og vekter og sånt flere ganger om dagen. Vet ikke helt om det er bra men....

Altså, hvis du driver på slik flere ganger om dagen, så har du jo økt risiko for å dra på deg belastningsskader.

Samtidig, trener du mye, så må du mye mer opp i vekt. Hvis du nå veier rundt 40 kg, så er du rett og slett altfor mager. Sannsynligvis har du også mangel på vitaminer og mineraler i kroppen, for hvis jeg forstår dine innlegg riktig nå så spiser du ikke noe særlig.

Det er bare et tidsspørsmål før du går rett i dørken. Beklager.

Gjest høstløv

De prøver og overbevise meg om at jeg har en spiseforstyrrelse....for enten så spiser jeg ikke...og hvis jeg blir tvunget til å spise noe bruker jeg avføringspiller for å få det ut igjen. Jeg har tatt piller de siste tre dagene....må bare. Har ikke kontroll over hva jeg driver med. Føler meg bare styrt til å gjøre det....det har blitt en ting jeg bare MÅ gjøre. Følte liksom jeg hadde kontrollen....men nå har jeg visst mistet den også.

Søk råd for en spiseforstyrrelse. Du har sannsynligvis anoreksi.

Hva ville du tenkt? Hvis det var en venninne av deg? Enten spiser hun ikke, eller, hvis hun blir tvunget, tar hun avføringstabletter for å få det ut igjen. Hun føler ikke selv at hun har kontroll, det er noe hun bare MÅ gjøre.

Noen ganger kan det hjelpe å se situasjonen fra "utsiden", som å tenke seg at det gjelder en venninne eller en annen du er glad i. Hvis det var en venninne som hadde disse problemene, hva ville du rådet henne til?

De som mener du har en spiseforstyrrelse, hvem er det? Har de kommet med noen råd om hva du bør gjøre?

Hvis ikke du allerede har kontakt med lege/psykolog anbefaler jeg deg at du bestiller time hos fastlegen.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Hvis vekten din er 40kg, og man regner høyde 154cm, er din BMI 16,8. Dette regnes som klart undervektig. Hvis vekten din er 45 kg er du på grensen til å være undervektig. Trolig vil du kunne klare å øke vekten din dersom du øker kalori-inntak til ca 1800 per dag, og samtidig har lett mosjon 3-4 ganger per uke. Variert kosthold med dette kalori-inntak og denne treningsmengden vil kunne øke forbreningen din, og du vil ikke "fyke opp" i vekt selvom dette kalori-inntaket skulle være nesten dobbelt av det du får i deg idag.

Synes du skal høre om det finnes noe komunalt tilbud til mennesker som sliter med spisevansker i kommunen der du bor. Hvis dette ikke finnes, kan en psykolog trolig hjelpe deg.

Gjest Normal?

Hvis vekten din er 40kg, og man regner høyde 154cm, er din BMI 16,8. Dette regnes som klart undervektig. Hvis vekten din er 45 kg er du på grensen til å være undervektig. Trolig vil du kunne klare å øke vekten din dersom du øker kalori-inntak til ca 1800 per dag, og samtidig har lett mosjon 3-4 ganger per uke. Variert kosthold med dette kalori-inntak og denne treningsmengden vil kunne øke forbreningen din, og du vil ikke "fyke opp" i vekt selvom dette kalori-inntaket skulle være nesten dobbelt av det du får i deg idag.

Synes du skal høre om det finnes noe komunalt tilbud til mennesker som sliter med spisevansker i kommunen der du bor. Hvis dette ikke finnes, kan en psykolog trolig hjelpe deg.

Hva menes med lett mosjon? Jeg trener 1000 - 2000 situps om dagen (noe mindre hvis jeg trener situps med vekter), tar 200 - 400 pushups nesten hver dag...har i tillegg begynt å trene på trimsykkel...også trener jeg vekter ellers. Kaloriinntaket mitt kan neppe ligge på høyere enn et par hundre om dagen. Spiser gjerne et par knekkebrød uten noe på i løpet av en dag. Når jeg klarer å få i meg det da....pluss at jeg tar både avføringspiller og flytende avføringsmiddel.

Hva menes med lett mosjon? Jeg trener 1000 - 2000 situps om dagen (noe mindre hvis jeg trener situps med vekter), tar 200 - 400 pushups nesten hver dag...har i tillegg begynt å trene på trimsykkel...også trener jeg vekter ellers. Kaloriinntaket mitt kan neppe ligge på høyere enn et par hundre om dagen. Spiser gjerne et par knekkebrød uten noe på i løpet av en dag. Når jeg klarer å få i meg det da....pluss at jeg tar både avføringspiller og flytende avføringsmiddel.

Dette er ikke bra. Sykelig rovdrift på kroppen, og ødeleggende for fordøyelse og tarmer. Håper du får hjelp.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...