Gå til innhold

utredning etter abort

Anbefalte innlegg

Gjest cirkelin

Jeg har vært gjennom to icsi forsøk og blitt gravid for første gang i mitt liv begge gangene. Første forsøk endte i abort i 5. uke, og andre forsøk var en missed abortion oppdaget i 7.uke. Utvikling av fosteret stoppet opp på omtrent samme tidspunkt som forrige gang. Legen min anbefaler ikke videre utredning enn den som har vært til prøverørsforsøk, dvs div. blodprøver og hsg hvor alt så greit ut. Jeg bekymrer meg om imuunologiske faktorer kan spille inn, jeg har psosriasis leddgikt, og min søster fikk en immunologisk reaksjon ved hennes forrige svangerskap som endte i langvarig sykehusinnleggelse. Hun gikk på kortisol hele svangerskapet, og legene mente det var forårsaket av hennes graviditet.

Bør jeg likevel få utredet denne faktoren? Burde jeg gjennomgå en laparoskopi? Hvordan skal jeg betrakte det som har hendt med hensyn til prognose videre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31658-utredning-etter-abort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det har ingen hensikt å utføre laparoskopi, men kanskje skulle man utføre en kromosomundersøkelse før et evt nytt forsøk. Det er større abortrisiko etter prøverørsforsøk inkl. ICSI. Umiddelbart kan jeg ikke se at din psoriasis skulle spille noen rolle, hvis man er sikker på diagnosen. Andre giktsykdommer (SLE eller lupus) kan derimot være årsak til abort. Det beste er å drøfte forholdene med de som behandler deg for barnløshet, de vet mest og kan gi deg råd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31658-utredning-etter-abort/#findComment-125033
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...