Gå til innhold

Problemer med underlivet etter fødsel

Anbefalte innlegg

Nå er det snart 8 måneder siden jeg fødte og jeg sliter med to problemer tilknyttet underlivet mitt. 1) Jeg får en brennende og svært vond smerte når jeg skrever med beina (f.eks. når jeg skal krype til sengs og det ene beinet er på sengekanten og det andre på gulvet...). Smerten er i området urinrørsåpning/ klitoris. Smerten forsvinner nesten umiddelbart når jeg samler bena igjen. Jordmor på sykehuset sa at jeg kun revnet innvendig. Jeg ble klipt, men det var bakover. 2) Når jeg var på 6- ukerskontroll gjorde legen meg oppmerksom på at skjedeveggene (særlig den bakre) var i ferd med å "kollapse". Hun ba meg derfor være flink med bekkenbunnsøvelser, noe jeg også har vært.Jeg kikket meg nylig nedentil med et speil, og ble ganske sjokkert over det jeg så. Jeg er bra sikker på at den bakre skjedeveggen har falt ned. Den ligger nå slik at den titter fram over skjedeåpningen. Den framre skjedeveggen var også meget godt synlig. Jeg prøvde å gjøre knipeøvelser mens jeg så meg i speilet, og oppdaget til min forferdelse at ingenting rikket seg...Noe som vel må bety at jeg overhodet ikke har muskler igjen der nede. Knipeøvelsene har jeg gjort hver dag siden 6- ukers kontrollen. Har også trent hos fysioterapeut, og der sjør vi mange ulike bekkenbunnsøvelser. Jeg er virkelig svært fortvilet nå og vet ikke hva jeg skal gjøre. Hva skal til for at skjedeveggene skal "komme på plass igjen"?Må jeg opereres? Er dette noe flere som har født sliter med? Vil jeg kunne føde flere barn? Jeg er også svært øm rundt halebeinet, kan dette skyldes skjedeveggen? På forhånd takk for svar.

Fortsetter under...

Uansett hva det er er jeg sikker på at det kan opereres, hvis det er nødvending. For å teste om du kniper riktig, se om du klarer å bryte av urinstrålen. Dersom du klarer det er det riktige muskler du bruker. Men man skal ikke trene med å avbryte urinstrålen.

Mette Moen, Gynekolog

Som du beskriver det, oppfatter jeg at du har to problemer som ikke har sammenheng.

1. Smertene ved at du spriker med beina, kan skyldes bekkenløsning, enten rester etter bekkenløsning du kan ha hatt i svangerskap, eller –sjeldnere- som er kommet etter fødselen. Rifter i skjeden vil ikke gi slike symptomer. Det lyder som smertene kan komme fra symfysen, forbindelsen mellom de to bekkendeler. Få din lege eller fysioterapeut til å vurdere det. Ømhet ved halebeinet kan kanskje høre med i dette bildet?

2. Kollaps av skjedeveggen høres nok så dramatisk ut. Jeg vil heller si at skjedeveggen er blitt slappere, og da blir den lett synlig når man ser i et speil. Jeg synes du skal få din fysioterapeut til å kjenne i skjeden og vurdere muskelkraften. Kanskje du bruker feil muskulatur? Det er mulig at du må ha en operasjon med tiden, men du bør vente til du ikke ønsker flere barn. Mange sliter med samme problemet som du. Hvis du ikke har fått tilbake din menstruasjon, betyr det at ’hormonmangel’ kan gjøre forholdene verre, så se det an.

Altså mitt råd: snakk med fysioterapeuten, vent på at menstruasjonen kommer tilbake, fortsette trening etter veiledning, få de barn du ønsker og så kan operasjon vurderes.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Jeg opplevde omtrent det samme som deg etter to fødsler, at skjedeveggen sviktet. Jeg måtte opereres og valgte å gjøre det etter to barn og kan derfor ikke få flere. Operasjonen var grei, var sykemeldt i 2-3 uker etterpå med løfteforbud i 6 uker tror jeg det var. Lite smerter. Er helt fin nedentil nå.

Jeg følte heller ikke at jeg hadde noen som helst kontakt med musklene nedentil, prøvde alt mulig rart, både knipeøvelser, østrogentilførsel lokalt, div. apparater og stimulering på sykehuset, ingenting hjalp hos meg.

Jeg fikk mitt første barn våren 1999, og 3-4 måneder etter fødselen oppdaget jeg omtrent det samme som du nå har gjort mht skjedeveggene. Ble veldig redd, men fikk samme råd som deg, - å knipe mye og riktig, og vurdere operasjon når jeg har fått de barna jeg skulle.

Det ble litt bedring, men ikke så mye. Bakre skjedevegg var så slapp at jeg av og til hadde problemer med å få ut avføring. Fikk to barn til, i 2001 og 2004 - og i august 2006 ble jeg operert. Var sykemeldt i 5 uker - og det har blitt veldig bra etterpå.

De aller fleste får kroppen sin "tilbake" etter fødsel, eller en tid etter fødselen, men vi er noen få som ikke gjør det, uten operasjon. Jeg kjenner ingen som har hatt akkurat det samme som meg, så det er vel ikke så veldig vanlig tror jeg - men har lest litt på DOL om det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...