Gå til innhold

Forskjellige ønsker for helgen

Anbefalte innlegg

Gjest grrrrrrr

Hva gjør dere andre par her som har helger med mine barn og dine barn. Vi blir aldri enige om hva helgen skal brukes til og det ender med krangel og ufred. Han spurte meg fredag om et forslag til aktivitet og det fikk han fra meg. Da kom han med et motforslag. Det endte med at hans barn og mitt barn ville forskjellige ting. Det hele endte med at sambo tok med barna sine på en helt annen aktivitet som ikke hadde vært et alternativ i det hele tatt.

Han er sur på meg som pleier å spørre hva gutten min ønsker å gjøre. Han mener jeg bare skal kommandere han til hva vi skal gjøre i helgen. Og at det er vi voksne som bestemmer. Gutten min ønsket nemlig ikke den aktiviteten han kom med som motforslag til mitt. Han selv spør jo sine barn hva de ønsker. Og det var derfor det ble en tredje aktivitet på de. Fordi han ville please sønnen.

Jeg blir helt sprø av det her!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/316688-forskjellige-%C3%B8nsker-for-helgen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da foreslår jeg at dere gjør ting sammen om det er noe alle har lyst til og at dere gjør ting hver for dere om det er noe som slett ikke passer for alle. Er det noe å lage et problem av da? Noen ganger kan ungene være med å bestemme, andre ganger kan de voksne bestemme at alle skal være med om det er noe de er ganske sikre på at ungene vil komme til å like selv om de ikke gir uttrykk for det først.

Man må ikke for enhver pris være sammen hele tiden. :o)

Gjest grrrrrrr

Da foreslår jeg at dere gjør ting sammen om det er noe alle har lyst til og at dere gjør ting hver for dere om det er noe som slett ikke passer for alle. Er det noe å lage et problem av da? Noen ganger kan ungene være med å bestemme, andre ganger kan de voksne bestemme at alle skal være med om det er noe de er ganske sikre på at ungene vil komme til å like selv om de ikke gir uttrykk for det først.

Man må ikke for enhver pris være sammen hele tiden. :o)

Det var i grunnen min konklusjon etter denne helgen. At vi gjør ting hver for oss i større grad. Det som er synd er at ungene våre (hans og mine) har det veldig gøy sammen når det først møtes. Men de har forskjellige ønsker når de blir spurt om hva de vil av aktiviteter. Samboerens barn er vant til at hver helg med pappa er fylt med kino, bowling, giga-gøy, tivoli, bowling, badeland etc etc. Så samboeren min MÅ ha en plan for helgen får å presse inn aktiviteter. Gutten min syns det er deilig å være hjemme en hel dag og bare kose seg og leke med tingene sine her hjemme eller ha besøk av en kamerat. Vi syns det er ok å gjøre en av aktivitetene i løpet av helgen. Men orker ikke så mye mas og kjas.

Her er det hans og vårt da, og grunnen til at aktivitetene stort sett ikke passer for alle er at stedatteren er 11 og vår felles datter er 7 mnd... Ikke lett å finne på noe for begge de to!

Etter mange lange diskusjoner som har endt med kjølig stemning, har vi lagt opp til at han tar med seg datteren sin og gjør ting hun har lyst til de helgene hun er her, mens babyen og jeg driver med vårt. Det triste er jo selvfølgelig at han da mister denne tiden med vår felles datter... Og selvfølgelig kunne jeg også tenkt meg litt avlastning noen ganger.

Å finne på ting hver for dere noen helger, er nok kanskje løsningen for dere også. Men kan dere ikke snakke om det før helga da? Og for eksempel bli enige om at dere skal finne på en aktivitet på lørdag, og søndag skal dere alle være hjemme... Så finner dere to alternativer til aktiviteter den lørdagen, også får hans og ditt barn bestemme annenhver gang. Eller MÅ han gjøre akkurat det hans barn har lyst til hver gang?

Det er flott at pappaer ønsker at barna skal få oppleve ting og ha det moro under samvær, men det går absolutt an å dra det for langt også. Dere er en familie, der alle må gi litt for å tilpasse seg!

Gjest Kandetværesånn

Føler med deg.

Jeg har to og han ei fra før, vi er så uheldig at vi ikke har samme helger. Kunne tenkt oss det.

De få feriene vi har ungene sammen går det som regel greit men jeg ser absolutt utfordringen for vi har en del andre utfordringer når det gjelder mine/dine barn.

Det har vi vel alle i en sånn situasjon.

Jeg skjønner godt din grrrrrrrrr.

Vil nok som en annen sa her diskutert litt før helga å ha et alternativ å vil ikke barna noe så la de være hjemme.

Avogtil kan noen av barna føye seg også så lenge d ikke blir samme barn hele tida.

Annonse

Det var i grunnen min konklusjon etter denne helgen. At vi gjør ting hver for oss i større grad. Det som er synd er at ungene våre (hans og mine) har det veldig gøy sammen når det først møtes. Men de har forskjellige ønsker når de blir spurt om hva de vil av aktiviteter. Samboerens barn er vant til at hver helg med pappa er fylt med kino, bowling, giga-gøy, tivoli, bowling, badeland etc etc. Så samboeren min MÅ ha en plan for helgen får å presse inn aktiviteter. Gutten min syns det er deilig å være hjemme en hel dag og bare kose seg og leke med tingene sine her hjemme eller ha besøk av en kamerat. Vi syns det er ok å gjøre en av aktivitetene i løpet av helgen. Men orker ikke så mye mas og kjas.

Hei!

Min samboer og jeg har dine barn, mine barn og en valp. Det er 5 barn annenhver helg og hver onsdag, i alderen 6-15, 2 jenter og 3 gutter. Vi har rett og slett ikke råd til å kjøre på med bowling, kino og andre morsomme saker så ofte. Når man er 7 må man tenke annerledes. Ungene går heldigvis godt sammen. Det vi gjør er å ta med de minste ungene på hundeklubben, ut å handle etc., mens de 2 eldste koser seg hjemme. Vi gjør aldri forskjell på hans og mine, kun på alder. På kveldene har vi Singstar-karaoke, brettspill og andre aktiviteter som alle kan være med på, og når de minste har lagt seg ser vi film eller noe med guttene.

De få gangene vi tar oss råd til å ta med alle ungene ut på noe, bowling f.eks., setter de ekstra stor pris på det.

Hos oss fungerer det helt greit, men det er klart sånt varierer med alder, hva ungene er vant til, og ikke minst hvor godt de går sammen.

PS: Hans barn var vant til mye mer aktiviteter og dyre ting før, men takler helt greit nye regler og ny hverdag. :-)

Hva med at dere planlegger helgen sammen før ungene kommer? Så får de bare bli med på det, eller være hjemme? Eller at dere lar ungene bestemme annenhver gang, hvis dere vil gjøre noe sammen alle sammen? Eller at dere rett og slett blir enige om noe dere gjør sammen, og noe dere finner på hver for dere med egne barn? Det dere gjør sammen bør ikke være av de største aktivitetene.. F.eks spille et spill, lage pizza sammen, leie en film og ha kosekveld hjemme alle sammen? Vet ikke hvor gamle disse barna er.. Alle er vi forskjllige, dette gjelder også barn så klart, men å lage mat sammen eller gjøre noe hjemme sammen er noe de fleste synes er hyggelig.

tror barna har litt behov for å ha mamma/pappa for seg selv litt også..

Selv om det er dine og mine barn, er det jo dumt at dere krangler om aktiviteter da, og at du stå ved sønnen din sin side og han ved sine barns side. Der burde greie å være litt samkjørte, og dette må dere greie FØR barna kommer så de ikke ser at dere er såpass uenige.

Hei!

Min samboer og jeg har dine barn, mine barn og en valp. Det er 5 barn annenhver helg og hver onsdag, i alderen 6-15, 2 jenter og 3 gutter. Vi har rett og slett ikke råd til å kjøre på med bowling, kino og andre morsomme saker så ofte. Når man er 7 må man tenke annerledes. Ungene går heldigvis godt sammen. Det vi gjør er å ta med de minste ungene på hundeklubben, ut å handle etc., mens de 2 eldste koser seg hjemme. Vi gjør aldri forskjell på hans og mine, kun på alder. På kveldene har vi Singstar-karaoke, brettspill og andre aktiviteter som alle kan være med på, og når de minste har lagt seg ser vi film eller noe med guttene.

De få gangene vi tar oss råd til å ta med alle ungene ut på noe, bowling f.eks., setter de ekstra stor pris på det.

Hos oss fungerer det helt greit, men det er klart sånt varierer med alder, hva ungene er vant til, og ikke minst hvor godt de går sammen.

PS: Hans barn var vant til mye mer aktiviteter og dyre ting før, men takler helt greit nye regler og ny hverdag. :-)

Det hørtes hyggelig ut.. dere er et godt eksempel på det jeg prøvde å få fram i svaret mitt, før jeg leste innlegget ditt :)

En god start kan være å forsøke og kvitte seg med den eventuelle støyen som sinne og irritasjon utgjør i en fornuftig besluttningsprosess. Ingens ønsker er feile. De er bare forskjellige.

Så kan det kanskje hjelpe å være enige om å være uenige.

Etter det blir det kanskje mulig å komme fram til et kompromiss som kanskje innebærer både felles ting og aktiviteter hver for seg. Som regel kan man enes om én ting eller å gjøre As greie i dag og Bs greie i morgen og hver sin greie innimellom.

Det hjelper ofte mye å senke prestisje- og felleskapskravet adskillige hakk.

Om slike kompromisser skal funke må det også være et absolutt krav at all surmulig, sukking, ojing, stønning, surfjesing og klaging når man er med på sin ikke favoritt-ting er strengt forbudt, helt og holdent banlyst. De voksne må selvsagt også ta på sine beste miner.

mvh

Gjest bareentanke

Her er det hans og vårt da, og grunnen til at aktivitetene stort sett ikke passer for alle er at stedatteren er 11 og vår felles datter er 7 mnd... Ikke lett å finne på noe for begge de to!

Etter mange lange diskusjoner som har endt med kjølig stemning, har vi lagt opp til at han tar med seg datteren sin og gjør ting hun har lyst til de helgene hun er her, mens babyen og jeg driver med vårt. Det triste er jo selvfølgelig at han da mister denne tiden med vår felles datter... Og selvfølgelig kunne jeg også tenkt meg litt avlastning noen ganger.

Å finne på ting hver for dere noen helger, er nok kanskje løsningen for dere også. Men kan dere ikke snakke om det før helga da? Og for eksempel bli enige om at dere skal finne på en aktivitet på lørdag, og søndag skal dere alle være hjemme... Så finner dere to alternativer til aktiviteter den lørdagen, også får hans og ditt barn bestemme annenhver gang. Eller MÅ han gjøre akkurat det hans barn har lyst til hver gang?

Det er flott at pappaer ønsker at barna skal få oppleve ting og ha det moro under samvær, men det går absolutt an å dra det for langt også. Dere er en familie, der alle må gi litt for å tilpasse seg!

'Her er det hans og vårt da, og grunnen til at aktivitetene stort sett ikke passer for alle er at stedatteren er 11 og vår felles datter er 7 mnd... Ikke lett å finne på noe for begge de to!''

Dette er en enkel setting, det finnes jo nesten ikke ting man ikke kan ha med seg en baby på???

Her forstår jeg simpelthen ikke hvorfor det blir problemer i det hele tatt. Hva er det hans datter liker som ikke du og babyen kan være med på? Bortsett fra kino. En baby er selvsagt ikke en aktiv deltager, men kan kose seg i vogna eller på fanget. Babyer elsker jo at det skjer ting rundt dem.

'Her er det hans og vårt da, og grunnen til at aktivitetene stort sett ikke passer for alle er at stedatteren er 11 og vår felles datter er 7 mnd... Ikke lett å finne på noe for begge de to!''

Dette er en enkel setting, det finnes jo nesten ikke ting man ikke kan ha med seg en baby på???

Her forstår jeg simpelthen ikke hvorfor det blir problemer i det hele tatt. Hva er det hans datter liker som ikke du og babyen kan være med på? Bortsett fra kino. En baby er selvsagt ikke en aktiv deltager, men kan kose seg i vogna eller på fanget. Babyer elsker jo at det skjer ting rundt dem.

Stedatteren og samboeren pleier å sykle lange turer, og gå orientering i skogen for eksempel... Det er ikke så praktisk med en baby som er for liten til å sitte i sykkesete/meis enda!

Gjest MayLynn

Men det er vel bare bra at datteren får faren sin helt for seg selv av og til... tenker jeg ihvertfall.

Annonse

Gjest bareentanke

Men det er vel bare bra at datteren får faren sin helt for seg selv av og til... tenker jeg ihvertfall.

Det er jeg helt enig i, men hun hørtes så sår ut fordi pappan gikk miste av litt tid med minstedatteren og hun kunne selv trenge avlastning. Så da var det en nærliggende tanke at de vel kunne finne på noe de alle kunne gjøre sammen. Og det er ikke så vanskelig med en baby man kan ta med de fleste steder :)

Gjest bareentanke

Stedatteren og samboeren pleier å sykle lange turer, og gå orientering i skogen for eksempel... Det er ikke så praktisk med en baby som er for liten til å sitte i sykkesete/meis enda!

Nei det er ikke praktisk, men det finnes også aktiviteter dere alle fire kan gjøre, mange også. Så hvis ønsket er det, så er det ikke noe problem.

Gjest Gulla Wiltersen

Tips til ting som fungerer genialt for alle fire hos dere (kanskje): Svømmehall :-)

Babyer elsker å bade - og som regel 11-åringer også. :-)

Tips til ting som fungerer genialt for alle fire hos dere (kanskje): Svømmehall :-)

Babyer elsker å bade - og som regel 11-åringer også. :-)

Det var faktisk en SKIKKELIG dårlig idè;-) Både babyen og jeg har atopisk eksem, og klor er som syre! Stedatteren tåler heller ikke mye av det, men en tur i ny og ne går greit. Og hun har spurt ja, men det er virkelig helt uaktuellt!

Men... Hva i alle dager gjør du i denne gamle tråden?!?Skravlesyk og går igjennom alt gammel rask nå?

Det var faktisk en SKIKKELIG dårlig idè;-) Både babyen og jeg har atopisk eksem, og klor er som syre! Stedatteren tåler heller ikke mye av det, men en tur i ny og ne går greit. Og hun har spurt ja, men det er virkelig helt uaktuellt!

Men... Hva i alle dager gjør du i denne gamle tråden?!?Skravlesyk og går igjennom alt gammel rask nå?

Det finnes klorfrie svømmehaller, da;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...