Gjest ViViola Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Hehe - jeg lar deg gjerne holde først jeg - for da trenger jeg ikke levere videre så fort når det blir min tur :-) Gudbedre - jeg håper virkelig jeg blir ei noenlunde dugandes svigermor som greier å holde avvikende meninger og velmente råd for meg selv til jeg blir spurt når den tiden kommer.... ''Hehe - jeg lar deg gjerne holde først jeg - for da trenger jeg ikke levere videre så fort når det blir min tur :-)'' Smarting! :-) ''Gudbedre - jeg håper virkelig jeg blir ei noenlunde dugandes svigermor som greier å holde avvikende meninger og velmente råd for meg selv til jeg blir spurt når den tiden kommer....'' Amen. Min svigermor har klart seg veldig bra, hun, og jeg tror kanskje jeg synes hun skal være min rollemodell. Med noen forbedringer, selvfølgelig, jeg kan jo ikke la henne få helt helgenglorie heller. :-) På en annen side; hun var jo så heldig å få _meg_ til svigerdatter, så noen stor jobb var det dog ikke å bli en perfekt svigermor! ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Hos oss er det _minimum_ 30 minutter på nivå 3. Det betyr jo ikke at man ikke kan eller skal lese mer!:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Jeg er så utrolig imot det såkalte "leselyst"-prosjektet! Så snart barna føler de blir "tvunget" til et minimum av lesing, setter de det så i halsen at det er et ork å få dem igjennom de krevde minuttene per dag. Så fort prosjektet er avsluttet, slukes bøkene med stor iver igjen... Spør læreren tli ungene, om det er noen framgang etter prosjektet!:-0 Det skal jeg love deg at det er! Leselyst går jo også på å få med seg innholdet i bøkene de leser, og der er det mange utrolig sløve sjeler! Man kan godt være en teknisk utrolig god leser, men så spørs det hva som sitter igjen, da! I dette prosjektet (for mellomtrinnet, vel og merke), er det jo en god del oppgaver i tilknytning til lesinga, og for hver bok ungene leser, jo mer lærer de seg til å huske fra bøkene de leser. Og det er vel bra!? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2008 Hos oss er det _minimum_ 30 minutter på nivå 3. Det betyr jo ikke at man ikke kan eller skal lese mer!:-) Hehe, nei det betyr bare at en har nådd målet. Klarer de mere så er det jo bare bra 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Jeg er så utrolig imot det såkalte "leselyst"-prosjektet! Så snart barna føler de blir "tvunget" til et minimum av lesing, setter de det så i halsen at det er et ork å få dem igjennom de krevde minuttene per dag. Så fort prosjektet er avsluttet, slukes bøkene med stor iver igjen... Tror jeg skjønner hva du mener. Kanskje dette er veien å gå for å minske interessen for dataspilling? Gi dem dataspilloppgaver i hjemmelekse pluss lange rapporter å skrive om spillingen etterpå. ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Spør læreren tli ungene, om det er noen framgang etter prosjektet!:-0 Det skal jeg love deg at det er! Leselyst går jo også på å få med seg innholdet i bøkene de leser, og der er det mange utrolig sløve sjeler! Man kan godt være en teknisk utrolig god leser, men så spørs det hva som sitter igjen, da! I dette prosjektet (for mellomtrinnet, vel og merke), er det jo en god del oppgaver i tilknytning til lesinga, og for hver bok ungene leser, jo mer lærer de seg til å huske fra bøkene de leser. Og det er vel bra!? Om slike prosjekter strander her i gården er det pga av alle rapporter og skjemaer som må fylles ut i etterkant. Lesingen liker de og får med seg innholdet så jeg blir helt imponert. Men så faller hele greiene sammen når de "straffes" med masse kjedelig og formell skriving i etterkant. Og etter som de opplever at målet med lesingen er disse skriveriene, leser de minst mulig og driter i klistremerkene. Men om jeg spør dem om hva de har lest triller ordene ut av dem. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Tror jeg skjønner hva du mener. Kanskje dette er veien å gå for å minske interessen for dataspilling? Gi dem dataspilloppgaver i hjemmelekse pluss lange rapporter å skrive om spillingen etterpå. ;-) mvh JAAA:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Om slike prosjekter strander her i gården er det pga av alle rapporter og skjemaer som må fylles ut i etterkant. Lesingen liker de og får med seg innholdet så jeg blir helt imponert. Men så faller hele greiene sammen når de "straffes" med masse kjedelig og formell skriving i etterkant. Og etter som de opplever at målet med lesingen er disse skriveriene, leser de minst mulig og driter i klistremerkene. Men om jeg spør dem om hva de har lest triller ordene ut av dem. mvh Jeg skjønner. Men likevel: Det ligger masse læring i disse prosjektene, selv om det for foreldre kan se meningsløst ut! Og den kunnskapen er oftest ikke målbar, der og da. Men i ettertid merker man at elevene har lært å tenkte litt annerledes iløpet av leselyst-perioden. "Den skjulte læreplan" het det før i tida! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Om slike prosjekter strander her i gården er det pga av alle rapporter og skjemaer som må fylles ut i etterkant. Lesingen liker de og får med seg innholdet så jeg blir helt imponert. Men så faller hele greiene sammen når de "straffes" med masse kjedelig og formell skriving i etterkant. Og etter som de opplever at målet med lesingen er disse skriveriene, leser de minst mulig og driter i klistremerkene. Men om jeg spør dem om hva de har lest triller ordene ut av dem. mvh En annen ting: Ordene triller sikkert ut av munnen deres, - men de skal jo også kunne formulere seg _skriftlig_! Det er jo liksom litt av poenget med norskfaget, da! Ikke at alt skal være morsomt for foreldrene. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 En annen ting: Ordene triller sikkert ut av munnen deres, - men de skal jo også kunne formulere seg _skriftlig_! Det er jo liksom litt av poenget med norskfaget, da! Ikke at alt skal være morsomt for foreldrene. Mvh Jeg ser helt klart verdien av å lære seg å skrive også å kunne skrive etter en bestemt mal. Det er svært viktig del av norskkunskapene. Jeg har aldri hatt noen illusjoner om at alt skal være morsomt for foreldre. Våre barn har gansket tidlig fått svært omfattedne skriftlige lekser både i norsk, samfunnsfag, natrufag eller hva det nå kalles nå til dags. Matteleksene deres har også et betydelig større innslag av oppgaver som krever mye tekstskriving enn det jeg kan huske jeg hadde på samme trinn. Så kommer et leseprosjekt og bokrapportskriving _på_toppen_av_ dette. Og jeg kan godt forstå at det blir for mye for dem. Som øving i å få med seg tekst og kunne formidle dette på en "formell" måte, er framgangsmåten helt utmerket. Men som pådriver for å vekke barnas leselyst og få dem til å lese mer virker det stikk mot sin hensikt for våre barn. Og jeg trodde at dette var hovedmålet for disse leselystkampanjene. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Jeg er helt uenig i innlegget her om at du må få henne utredet - ihvertfall om dette er det eneste trekket som trigger den tanken :-) Noen liker ikke å lese selv før de blir større, men det kommer. Jeg tror det viktigste er at de ikke får lesingen i vrangstrupen. Det ene barnet mitt var aldri glad i å lese, og han har aldri lest spesielt godt. Men nå har han plutselig fått sansen og leser masse. Han har alltid likt at jeg leser, så han har fått interessen for bøker inn den veien. Tiltredes. En av mine tanteunger hadde knapt lest én "skikkelig" bok da h*n sluttet i 5. klasse. Da h*n to mndr senere begynte i 6. klasse var det antallet endret til rundt 50 bøker. H*n leste da i tillegg bøker som innholdsmessig og språklig var over gjennomsnittet for alderen. Nå er vel dette i ytterkanten av normalen. Men foreldrene priser seg lykkelige over at de klarte å motstå fristelsen til å presse for mye. ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Jeg ser helt klart verdien av å lære seg å skrive også å kunne skrive etter en bestemt mal. Det er svært viktig del av norskkunskapene. Jeg har aldri hatt noen illusjoner om at alt skal være morsomt for foreldre. Våre barn har gansket tidlig fått svært omfattedne skriftlige lekser både i norsk, samfunnsfag, natrufag eller hva det nå kalles nå til dags. Matteleksene deres har også et betydelig større innslag av oppgaver som krever mye tekstskriving enn det jeg kan huske jeg hadde på samme trinn. Så kommer et leseprosjekt og bokrapportskriving _på_toppen_av_ dette. Og jeg kan godt forstå at det blir for mye for dem. Som øving i å få med seg tekst og kunne formidle dette på en "formell" måte, er framgangsmåten helt utmerket. Men som pådriver for å vekke barnas leselyst og få dem til å lese mer virker det stikk mot sin hensikt for våre barn. Og jeg trodde at dette var hovedmålet for disse leselystkampanjene. mvh Kan godt være enig med deg! Jeg pleier å avslutte aksjonen, når jeg ser at elevene begynner å få nok. Aksjonen her skal vel strengt tatt vare i 6 uker (!!!) men det blir alt for lenge. Pleier nok å merke at ungene går lei etter 3 uker, så holder vi på ca 1,5 uke til, og da er det helt slutt. Blir litt lei, vi lærere og! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Kan godt være enig med deg! Jeg pleier å avslutte aksjonen, når jeg ser at elevene begynner å få nok. Aksjonen her skal vel strengt tatt vare i 6 uker (!!!) men det blir alt for lenge. Pleier nok å merke at ungene går lei etter 3 uker, så holder vi på ca 1,5 uke til, og da er det helt slutt. Blir litt lei, vi lærere og! :-) Mine er leie sånn midt i den første rapporten. Det går så mye tid til skriftlig leksearbeid at en halv time til med bokrapportskriving er ikke særlig velkomment. De har for lengst skjønt at det er om å gjøre å lese minst mulig, for da blir det færre rapporter å skrive. Særlig for et av barna ser jeg at den store vekleggingen av skriftlige oppgaver i svært mange fag går ut over innlæringen av fagstoffet som er hovedmålet. Vår skole har en noe annen variant av leseprosjekter enn det som beskrives her. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Mine er leie sånn midt i den første rapporten. Det går så mye tid til skriftlig leksearbeid at en halv time til med bokrapportskriving er ikke særlig velkomment. De har for lengst skjønt at det er om å gjøre å lese minst mulig, for da blir det færre rapporter å skrive. Særlig for et av barna ser jeg at den store vekleggingen av skriftlige oppgaver i svært mange fag går ut over innlæringen av fagstoffet som er hovedmålet. Vår skole har en noe annen variant av leseprosjekter enn det som beskrives her. mvh Rapporter? Er det noe jeg har gått helt glipp av her - skal de skrive noe? Vi bare leser vi? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Rapporter? Er det noe jeg har gått helt glipp av her - skal de skrive noe? Vi bare leser vi? Tror vår skole bruker en litt annen variant enn det som beskrives her som jeg ikke engentlig skjønner helt hvordan funker i praksiss. Noen ganger får jeg en følelse av at en del slike prosjekter overkompliseres for å virke ekstra fancy og nyskapende... mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Tror vår skole bruker en litt annen variant enn det som beskrives her som jeg ikke engentlig skjønner helt hvordan funker i praksiss. Noen ganger får jeg en følelse av at en del slike prosjekter overkompliseres for å virke ekstra fancy og nyskapende... mvh Det kan nok tenkes ja :-) Jeg pleier å ta så lett eller tungt på slike prosjekter som det passer for oss jeg. *hvisker nå...* Målet er at ungene skal bli glade i bøker - hvis prosjektet er egnet for mitt barn til å nå det målet er det supert, hvis ikke gjør vi vår egen variant. Ett år ba ungen her tynt om å få slippe å høre mer fra boka vi leste i - som han var heltent på. D>et viste seg at for hvert kapittel måtte han fargelegge et bokormledd på skolen. Han var så utrolig lei fargelegging.... Vi løste det med fargede ark i kopimaskinen :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Det kan nok tenkes ja :-) Jeg pleier å ta så lett eller tungt på slike prosjekter som det passer for oss jeg. *hvisker nå...* Målet er at ungene skal bli glade i bøker - hvis prosjektet er egnet for mitt barn til å nå det målet er det supert, hvis ikke gjør vi vår egen variant. Ett år ba ungen her tynt om å få slippe å høre mer fra boka vi leste i - som han var heltent på. D>et viste seg at for hvert kapittel måtte han fargelegge et bokormledd på skolen. Han var så utrolig lei fargelegging.... Vi løste det med fargede ark i kopimaskinen :-) LOL En av mine hadde en mattebok som lignet til forveksling på en tegnebok. Og akkurat dette barnet hatet selvfølgelig å fargelegge. Jeg ble også møkk lei av å fargelegge etter hvert... Det er ikke alle barn som elsker og tegne og har dette som sin primære uttrykksform. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 LOL En av mine hadde en mattebok som lignet til forveksling på en tegnebok. Og akkurat dette barnet hatet selvfølgelig å fargelegge. Jeg ble også møkk lei av å fargelegge etter hvert... Det er ikke alle barn som elsker og tegne og har dette som sin primære uttrykksform. mvh Hehe - minner meg om de kjønnsnøytrale formingsaktivitetene de hadde på skolen vår ett år. Ifølge læreren var det kjønnsnøytralt å brodere for det burde alle kunne.... Selv jeg som er rødstrømpe på min hals innser at små gutter ikke elsker korssting... Jeg er ganske stolt av at jeg klarte å la være å spørre om når de skulle lære jentene å skifte dekk... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Hehe - minner meg om de kjønnsnøytrale formingsaktivitetene de hadde på skolen vår ett år. Ifølge læreren var det kjønnsnøytralt å brodere for det burde alle kunne.... Selv jeg som er rødstrømpe på min hals innser at små gutter ikke elsker korssting... Jeg er ganske stolt av at jeg klarte å la være å spørre om når de skulle lære jentene å skifte dekk... I min oppvekst kjente jeg opp til flere gutter som broderte diamantsøm. Men det var frivillig. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bikku Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Jeg er førstereis i leselyst-gamet, og vil jo gjerne være god og inspirerende mor. Men jeg vet jammen ikke hvor jeg skal begynne å leite etter bøker til en andreklassing som er relativt umoden på lesesida. Jeg var på biblioteket, og bildebøkene blir for barnslige og lite inspirerende, dessuten er det ofte svært små bokstaver. Lettleste bøker har store bokstaver, men få bilder som kan fortelle han om hva som skjer videre. Donald slår ikke an osv. I fhd til høytlesing fant jeg mye, men er det noen som vet av hvor jeg kan finne tips til lese-selv-bøker? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.