Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 I min oppvekst kjente jeg opp til flere gutter som broderte diamantsøm. Men det var frivillig. mvh Også var de forhåpentligvis over seks år :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bikku Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 I min oppvekst kjente jeg opp til flere gutter som broderte diamantsøm. Men det var frivillig. mvh bare for å dra diskusjonen enda mer ut av tema: Guttene i min klasse var noen racere på å strikke med rundpinner. De strikka laaaaange pølser, strikka om kapp. Men tror ikke de brukte det til noe, det var bare konkurransen og mestringa det gikk i. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Jeg er førstereis i leselyst-gamet, og vil jo gjerne være god og inspirerende mor. Men jeg vet jammen ikke hvor jeg skal begynne å leite etter bøker til en andreklassing som er relativt umoden på lesesida. Jeg var på biblioteket, og bildebøkene blir for barnslige og lite inspirerende, dessuten er det ofte svært små bokstaver. Lettleste bøker har store bokstaver, men få bilder som kan fortelle han om hva som skjer videre. Donald slår ikke an osv. I fhd til høytlesing fant jeg mye, men er det noen som vet av hvor jeg kan finne tips til lese-selv-bøker? Finn et bibliotek med en barnebibliotekar - og ta med deg barnet så finner de noen bøker sammen. Vi har en sånn hos oss - han er helt rå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2008 Jeg er førstereis i leselyst-gamet, og vil jo gjerne være god og inspirerende mor. Men jeg vet jammen ikke hvor jeg skal begynne å leite etter bøker til en andreklassing som er relativt umoden på lesesida. Jeg var på biblioteket, og bildebøkene blir for barnslige og lite inspirerende, dessuten er det ofte svært små bokstaver. Lettleste bøker har store bokstaver, men få bilder som kan fortelle han om hva som skjer videre. Donald slår ikke an osv. I fhd til høytlesing fant jeg mye, men er det noen som vet av hvor jeg kan finne tips til lese-selv-bøker? Du kan også snakke med læreren om å finne bøker i skolens bibliotek. Det er vel noe alle skoler har tror jeg da? Vitsebøker for barn kan gi dem mere enn leselæring. Vitser og gåter var veldig gøy her i huset 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Spør læreren tli ungene, om det er noen framgang etter prosjektet!:-0 Det skal jeg love deg at det er! Leselyst går jo også på å få med seg innholdet i bøkene de leser, og der er det mange utrolig sløve sjeler! Man kan godt være en teknisk utrolig god leser, men så spørs det hva som sitter igjen, da! I dette prosjektet (for mellomtrinnet, vel og merke), er det jo en god del oppgaver i tilknytning til lesinga, og for hver bok ungene leser, jo mer lærer de seg til å huske fra bøkene de leser. Og det er vel bra!? Jeg var i utgangspunktet skeptisk til leselystaksjonen i fjor, da guttungen (dengang 2.klassing) hadde litt lesevegring fra før. Men leselystaksjonen var jaggu det som skulle til for å få fart på lesingen her i huset. Kjempekult - han ble helt bitt av lesebasillen. Så her er vi veldig glade for den. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bikku Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Finn et bibliotek med en barnebibliotekar - og ta med deg barnet så finner de noen bøker sammen. Vi har en sånn hos oss - han er helt rå. Jeg var på et bibliotek, og forsøkte å spørre bibliotekaren. Men ulempen med små steder er at verken bokutvalget eller bibliotekarutvalget er av det helt store. Det eksemplaret jeg fikk tak i (bibliotekar altså, ikke bok) var ei dame i femtiårene uten barn og med lite entusiasme for ettermiddagsvakta. Så det var derfor jeg forsøkte å fiske tips fra erfarne dol-mødre. Dere er egentlig den aller beste rådgivertjenesten min - både når jeg søker aktivt råd, og det jeg plukker opp ellers 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bikku Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Du kan også snakke med læreren om å finne bøker i skolens bibliotek. Det er vel noe alle skoler har tror jeg da? Vitsebøker for barn kan gi dem mere enn leselæring. Vitser og gåter var veldig gøy her i huset Takk for tips! Joda, skolen har et lite og slitt bibliotek. Men vi oppfordres om å bruke folkebiblioteket i forbindelse med aksjonen. Får sende en mail til læreren og høre om han har noen gode råd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Jeg er førstereis i leselyst-gamet, og vil jo gjerne være god og inspirerende mor. Men jeg vet jammen ikke hvor jeg skal begynne å leite etter bøker til en andreklassing som er relativt umoden på lesesida. Jeg var på biblioteket, og bildebøkene blir for barnslige og lite inspirerende, dessuten er det ofte svært små bokstaver. Lettleste bøker har store bokstaver, men få bilder som kan fortelle han om hva som skjer videre. Donald slår ikke an osv. I fhd til høytlesing fant jeg mye, men er det noen som vet av hvor jeg kan finne tips til lese-selv-bøker? Jeg anbefaler Kengubøkene, en serie som består av flere serier egentlig. Noen av bøkene har store bokstaver + at en del av ordene er byttet ut med et bilde av ordet, f.eks. står det ikke HUS, men er bilde av et hus. Neste trinn er småbokstaver, men mye illustrasjoner og lite tekst på hver side og korte historier som går over noen få sider bare. Min erfaring er at unger i 7-9 årsalderen elsker disse bøkene! I alle fall de som har småbokstaver, de med bilder istedetfor ord har jeg litt mer blandet erfaring med, Snuppa mi syntes bildene var bare forstyrrende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Jeg var på et bibliotek, og forsøkte å spørre bibliotekaren. Men ulempen med små steder er at verken bokutvalget eller bibliotekarutvalget er av det helt store. Det eksemplaret jeg fikk tak i (bibliotekar altså, ikke bok) var ei dame i femtiårene uten barn og med lite entusiasme for ettermiddagsvakta. Så det var derfor jeg forsøkte å fiske tips fra erfarne dol-mødre. Dere er egentlig den aller beste rådgivertjenesten min - både når jeg søker aktivt råd, og det jeg plukker opp ellers Aha :-) Då skjønar eg. Ta en titt på tae-kwon-do bøkene. De var en flott inngangsport til leselyst for eldste min. Litt tekst på hver side, mye bilder og en fortelling som ligger på nok nivå til at den er spennende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest svasse Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Er også litt usikker på disse minuttene. Jeg trodde disse nivåene gikk på det man leste i løpet av uken. Altså at 20 min, 40min eller 60 min (alt ettersom) var summen i løpet av en uke, men kan se ut som jeg har misforstått "heila greiå"? Vet ikke om jeg liker dette engang... :S Min er glad i å lese, men når det er "tvang" er det ikke fullt så gøy visst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2008 Er også litt usikker på disse minuttene. Jeg trodde disse nivåene gikk på det man leste i løpet av uken. Altså at 20 min, 40min eller 60 min (alt ettersom) var summen i løpet av en uke, men kan se ut som jeg har misforstått "heila greiå"? Vet ikke om jeg liker dette engang... :S Min er glad i å lese, men når det er "tvang" er det ikke fullt så gøy visst. Det er akkurat det med tvangfølelse som er så viktig at de ikke får synes jeg. Finn bare ut hva som er nok/akseptabel lesetid pr dag (skoledager), så regner du sammen minuttene og setter det som nivå 3. Vi må bare prøve oss frem 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bikku Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Aha :-) Då skjønar eg. Ta en titt på tae-kwon-do bøkene. De var en flott inngangsport til leselyst for eldste min. Litt tekst på hver side, mye bilder og en fortelling som ligger på nok nivå til at den er spennende. Takk - om ikke biblioteket har, så går jeg ikke av veien for å bestille inn noen eksemplarer. Har masse igjen på bokbudsjettet etter at jeg meldte meg ut av bokklubben og slipper å betale for alt jeg glemmer å avbestille 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bikku Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Jeg anbefaler Kengubøkene, en serie som består av flere serier egentlig. Noen av bøkene har store bokstaver + at en del av ordene er byttet ut med et bilde av ordet, f.eks. står det ikke HUS, men er bilde av et hus. Neste trinn er småbokstaver, men mye illustrasjoner og lite tekst på hver side og korte historier som går over noen få sider bare. Min erfaring er at unger i 7-9 årsalderen elsker disse bøkene! I alle fall de som har småbokstaver, de med bilder istedetfor ord har jeg litt mer blandet erfaring med, Snuppa mi syntes bildene var bare forstyrrende. Takk - [skriver ned på notat på mobilen]. Må nok ta meg en bibliotektur til denne uka. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.