Gå til innhold

seborre / rosacea

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei! Jeg har diagnosen seborre og rosacea. Det begynte rundt munnen for 15 år siden, og har siden forverret seg. Jeg blir aldri helt klok på hva som er seborre i dette bildet, og hva som er rosacea. Jeg flasser aldri og har ikke hatt tørr hud i disse 15 årene, ei heller har jeg fet gulaktig skjelling. Derimot har jeg soppkuler rundt omkring. Små gule/hvite knopper som gjerne er litt røde i kantene. Slik som pityriasis follikulitt på ryggen ser ut på bilder. De kan komme og gå. Hodebunnen kan være rød og vond, men også der flasser jeg sjelden. Når det gjelder Rosacea har jeg fått en del synlige blodkar og jeg tåler sol svært dårlig. Akne er sjelden ett problem. Huden kan brenne, stikke og klø. Noen ganger blir jeg også nummen og det kan krible i huden. Er det rosacea eller seborre som gjør dette? Jeg sliter også med flushing. I det siste har ørene vært mest plaget med dette. Etter dusjing, stress eller ved temperaturforandringer, er de knallrøde i 30-60 minutt. Er dette også relatert til Rosacea, eller skyldes øreplagene seborre? De siste 2 årene har jeg også hatt tørre, røde og sviende øyne. Øyelegen fant ingen utvortes tegn til eksem eller rosacea på øyelokk, og konkluderte med pollenallergi. Når jeg kom tilbake til ham på vinteren med fortsatt samme plager, sa han at det ikke er pollenallergi, men ei heller rosacea. Hudlegen satt meg på 3 mnd med tetralysal, og etter 4-6 uker klarnet øynene opp for første gang på 2 år. Personlig føler jeg meg sikker på at øyeplagene skyldes hudsykdommene, og ser ikke noe poeng i å gå tilbake til øyelegen og få ulike øyedråper mot allergi, som kun har effekt 5-10 minutt etter drypp. Hudlegen har etter hvert sagt seg enig, men han sier det er sjelden at man ikke kan se noe på øyelokkene, annet en fet blank hud. Men jeg lurer fortsatt på om øyeplagene skyldes seborre eller rosacea? Ville øynene klarnet opp av tetralysal om dette er seborre? Jeg har lest at begge sykdommene kan gi øyeplager, samt at amerikanske leger skriver at man kan ha sykdommen i øyet, selv om det ikke er utvortes tegn. Ved å lese på nettet ser jeg at noen hudleger mener seborre og rosacea har helt ulik årsak, men andre mener sykdommene er søskenbarn og begge skyldes infeksjoner/betennelser i talgkjertelen. Hva mener du om dette? Og til slutt, hvilke behandling anbefaler du når jeg har begge sykdommene? Kortison trigger rosacea, det har jeg prøvd før. Fungoralsalve gir laber effekt, men er bedre enn ingenting. Tetralysal hjalp som sagt på øyne, og demper huden noe, men ikke lenge etter at kuren er over pleier hudplagene og komme tilbake. Jeg er 32 år og har som sagt slitt siden tenårene. Fastlegen min mener jeg kvalifiserer for roaccutane, men jeg er skeptisk til hvordan det vil virke på seborre? Har lest på nettet at de med øyeplager er veldig fornøyd etter roaccutane kur, og om det stemmer ville det i hvert fall være en opptur. Kan jeg til slutt spørre deg om du tror det vil komme en effektiv behandling for seborre i overskuelig fremtid? Forskes det på dette? Beklager mange spørsmål og takk for svar. mvh meg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/316717-seborre-rosacea/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...