Gå til innhold

Oppståtte arr-merker på rygg hos ungdom.

Anbefalte innlegg

Gjest Ugle-mor

Min sønn på 15 år har det siste året fått stadig flere horisontale arr nederst på ryggen. Hvert arr er ca 3 cm. langt og 1/2 cm bredt og området med arr er nå ca 30 x 20 cm. Arrene er rødlige. Disse har oppstått uten noen kjent grunn.Det kan også se ut som om han stadig får flere.Han har vokst mye tidligere, men ikke det siste året. Fast-legen sier det ikke finnes noe behandling for dette, og at man ikke vet hvorfor dette oppstår hos noen.Min sønn plages veldig av dette selv og kvier seg for å bade og dusje sammen med andre. Jeg ønsker å vite hva dette kommer av. Jeg ønsker også å vite om det finnes noen behandling og hvem som utfører behandlingen, og om vi kan hindre at det kommer flere arr.

Fortsetter under...

Slike har mannen min også. Jeg antar de oppstår i ungdomsårene pga. vekst og hormonforandringer - à la strekkmerker som mange gravide får. Tror det er relativt vanlig, og jeg har dessverre ingen tips om behandling. Skjønner godt at gutten din misliker det, men du kan jo trøste ham med at de sikkert blekner etter hvert.

Jon Langeland, hudlege

Dessverre er det ikke så sjelden at ungsommer av begge kjønn utvikler strekkmerker i puberteten. Disse kan kommev på skuldre , bryst, rygg og mage -hofte-lårregion. Merkene kan være godt synlige særlig i starten da de er blårøde og gjerne litt opphevete. denne typen strekkmerker kan oppstå uten at det er noe galt med hormoner eller overvekt. Det er den økte hormonproduksjonen i puberteten som er årsaken. Stripene vil avblekes gradvis og glatte seg etter hvert , men vil som regel etterlate litt merker. Hvis misfargingen er fremtredende, behandler vi forsøksvis med karlaser og dette kan noen ganger gi bedring. Dessuten forskriver vi A-vitaminkremen, Aberela som kan benyttes hver annen eller evt hver kveld i en lengre periode og også bidra til bedring. Mvh Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...