Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Rastafara

Jeg er 48 år, 5 fødsler, ingen gyn.problemer fram til nå. Regner vel med at det jeg opplever i disse dager har å gjøre med kommende overgangsalder. Men altså: Jeg har hatt en nokså regelmessig menssyklus helt til nå. Plutselig gikk det 40 dager fra forrige mensstart til nå (normalt har jeg en syklus på 27-30 dager).... Nå har jeg blødd i 12 dager.... Vanligvis er mensen min 7 dager lang. Jeg blør ganske kraftig og blødningene har en frisk blodfarge. Ingen smerter. Må jo si at jeg er litt bekymret, ja.... Jeg er vant til både lange og rikelige blødninger, men dette er så absolutt ikke normalt. Vente og se, eller...?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/316771-bl%C3%B8r-og-bl%C3%B8r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det du beskriver er helt typisk start på overgangsalderen og skyldes med stor sannsynlighet at du har hatt syklus uten eggløsning og da mangler du det hormonet som regulerer blødningen, progesteron, men østrogen produserer du nok av, derfor blødningen. Syklus kan gjenopprettes ved bruk av et kunstig progesteronpreparat, for eksempel provera, tatt i 12-14 dager per måned. Det kan du fortsette med til du ikke lenger har menstruasjon. Du må til din lege, evt henvises til gynekolog for undersøkelse og resept. (Du har utelukket graviditet?).

Vennlig hilsen Mette H Moen

Gjest Rastafara

Det du beskriver er helt typisk start på overgangsalderen og skyldes med stor sannsynlighet at du har hatt syklus uten eggløsning og da mangler du det hormonet som regulerer blødningen, progesteron, men østrogen produserer du nok av, derfor blødningen. Syklus kan gjenopprettes ved bruk av et kunstig progesteronpreparat, for eksempel provera, tatt i 12-14 dager per måned. Det kan du fortsette med til du ikke lenger har menstruasjon. Du må til din lege, evt henvises til gynekolog for undersøkelse og resept. (Du har utelukket graviditet?).

Vennlig hilsen Mette H Moen

Takk for svar.

Graviditet er 100% utelukket :)

Men en slik blødning som jeg har nå vil vel avta - slik at jeg ikke trenger å bestille akuttime hos fastlegen min nå med det samme?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...