Gå til innhold

Sanering av amalgam under graviditet

Anbefalte innlegg

Gjest Svært bekymret kommende mamma

Hei! Jeg har nettopp testet positivt på graviditetstest og hadde siste mens 19. september. Den 13. oktober var jeg hos tannlege og fikk byttet ut en amalgamfylling. Jeg hadde ingen mistanke om at jeg var gravid, men har jo lest om skadevirkningene av kvikksølv. Tannlegen brukte ikke spesielt utstyr, men på forhånd hadde jeg tatt kulltabeletter. Nå er jeg selvfølgelig forferdelig bekymret for barnet mitt!!! Hvor skadelig kan dette ha vært? Er det grunn til å vurdere abort?? Jeg er 33 år og gravid for første gang, så å måtte fjerne dette barnet vil jeg oppleve helt forferdelig!! Men dersom barnet mest sannsynlig blir handicappet eller sykt, må det kanskje vurderes..? Jeg er ikke sikker på når jeg ble gravid, men mest sannsynlig to uker før eller samme dag som eller dagen etter tannlegebesøket. Hva tenker du er mest sannsynlig? Er risikoen stor dersom det var samme dag - eller er den større hvis det var to uker tidligere? Jeg er så fryktelig bekymret!!! Svangerskapet var overhodet ikke planlagt og mest sannsynlig blir jeg mer eller mindre alene-mor, men jeg har lenge så gjerne ønsket et barn! Jeg spurte også tannlegen om dette KUNNE være skadelig ved et evt svangerskap, men det mente hun ikke var noe problem..... Men nå ER jeg altså gravid - og av alle måneder i hele mitt liv, valgte jeg altså denne for å bytte fyllingen. Jeg er så fryktelig lei meg og bekymret for at det skal være noe galt med barnet!!!! Hvor stor risiko har jeg utsatt barnet for? Takknemlig for ditt svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/316802-sanering-av-amalgam-under-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...