Gå til innhold

Hemorider!?

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret69

Har problemer med kløe etter avføring, noe friskt blod og jeg antar det er innvendige hemorider. Etter legesjekk for noen år siden fikk jeg også dette konstatert. Nå er imidlertid problemet løs mage, med etterfølgende kløe i endetarmen og en følelse av lekkasje etter at jeg har vært på do, særlig er dette et problem dersom jeg går tur etc, jeg får hele tiden bremsespor i trusen når jeg klør meg litt bak. Jeg føler jeg knapt skal gå 50 meter før det blir et problem- jeg går på do og tørker meg på nytt selv om jeg var på do 30 min før- selv om jeg ikke engang har prompet! Det føles som jeg lekker når jeg promper. Fikk først dette problemet ettter å ha vært på antibiotika kur 1 uke. Ca 5-6 uker siden nå. Føles ikke som jeg har utvendig hemorider når jeg føler bak! Hva kan dette skyldes? Hva skal jeg gjøre? Kan jeg ta en testprøve av avføringen for å sjekke om tarmkreft e.l. Hilsen bekymret

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/316816-hemorider/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Dette høres ikke farlig ut, men veldig plagsomt. Jeg forstår deg slik at avføringsendringene i denne omgang oppstod for 5-6 uker siden, etter en antibiotika-kur. Antar også at du er en mann under 50 år gammel. Altså helt minimal risiko for kreft, som du høres engstelig for. Les litt her i doktoronline om de vanligste endetarm/tarmlidelser.

Ved en antibiotika-kur, særlig enkelte av de bredspektrede ( ikke penicillin) kan tarmfloraen forstyrres, og noen kan gi irritert tarmslimhinne. Sistnevnte kan gi "siving" fra endetarm. Lokal soppinfeksjon og slimhinne/hudsårhet kan også ha oppstått og forklare noe av plagene dine.

Det går an å ta både bakterieprøver fra avføring, og blodprøver som tildels kan utelukke tarmkreft. Dette er trolig ikke aktuelle prøver i ditt tilfelle. Undersøkelse av endetarm hos fastlegen din bør være første sjekk.

I ventetiden bør du prøve å få normalisert bakteriefloraen i tarmen; f.eks Biola-melk eller kapsler som fåes reseptfritt på apotek. Soppdrepende krem kan også forsøkes utvendig, og du kan prøve f.eks Scheriproct i endetarmen; dette kan hjelpe for sprekkdannelser/sårdannelser her.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/316816-hemorider/#findComment-2603136
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...