Gjest Minettine Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 De første fire årene med hormonspiral hadde jeg ikke blødninger i det hele tatt. Det femte året bare småblødninger en gang i måneden. Skiftet spiralen for et år siden, og etter det har jeg hatt mens hver måned, opptil to uker om gangen. Ikke veldig hyggelig, verken for meg eller "mannen". Er 44 år, og har forstått at dette kan påregnes som et forvarsel til overgangsalderen. Men er det noe jeg kan gjøre for å redusere blødningene? (Blør ikke så MYE blod, men det kommer jevt og trutt.) Hjelper det å fjerne spiralen? Finnes det medikamenter? Er det fremdeles en sjanse for at jeg kan bli gravid? I så fall, hvilken annen prevensjon kan jeg bruke som kan kombineres med eventuelle medikamenter? (Tåler ikke kondom (allergi), og mor med brystkreft gjør at jeg må være forsiktig med p-piller o.l.) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316822-langvarig-mens-hormonspiral/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Blødningsmønsteret er med hormonspiralen helt uforutsigbart, og det er ikke noe som sikkert kan bedre det annet enn å ta spiralen ut. Du får så se hvordan det blir med blødningsmønsteret. Det finnes en rekke metoder for å redusere rikelige blødninger eller regulere blødningene. Din risiko for å bli gravid er lav, men likevel bør du bruke prevensjon. Du kan for eksempel bruke minipillen conludag som gir liten innvirkning på syklus. Det at din mor har hatt brystkreft tilsier ikke at du ikke kan bruke p-pille, hvis du er frisk og ikke-røker. Sterilisering er også en utvei hvis du vil være helt sikker. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316822-langvarig-mens-hormonspiral/#findComment-2600898 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.