Gjest Shira :o) Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Hei, jeg vet at dette svaret ikke var til meg, men jeg er nå så frekk at jeg svarer likevel jeg:-) Det du beskriver av smerter kan skyldes to ting: Enten er dine belastninger i forhold til den sykdommen du allerede har, såpass harde for deg at det gir seg utslag i kroppslige smerter (noe som ikke er uvanlig). Det kan også skyldes revmatiske sykdommer (som f.eks. FM). Det viktige for deg er å få en utredning på dette, og få fastslått om du har andre diagnoser. Så må du ta dette som utgangspunkt i den videre måten du legger opp behandlingen på. Du sier at det er du som tar hovedansvaret for mye av kontakten mellom sykehus og leger. Hva med å kontakte en koordinator (sosiolog e.l.) som kan hjelpe deg med dette? Hvis det nå er slik at du har FM i tillegg, er jo dette et tungtveiende argument for å få avlastning. Jeg føler med deg, og jeg skjønner at din opprinnelige sykdom er noe du må fokusere på, men jeg mener også at du ikke skal overse og undertrykke dette andre du kjenner. Det vil sannsynligvis bare forverre seg med tiden, hvis du ikke tar tak i det. Ønsker deg lykke til, og bare send meg en melding hvis det er noe:-) Hei. Alle kan svare, det er jo det som er noe av det fine med Dol ) Takk for tips. Jeg har vel egentlig aldri tenkt over det at en koordinator kan ta ansvaret. Jeg kommer lett igjennom på sykehusene da, så jeg vet ikke om en kooodinator vil rett og slett ha større problem med det enn meg? Papirmølla tenker jeg på, for den er dessverre treeeeeg store deler av tiden. Jeg er kjent, så de tar meg på fornavnet og sporer opp legene mine. Jeg er alltid velkommen på lokalsykehuset, så jeg ringer dit når det er er noe, og får komme. Sånn sett er jeg veldig heldig ) Jeg har en elendig dag i dag, så jeg klarer ikke tenke klart. Akkurat nå nærmer det seg med stormskritt at jeg må ta stilling til å få pose på magen. Jeg har enda ikke helt sortert tankene mine, og vet ikke om det er posen jeg frykter, eller rett og slett operasjonen. Jeg vet ikke hva jeg skal si, hva jeg skal spørre om. Så jeg må få sortert hodet litt nå, og gjøre meg klar til innleggelse om en uke. Fastlegen min går ut i permisjon nå, så jeg må også sette av tid til å bli kjent med og informere vikaren. Det er litt dumt at fastlegen min ikke er der mer nå, for hun kjenner meg. Vel, aller først er prosjektet og fikse opp i nyrene, så skal jeg på ferie, så får vi se om det blir pose på magen og den operasjonen, eller om det er tid for en utredning. Der er det noe også, jeg har jo aldri tid følelse det som, det er alltid noe annet og ta tak i. Jeg venter på mer utredning på tarmene også. Blæh, som sagt, har en dårlig dag i dag, og tenker ikke klart. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316868-dere-med-fm/page/2/#findComment-2611255 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1225707629' post='4003948] Hei. Alle kan svare, det er jo det som er noe av det fine med Dol ) Takk for tips. Jeg har vel egentlig aldri tenkt over det at en koordinator kan ta ansvaret. Jeg kommer lett igjennom på sykehusene da, så jeg vet ikke om en kooodinator vil rett og slett ha større problem med det enn meg? Papirmølla tenker jeg på, for den er dessverre treeeeeg store deler av tiden. Jeg er kjent, så de tar meg på fornavnet og sporer opp legene mine. Jeg er alltid velkommen på lokalsykehuset, så jeg ringer dit når det er er noe, og får komme. Sånn sett er jeg veldig heldig ) Jeg har en elendig dag i dag, så jeg klarer ikke tenke klart. Akkurat nå nærmer det seg med stormskritt at jeg må ta stilling til å få pose på magen. Jeg har enda ikke helt sortert tankene mine, og vet ikke om det er posen jeg frykter, eller rett og slett operasjonen. Jeg vet ikke hva jeg skal si, hva jeg skal spørre om. Så jeg må få sortert hodet litt nå, og gjøre meg klar til innleggelse om en uke. Fastlegen min går ut i permisjon nå, så jeg må også sette av tid til å bli kjent med og informere vikaren. Det er litt dumt at fastlegen min ikke er der mer nå, for hun kjenner meg. Vel, aller først er prosjektet og fikse opp i nyrene, så skal jeg på ferie, så får vi se om det blir pose på magen og den operasjonen, eller om det er tid for en utredning. Der er det noe også, jeg har jo aldri tid følelse det som, det er alltid noe annet og ta tak i. Jeg venter på mer utredning på tarmene også. Blæh, som sagt, har en dårlig dag i dag, og tenker ikke klart. Vet ikke mer hva jeg skal skrive til deg akkurat nå, bortsett fra at jeg føler med deg mtp drittdagen din. Jeg har det akkurat slik nå, både fysisk og psykisk - ting er vanskelig om dagen, og depresjonen (min faste følgesvenn) kommer snikende og jeg ønsker bare å krype sammen til en ball og drite i hele verden!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316868-dere-med-fm/page/2/#findComment-2611296 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Vet ikke mer hva jeg skal skrive til deg akkurat nå, bortsett fra at jeg føler med deg mtp drittdagen din. Jeg har det akkurat slik nå, både fysisk og psykisk - ting er vanskelig om dagen, og depresjonen (min faste følgesvenn) kommer snikende og jeg ønsker bare å krype sammen til en ball og drite i hele verden!! ''ønsker bare å krype sammen til en ball og drite i hele verden'' Som jeg skulle sagt det selv. Utfordringen er å huske at det blir bedre, eller finne og huske på de gode tingene. De bare gjemmer seg så forbaska godt noen ganger. Ønsker deg en forhåpentligvis bedre tid fremover, og at depresjonen snart slipper litt av taket sitt. Skulle ønske jeg hadde de rette ordene og si, men akkurat i dag tror jeg at jeg ikke har noen, annet enn at jeg virkelig ønsker at det skal løsne for deg, både smertemessig og følelsemessig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316868-dere-med-fm/page/2/#findComment-2611411 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1225705034' post='4003892] Ja, jeg vil da få mer vekt på behandling i forhold kroppen min. Den er fryktelig nedprioritert nå, både av meg og legene. Det er ikke rom for å snakke om leddsmertene mine, om de daglige kroniske smertene jeg har i kroppen, tilrettelegging. Alle rundt meg er opptatt av nyrer, blod, urinveier, tarmer. Feilen ligger i stor grad hos meg. Jeg har ikke sagt i fra. Jeg må jobbe så mye med å få ordnet opp i det urologiske hele tiden, at jeg har ikke maktet. Det er jeg som må ta kontakt, jeg som må formidle beskjeder fra det ene sykehuset til det andre. Og så får jeg litt tilmålt tid, hvor det fokuserer veldig på urinveiene, og jeg er tappet og lei etterpå. Jeg ønsker meg rett og slett tilrettelegging. At noen med kompetanse kan hjelpe meg med en bedre hverdag, med tips og råd, hjelpemidler. Nei jeg vet ikke frosken, jeg er bare dønn sliten nå, og det dukker stadig opp nye smerter i en fot, i ryggen, i håndleddet. Det stopper ikke opp, og jeg ønsket jo og vite grunnen. Er det sykdommen som tærer? Er et noe annet galt? Jeg klarer ikke lengre og oppretteholde den fysiske aktiviteten jeg hadde, det plager meg og jeg vil jo gjerne vite hvorfor. Her spiller nok de forbaska nyresmertene inn også. Jeg vil rett og slett vite hvorfor kroppen nå strever på alle plan. Nå er det noe galt med nyrene mine, tarmene er ikke bra, blodet er ikke bra, og leddene verker, kroppen er stiv. I dag har jeg en dårlig dag, så svaret mitt bærer nok preg av det. Mener du at jeg ikke bør be om utredning? Hva om det er noe annet? Sjøgrens er sett i sammenheng med sykdommen i urinveiene. Slimhinnene mine er tørre, men jeg er usikker på om det kan stamme fra hovedsykdommen, det er en god mulighet. Tror ikke du har noe å hente på å bli utredet i forhold til FM, derimot burde du kanskje snakket med en reumatolog som er opptatt av autoimmune sykdommer. Du vil muligens også kunne ha nytte av å snakke med en smertespesialist, det kan du muligens få til gjennom RH eller evt. hos privatpraktiserende i Oslo siden du er her såpass ofte. Jeg har før foreslått for deg å søke Beitostølen. Synes du skal gjøre det. Der vil du møte andre med kroniske lidelser som er opptatt av å være i aktivitet i den grad det kan gå. Miljøet sykeliggjør ikke; fokuset er på aktiviteter og tilrettelegging for ulike former for aktivitet. Jeg tror du beveger deg i feil retning ved å fokusere mye på smerter og hjelpemidler. Hold ut gjennom denne fasen hvor blæresykdommen ennå ikke er fullt ut håndtert, og sats på at du vil komme inn i mer positive spiraler etterhvert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316868-dere-med-fm/page/2/#findComment-2611601 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1225707629' post='4003948] Hei. Alle kan svare, det er jo det som er noe av det fine med Dol ) Takk for tips. Jeg har vel egentlig aldri tenkt over det at en koordinator kan ta ansvaret. Jeg kommer lett igjennom på sykehusene da, så jeg vet ikke om en kooodinator vil rett og slett ha større problem med det enn meg? Papirmølla tenker jeg på, for den er dessverre treeeeeg store deler av tiden. Jeg er kjent, så de tar meg på fornavnet og sporer opp legene mine. Jeg er alltid velkommen på lokalsykehuset, så jeg ringer dit når det er er noe, og får komme. Sånn sett er jeg veldig heldig ) Jeg har en elendig dag i dag, så jeg klarer ikke tenke klart. Akkurat nå nærmer det seg med stormskritt at jeg må ta stilling til å få pose på magen. Jeg har enda ikke helt sortert tankene mine, og vet ikke om det er posen jeg frykter, eller rett og slett operasjonen. Jeg vet ikke hva jeg skal si, hva jeg skal spørre om. Så jeg må få sortert hodet litt nå, og gjøre meg klar til innleggelse om en uke. Fastlegen min går ut i permisjon nå, så jeg må også sette av tid til å bli kjent med og informere vikaren. Det er litt dumt at fastlegen min ikke er der mer nå, for hun kjenner meg. Vel, aller først er prosjektet og fikse opp i nyrene, så skal jeg på ferie, så får vi se om det blir pose på magen og den operasjonen, eller om det er tid for en utredning. Der er det noe også, jeg har jo aldri tid følelse det som, det er alltid noe annet og ta tak i. Jeg venter på mer utredning på tarmene også. Blæh, som sagt, har en dårlig dag i dag, og tenker ikke klart. En koordinator vil sannsynligvis bare få dette til å fungere enda dårligere for deg. Fortsett slik du gjør nå og se på det som din jobb å holde styr på legene :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316868-dere-med-fm/page/2/#findComment-2611604 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Tror ikke du har noe å hente på å bli utredet i forhold til FM, derimot burde du kanskje snakket med en reumatolog som er opptatt av autoimmune sykdommer. Du vil muligens også kunne ha nytte av å snakke med en smertespesialist, det kan du muligens få til gjennom RH eller evt. hos privatpraktiserende i Oslo siden du er her såpass ofte. Jeg har før foreslått for deg å søke Beitostølen. Synes du skal gjøre det. Der vil du møte andre med kroniske lidelser som er opptatt av å være i aktivitet i den grad det kan gå. Miljøet sykeliggjør ikke; fokuset er på aktiviteter og tilrettelegging for ulike former for aktivitet. Jeg tror du beveger deg i feil retning ved å fokusere mye på smerter og hjelpemidler. Hold ut gjennom denne fasen hvor blæresykdommen ennå ikke er fullt ut håndtert, og sats på at du vil komme inn i mer positive spiraler etterhvert. Autoimune sykdommer ja. Er det slik at har du først en, så er det litt større sjangse for å få flere? Var en lege som sa det en gang, men jeg tok ikke opp under det. Beitostølen ja, nå har vi snakket om ett opphold på rehabiliteringsenter i fylket jeg bor i. Fastlegen hadde stor tro på det. Det skulle vel være mulig og ha to henvisinger santidg? Det er nok betrakelig mye lengre ventetid på Beitostølen. Jeg har svært lyst til og lære mer om fysisk aktivitet på det nivået jeg kan mestre. Jeg har brukt mye turer ute i skog og mark for å mestre hverdagen. Det gir meg utrolig mye. En liten runde på ergometersykkelen min gir meg også mye. Akkurat nå har jeg problemer med å gjennomføre slike aktiviteter, og det har sendt meg i kjelleren. Det jeg må nå er og takle det. Jeg vet at jeg takler det, jeg reiser meg opp hver eneste gang, uansett hva som skjer. Først er jeg veldig nedfor, så bretter jeg opp ermene og ser etter løsninger, mestringsmetoder, glede osv. Det er min måte og overleve på. Jeg har som sagt en dårlig dag i dag, det ser jeg også på svaret jeg gav deg. Det gode er at jeg selv kan lese det, og så begynne og endre tankene mine. Jeg skal ta opp smerteproblematikken nå ved innleggelsen. Takk for gode råd ) Jeg lurer også på om jeg kan få spørre deg om ett og annet dersom det nå går mot pose på magen. Jeg har jo litteraturen på plass, men lite erfaringer fra andre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316868-dere-med-fm/page/2/#findComment-2611758 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 En koordinator vil sannsynligvis bare få dette til å fungere enda dårligere for deg. Fortsett slik du gjør nå og se på det som din jobb å holde styr på legene :-) Det er det jeg tror også. Jeg er for og si det selv blitt forbaska god til og holde styr på dette her ;o) Det er også jeg som sitter med fasiten på når det er på tide og kontakte lege, og om jeg skal kontakte her hjemme eller Riksen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316868-dere-med-fm/page/2/#findComment-2611760 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1225741827' post='4004451] Autoimune sykdommer ja. Er det slik at har du først en, så er det litt større sjangse for å få flere? Var en lege som sa det en gang, men jeg tok ikke opp under det. Beitostølen ja, nå har vi snakket om ett opphold på rehabiliteringsenter i fylket jeg bor i. Fastlegen hadde stor tro på det. Det skulle vel være mulig og ha to henvisinger santidg? Det er nok betrakelig mye lengre ventetid på Beitostølen. Jeg har svært lyst til og lære mer om fysisk aktivitet på det nivået jeg kan mestre. Jeg har brukt mye turer ute i skog og mark for å mestre hverdagen. Det gir meg utrolig mye. En liten runde på ergometersykkelen min gir meg også mye. Akkurat nå har jeg problemer med å gjennomføre slike aktiviteter, og det har sendt meg i kjelleren. Det jeg må nå er og takle det. Jeg vet at jeg takler det, jeg reiser meg opp hver eneste gang, uansett hva som skjer. Først er jeg veldig nedfor, så bretter jeg opp ermene og ser etter løsninger, mestringsmetoder, glede osv. Det er min måte og overleve på. Jeg har som sagt en dårlig dag i dag, det ser jeg også på svaret jeg gav deg. Det gode er at jeg selv kan lese det, og så begynne og endre tankene mine. Jeg skal ta opp smerteproblematikken nå ved innleggelsen. Takk for gode råd ) Jeg lurer også på om jeg kan få spørre deg om ett og annet dersom det nå går mot pose på magen. Jeg har jo litteraturen på plass, men lite erfaringer fra andre. Du kan gjerne spørre; enten her eller på froskemailen min: [email protected] 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316868-dere-med-fm/page/2/#findComment-2611956 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Du kan gjerne spørre; enten her eller på froskemailen min: [email protected] Takk. Da gjør jeg det når det blir aktuelt. Jeg kommer også til og be om samtale med stomisykepleier. Enda har jeg jo ørlite håp om at jeg slipper, så det blir spennedes neste uke, skal legges inn mandagen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316868-dere-med-fm/page/2/#findComment-2611957 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1225780848' post='4004651] Takk. Da gjør jeg det når det blir aktuelt. Jeg kommer også til og be om samtale med stomisykepleier. Enda har jeg jo ørlite håp om at jeg slipper, så det blir spennedes neste uke, skal legges inn mandagen. For mannen min var tradisjonell stomi en svært god løsning. Vi vendte oss raskt til posen, og hadde ingen negative erfaringer. Men han utviklet et enormt brokk etter operasjonen som ble operert etter et par år, og i forbindelse med det er det mulig at det oppsto "mekaniske" skader som igjen medførte at den ene nyren meldte seg ut. Jeg tror du bør være positiv til enhver løsning som kan gjøre at det blir slutt på alle inngrepene og innleggelsene. Forøvrig er jo en del av stomisykepleierne en enorm ressurs. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316868-dere-med-fm/page/2/#findComment-2612253 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 For mannen min var tradisjonell stomi en svært god løsning. Vi vendte oss raskt til posen, og hadde ingen negative erfaringer. Men han utviklet et enormt brokk etter operasjonen som ble operert etter et par år, og i forbindelse med det er det mulig at det oppsto "mekaniske" skader som igjen medførte at den ene nyren meldte seg ut. Jeg tror du bør være positiv til enhver løsning som kan gjøre at det blir slutt på alle inngrepene og innleggelsene. Forøvrig er jo en del av stomisykepleierne en enorm ressurs. Jeg er ikke redd posen kjenner jeg (tror jeg i allefall). Nå har jo poser vært en del av livet mitt i mange år, siden jeg støtt og stadig har måtte gå med innlagt kateter. Hverken jeg eller sambo finner den skummel på noe vis. Og jeg håper jo at han vil finne en pose på magen like naturlig. Jeg frykter vel nettopp komplikasjoner med selve operasjonen, det har jeg jo klart å fått gang på gang. Og at innleggelsene ikke tar slutt. De skulle jo ta slutt etter den kontinent stomien var på plass. Jeg frykter vel at siden de ikke vet med sikkerhet at en tradisjonell stomi vil gjøre med bedre, at tingene bare vil fortsette. Her har jeg en jobb selv, med og snakke skikkelig med kirurgen, skrive ned spørsmål og tanker. Og ikke minst dra nytte av stomisykepleieren avdelingen har på Riksen, og få i gang samarbeid med nærmeste stomisykepleier hjemme. Jeg er åpen for løsninger og veldig lysten på og at ting skal falle til ro, slik at jeg kan begynne og få livet til og fungere på en tilfredstillendes måte. En stor utfordring er også tarmene mine, gastromedisineren mener at mye av problemene kommer av at jeg er operert så mye i det området. Nå er jeg litt usikker her, men jeg tror de må ta en del av tynntarmen for å lage stomiåpningen? Dette er også noe jeg må ta opp med kirurgen. Brokk er også noe vi må ha i tankene, dette vil da bli den fjerde operasjonen, og bukveggen er nok ikke helt tipp topp, dette har de snakket om som mulig problem. Her må jeg også spørre hva kirurgen tenker. Sist jeg var innlagt gikk alt så fort, en lege på avdelingen pga ferieavvikling, så det ble knapt med tid til noe som helst. Denne gangen må vi nytte tiden bedre. Så må vi jo alle først se på dette med reflux, jeg har fått beskjed om at jeg har det på begge nyrene, så det skal jo nå utredes ytterligere. Det er også ett punkt i avgjørelsen. Takk for at jeg får øse ut av meg frosken, og at du stiller meg sprøsmål som gjør at jeg må tenke, og ikke bare stikker hodet i sanden og blir værendes der. Fungerte mannen din med en nyre? Her må jeg også ta en prat med kirurgen, for den høyre nyren jobber litt senere. Slik det er i dag er ikke det noe problem, men jeg vil jo gjerne vite at ikke det kommer til å skape problem på sikt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316868-dere-med-fm/page/2/#findComment-2612287 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1225804772' post='4005028] Jeg er ikke redd posen kjenner jeg (tror jeg i allefall). Nå har jo poser vært en del av livet mitt i mange år, siden jeg støtt og stadig har måtte gå med innlagt kateter. Hverken jeg eller sambo finner den skummel på noe vis. Og jeg håper jo at han vil finne en pose på magen like naturlig. Jeg frykter vel nettopp komplikasjoner med selve operasjonen, det har jeg jo klart å fått gang på gang. Og at innleggelsene ikke tar slutt. De skulle jo ta slutt etter den kontinent stomien var på plass. Jeg frykter vel at siden de ikke vet med sikkerhet at en tradisjonell stomi vil gjøre med bedre, at tingene bare vil fortsette. Her har jeg en jobb selv, med og snakke skikkelig med kirurgen, skrive ned spørsmål og tanker. Og ikke minst dra nytte av stomisykepleieren avdelingen har på Riksen, og få i gang samarbeid med nærmeste stomisykepleier hjemme. Jeg er åpen for løsninger og veldig lysten på og at ting skal falle til ro, slik at jeg kan begynne og få livet til og fungere på en tilfredstillendes måte. En stor utfordring er også tarmene mine, gastromedisineren mener at mye av problemene kommer av at jeg er operert så mye i det området. Nå er jeg litt usikker her, men jeg tror de må ta en del av tynntarmen for å lage stomiåpningen? Dette er også noe jeg må ta opp med kirurgen. Brokk er også noe vi må ha i tankene, dette vil da bli den fjerde operasjonen, og bukveggen er nok ikke helt tipp topp, dette har de snakket om som mulig problem. Her må jeg også spørre hva kirurgen tenker. Sist jeg var innlagt gikk alt så fort, en lege på avdelingen pga ferieavvikling, så det ble knapt med tid til noe som helst. Denne gangen må vi nytte tiden bedre. Så må vi jo alle først se på dette med reflux, jeg har fått beskjed om at jeg har det på begge nyrene, så det skal jo nå utredes ytterligere. Det er også ett punkt i avgjørelsen. Takk for at jeg får øse ut av meg frosken, og at du stiller meg sprøsmål som gjør at jeg må tenke, og ikke bare stikker hodet i sanden og blir værendes der. Fungerte mannen din med en nyre? Her må jeg også ta en prat med kirurgen, for den høyre nyren jobber litt senere. Slik det er i dag er ikke det noe problem, men jeg vil jo gjerne vite at ikke det kommer til å skape problem på sikt. Det er ikke noe problem å fungere med en nyre, han hadde til og med normale nyrefunksjonsprøver (blodprøver). Det som imidlertid var viktig, var å passe ekstra godt på ved infeksjoner og evt. nyrestein etc. Vi hadde utrolig mye nytte av en av Home Care sine stomisykepleiere, og det meste skjedde pr telefon. Det var også hun som hadde mest vett når det gjaldt problemer knyttet til tarm. Mannen min fikk ikke den type problemer du har hatt i etterkant av sin stomioperasjon; derimot slet han mye med oppkast og obstipasjon. Det er ulart hvorvidt dette hadde sammenheng med operasjonene eller ikke, men det var uansett slitsomt å forholde seg til. Det er bra at du legene på RH kjenner deg såpass godt, men pass på å stille nok spørsmål slik at de må begrunne sine avgjørelser godt. Og be allerede ved innleggelsen om at de også forsøker å få til at du kan bli vurdert av smerteklinikken med tanke på behandling ikke bare etter evt. kirurgiske inngrep, men også i etterkant. Lykke til - håper dere får ryddet godt opp under denne innleggelsen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316868-dere-med-fm/page/2/#findComment-2612379 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Det er ikke noe problem å fungere med en nyre, han hadde til og med normale nyrefunksjonsprøver (blodprøver). Det som imidlertid var viktig, var å passe ekstra godt på ved infeksjoner og evt. nyrestein etc. Vi hadde utrolig mye nytte av en av Home Care sine stomisykepleiere, og det meste skjedde pr telefon. Det var også hun som hadde mest vett når det gjaldt problemer knyttet til tarm. Mannen min fikk ikke den type problemer du har hatt i etterkant av sin stomioperasjon; derimot slet han mye med oppkast og obstipasjon. Det er ulart hvorvidt dette hadde sammenheng med operasjonene eller ikke, men det var uansett slitsomt å forholde seg til. Det er bra at du legene på RH kjenner deg såpass godt, men pass på å stille nok spørsmål slik at de må begrunne sine avgjørelser godt. Og be allerede ved innleggelsen om at de også forsøker å få til at du kan bli vurdert av smerteklinikken med tanke på behandling ikke bare etter evt. kirurgiske inngrep, men også i etterkant. Lykke til - håper dere får ryddet godt opp under denne innleggelsen! Jeg har allerede kontankt med Home Care siden de leverer utstyret mitt, så jeg tar med meg rådet med å benytte stomisykepleieren der. Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Det fungerer så bra med leveranser derifra at skal det byttes stomiutstyr vil jeg ha fra dem. Jeg håper inderlig at denne inneleggelsen vil gi meg litt flere svar, jeg kommer til å be om samtale med min kirurg og at det ikke går via assistentlegene. Han er veldig grei slik, og pleier og finne tid til meg. Så skal jeg ha med lapp med alt jeg lurer på, har dårlig erfaring med å stole på hukommelsen gitt ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316868-dere-med-fm/page/2/#findComment-2612555 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.