Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Litago

Hei!

I november i fjor fødte jeg mitt andre barn. jeg var veldig spent på fødselen da jeg tidligere har vært gjennom en lang og vanskelig en. Hadde på forhånd bestemt at jeg kunne skulle få epidural hvis nødvendig og ikke noen annet smertestillende som virker sløvende. Denne fødselen begynte med at vannet gikk hjemme. Hodet var ikke festet så jeg måtte ligge frem til jeg nådde sykehuset. På sykehuset konstanterte de at

fostervannet var misfarget og fosterlyd noe uregelmessig. En fødselslege ble tilkalt for å se om det skulle settes drypp for å få i gang riene. Det ble plasert en elektrode på barnets hode slik at de kunne følge pulsen hele tiden.

Imidlertid startet riene av seg selv uten drypp og nå gikk det svært raskt, det ble forsøkt å sette epidural 5 ganger uten å lykkes. Fra en åpning på 4 til 10 cm. tok det bare 3 timer. Riene var litt vanskelig å takle i og med at jeg måtte ligge eller delvis sitte pga. elektroden på barnets hode. Men det var like før jeg skulle begynne å trykke probleme oppsto. Barnet kom aldri ned i bekkenet. Flere jordmødre kjente på meg å mente det måtte være rompa som kom først. Det ble også tatt ultralyd, (Jeg hadde på dette tidspunkt fått pressrier.) Så det var veldig trasig med innvendige

undersøkelser under de sterke

riene. Det viste seg at det var pannen som var hovnet kraftig opp de kjente. Riene vär nå veldig inntnse og jeg hadde ikke fått smertestillende enda. Barnet hadde det også trasig pulsen var nede i 60 har jeg blitt fortalt i ettertid. Det ble nå bestemt kesersnitt i full narkose. (Det var faktisk en befrielse der og da) Men enda tok det litt tid med rier før barnet ble tatt ut. Spørsmålet mitt er om barnet kan få varige skader etter fødselen. Hodet ble så sammenklemt at han måtte på røntgen etterpå. Benet på hodet som skal presses sammen under fødselen ble presset over hverandre slik at det lå dobbelt hvis du skjønner hva jeg mener, men det gled heldigvis tilbake igjen. Han var også veldig hes de første dagene etter fødselen da halsen hans var blitt kraftig strukket bakover. Enda i dag synes det hvor kulen i panna var ( han er nå 8 mnd. ) Og jeg synes fremdeles han strekker halsen bakover til en side når han sover. Like etter fødselen var bakhodet veldig langt men

det har rettet seg. Jeg har ikke hørt så mye om at barn kommer i slikt leie før, og de fortalte meg på føden at leiet var uforenelig med vanlig fødsel. Kan du fortelle meg litt om hyppigheten og eventuell årsak. Kan det hende pga. leiet at jeg gikk 14 dager over terminen? Jeg kjente at barnet "romsterte" nå veldig i magen to dager før fødselen og hodet var ikke festet men sto nokså langt oppe ble jeg fortalt. Og til slutt er det mulig å oppdage slike ting tidligere slik at både jeg og barnet kan ha vært spart for mye smerte. Dette ble langt men jeg har ikke funnet noe litteratur om dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31698-panneleie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Pannefødsel skjer i 0.5 til 1 promille av alle fødsler. Det skjer oftere hvis barnet ligger med ryggen mot høyre før fødsel Man kan stort sett ikke forutsi denne feilinnstilling, men iblant kan man få mistanke hvis fosteret ligger med hodet/ryggen strakt bakover bak over. Man kan ofte først se det under fødselen, men det kan rette seg til normal stilling. Hvis nakken ligger for til, gjør man keisernsitt, men ligger den bak til kan fødselen skje av seg selv, evt med hjelp av tang. Det sier eldre lærbøker, men i dag vil man nok gjøre keisersnitt hvis det ikke retter seg under fødselen. Lenge etter kan barnet ha en unormal holdning, men det betyr ikke noe for fremtidige forhold.

Jeg tror ikke du skal være redd for gjentakelse, det er veldig sjelden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31698-panneleie/#findComment-125042
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...