vimse Skrevet 17. juli 2001 Del Skrevet 17. juli 2001 Jeg er nå i uke 36:5 og var hos legen i går. Hemoglobinverdien var da 13,9. For litt over to uker siden var den 13,5. Tidligere i svangerskapet har den ligget litt frem og tilbake mellom 11,8 og 13,1. På helsekortet for gravide er det en rubrikk nederst for spesielle komplikasjoner der en kan krysse av for Hb> 13, 5 etter uke 20. Jeg nevnte dette for legen min i går, men hun avfeide det som lite problematisk, men hva betyr dette? Kan det være skadelig for barnet eller kan det være tegn på at noe er galt? Hvorfor regnes Hb>13,5 som en komplikasjon? Jeg har nettopp (for 5 dager siden) vært på sykehuset for å ta en sparkeprøve i forbindelse med svært høy fosterlyd målt hos min vanlige lege, da ble det også tatt ultralyd og legen på sykehuset mente at barnet hadde normal vekt og størrelse. Fosterlyden var også normal. På forhånd takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31710-h%C3%B8yt-hemoglobin/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 18. juli 2001 Del Skrevet 18. juli 2001 Din hemoglobinverdi er sikkert helt akseptabel, tatt i betraktning at du ikke har noen symptomer på andre lidelser. Noen ganger kan man se en høy hemoglobinverdi i forbindelse med svangerskapsforgiftning. Da er verdien gjerne høyere enn din, samtidig som man har høyt blodtrykk, proteiner i urinen etc. Kanskje er blodet ditt litt ekstra konsentrert, f.eks. hvis du ikke er flink til å drikke tilstrekkelig. Det mest sansynlige er nok likevel at du har en relativt høy verdi, uten at det er tegn på noe som helst unormalt. Slik jeg ser det, er det ingen grunn til å mistenke at du er disponert for noen komplikasjon, f.eks. svangerskapsforgiftning, ut i fra de målingene du har tatt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31710-h%C3%B8yt-hemoglobin/#findComment-125254 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.