Gå til innhold

Samboere, kontrakt eller testamente?

Anbefalte innlegg

Gjest vil gifte oss, men ikke nå

Jeg skal kjøpe leilighet med min kjære. Jeg har et barn fra tidligere forhold, han har ingen barn.

Jeg eier ikke stort, bortsett fra møbler, og en billig bil. Hva må vi passe på å ordne med papirer når vi kjøper sammen? Vi skal eie 50/50 av boligen.

Bør vi skrive testamente, eller holder det med samboerkontrakt? Vi vil gifte oss etterhvert, men ikke med det samme, så vil gardere oss tilfelle. man vet jo aldri. Hva hvis jeg eller han dør? Hvordan blir det for den som sitter igjen? Det hadde jo enklest å gifte oss, men venter litt med det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/317108-samboere-kontrakt-eller-testamente/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere trenger en kryssdekket livsforsikring. Feks. på 2 mill til dere hver. Hvis han dør får du 2 mill og omvendt. Dette er en billig forsikring. Det beste hadde jo vært med dekning av uførhet i tillegg, men det blir dyrt.

Så lenge dere skal eie 50/50, og ikke har noen store verdier utenom, trenger dere ikke en samboerkontrakt.

Vi klarer oss lenge med en livsforsikring.

Det tryggeste og ryddigste vil være å både ha en kontrakt _og_ et testamente. Ikke minst mhp å sikre ditt særkullsbarn. Hvem skal f.eks. en livsforsikring tilfalle. Får dere felles barn, blir det litt flere ting å tenke igjennom mhp arv.

Et ekteskap er først og fremst en standardkontrakt/avtale om samliv som er tilpasset lovverket og som lovverket er tilpasset til. Man kan gjøre tilleggsavtaler om f.eks.arv til særkullsbarn, særeie etc.

Det er ofte en langt enklere og ryddigere måte å avtale et samliv på en en "privat" samlivsavtale.

Jeg hadde ikke orket å leve så tett både menneskelig og økonomisk med et annet menneske uten en solid og forpliktende juridisk avtale i bunnen.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...