Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg mener bestemt at risikoen for Downs ble oppgitt til meg som 8% for en 45-åring, men da hadde den steget dramatisk de siste to årene.

Den er atskillig større ved 45 år enn ved 40, ja.

Hvis det er 10% risiko for noe ved 40 år, har man regnet inn mye som "feil". Men det hender jo at fagfolk gjør akkurat det.

Fortsetter under...

Den er atskillig større ved 45 år enn ved 40, ja.

Hvis det er 10% risiko for noe ved 40 år, har man regnet inn mye som "feil". Men det hender jo at fagfolk gjør akkurat det.

He, he

Vi er hvertfall enige om at risikoen øker dramatisk over 40 års alderen. Oversikten jeg fikk se oppgav risikoen for genfeil. Altså ikke bare Downs.

Gjest imzedimze

Joda, jeg vet selvsagt at en liten risiko alltid er der, enten du får barn som 16-åring eller som 30-åring. Det jeg ville ha en "bekreftelse" på, er om en 35-åring har like liten risiko som en 25-åring.

(bare sånn at jeg vet om jeg har dårlig tid - er 33 år nå)

Det er ikke bare mødre over en viss alder som har forhøyet risiko for å få barn med down syndrom, det har også de som blir gravide veldig unge, under 18.

Tusen takk for svar! Hvordan taes fostervannsprøven?

Magen blir desinfisert. De holder ultralydapparatet på magen mens de stikker inn en lang nål. Et stikk. Ikke veldig vondt. De tapper først et glass som de kaster. Deretter tapper de to glass. Tar noen minutter. Drar ut nålen og vasker magen på nytt. Jeg måtte hvile i en time før jeg kjørte hjem (kjørte selv).

Jeg tok det med ro i 4-5 dager etterpå. Jeg hadde ingen plager etterpå. Tok det mest med ro for min egen del. Ble jo litt stresset av hele situasjonen.

Fikk 1. svar etter en uke. andre svar etter et par uker. 1. svar avdekker alvorlige feil. 2. svar avdekker mindre alvorlige genfeil.

Det var godt å få de svarene. Hadde et fint svangerskap etterpå.

• 2 uker senere...

Joda, jeg vet selvsagt at en liten risiko alltid er der, enten du får barn som 16-åring eller som 30-åring. Det jeg ville ha en "bekreftelse" på, er om en 35-åring har like liten risiko som en 25-åring.

(bare sånn at jeg vet om jeg har dårlig tid - er 33 år nå)

Hvilket prosenttall ville bestemme om du ville ha dårlig tid eller ei? Jeg er 37 og skal forsøke å bli gravid nå. Jeg må bare ignorere de tallene dere fremlegger her, jeg har ikke tenkt meg å la være med å prøve å få barn fordi om alderen min er "imot" meg, eller fordi det er x% større sjanse for meg å få et barn med downs syndrom nå enn det var for fire år siden.

Annonse

AneM1365380603

Tusen takk for svar! Hvordan taes fostervannsprøven?

Er det ikke så at de enkelte steder kan ta en spesiell ultralyd som med stor sikkerhet viser om barnet har downs? Jeg vet noen bekjente av meg tok en slik ultralyd i Bergen. Tror det var noe med 3D, men er ikke sikker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...