Gjest og lekser generelt Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Hvis vi er med og øver med 3 klassingen vår så klarer hun som regel alt rett på målprøven/diktaten. Jeg pleier å be henne skrive ordene (engelsk og norsk) et par ganger. Hvis det er riktig så er jo alt bra - men som regel så kan hun de ikke i utgangspunktet. Jeg viser henne - og så ber jeg henne om å skrive de en gang til. Vi gir oss ikke før alle sitter. Dermed kan hun de jo på målprøven - men det er jo bare fordi vi har øvd til det sitter. En gang mannen min "hadde ansvaret" så øvde de ikke nok. Da fikk hun noen feil. Gjør dere slik - eller kan ungene deres ordene "av seg selv"? Dette tyder vel bare på at vi foreldre må følge opp og følge opp. Når kan de gjøre leksene selv? Snakket med ei på jobb og hun sitter i 1,5 time hver dag med datteren sin som går i 5 klasse. Det høres litt travelt ut syns jeg. Men samtidig så vil man jo at ungene skal følge med og gjøre det bra - så da gjør man det man må - ikke sant? Syns bare det er litt rart at de ikke lærer dette på skolen? Da jeg var liten fikk jeg "aldri" hjelp med leksene - men var allikevel best i klassen. Hva med de elevene som har foreldre som ikke gjør dette? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Har en 4 klassing. De har som regel 6 ord i engelsk de skal ha gloseprøve i i uka. I tillegg har de 6 norske ord de skal ha i diktat. Sånn gjør vi det her: Mandag kommer arbeidsplanen, da setter jeg meg ned med ei A4 blokk. Skriver ett og ett ord nedover linjene og med 5 tomme linjer imellom ordene. Datteren min sitter da og skriver 4-5 fulle linjer med et ord før ho går videre til neste ord. Gjør dette 2-3 ganger i uka, og jeg kan love deg at ordene sitter spikret både i pennen og hjernen :-) Det tar ikke veldig lang stund heller. Dagen før diktat eller gloseprøve setter jeg meg og hører ho for å være sikker på at det sitter. Det hender ho klager, men jeg vet at dette er den eneste måten å få ho til å lære de skikkelig, ho virkelig pugger. De har hatt gloseprøve og diktat hver uke siden de startet og det er bare en av prøvene ho har hatt en fillefeil på!!! Jeg sitter ikke sammen med de hele tiden mens de gjør lekser, men jeg er rundt her. Noe ansvar må de lære seg å ta selv, men jeg liker å være i nærheten så jeg vet at det blir gjort på en skikkelig måte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Else Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Vi øver daglig på øveordene. Stort sett har vi diktat på de, men er det mange vansklige ord, skriver hun de først flere ganger etter hverandre på linje. Så snakker vi om hva som er spesielt med ordene, dobbelt konsonanter, "lureord" som man uttaler anderledes enn man skriver osv. Jeg skriver også opp ordene på en liten lapp vi henger på toalettet. Der kan de leses flere ganger daglig ) Vår 3 klassing er ikke i nærheten av å sitte med leksene selv, vi må sitte kloss oppi henne mens hun jobber. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
double Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Her er det ingen øving. Fjerdeklassingen kan ikke fordra repitisjon, men hun får alt rett på målprøvene uansett så da er det egentlig greit å ikke terpe på noe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest svassa Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 ''Hva med de elevene som har foreldre som ikke gjør dette?'' Dette har vært et ankepunkt jeg har hatt mot lekser i alle år! Forleng skoledagen med en time så de som er flinke kan få noe ekstra å bryne seg på og de som trenger oppfølging (fordi de ikke får det hjemme) også kan få det. De som er middels skal selvsagt ikke overses, men også ufordres på sitt nivå, slik at alle kan yte etter evne. Enhets-skolen er en utopi! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Datteren min lærte automatisk å stave når hun begynte å lese bøker. Hun hadde én stavefeil i løpet av de 9 årene hun gikk i grunnskolen (hun hørte til siste kull som begynte da de var 7 år). Norsk gikk av seg selv med henne. Men hun trengte hjelp med matteleksene - de fikk omtrent ingen undervisning i det, bare satt og gjorde oppgaver. Sønnen min er en helt annen type. Han går i 4. klasse nå, og vi øver på øveordene. De har i lekse å skrive dem, og jeg hører ham i stavingen etterpå. Han er mer selvstendig med leksene nå enn ifjor, men det er jeg som tar totalansvaret. Han er mest opptatt av å bli ferdig. Med hensyn til bistand fra foreldrene synes jeg ungdomsskolen var verst. Jeg satt gjennomsnittlig halvannen time 7 dager i uka (men ikke hver dag, vi kunne f.eks. bruke 4 timer en søndag og ingenting en annen dag) med min datters skolearbeid gjennom de tre årene. Hun var flink, men de hadde stadig digre innleveringer og prosjekter som måtte gjøres ("ferdig") hjemme. Det var mye rot og tull på skolen, og de manglet lærer i et fremmedspråk, så jeg sto for svært mye av undervisningen. Men dette varierer veldig. Nevøen min gikk ett trinn under henne på naboskolen, og brukte langt mindre tid hjemme. Han er kanskje litt mindre perfeksjonist, men jeg tror også de hadde et litt annet opplegg På videregående kaster de heldigvis i mindre grad bort skoletiden. Du kan lese denne tråden her, den er to år gammel, men handler mye om lekser og foreldre (for større barn en ditt): http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3393758 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest og lekser generelt Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Datteren min lærte automatisk å stave når hun begynte å lese bøker. Hun hadde én stavefeil i løpet av de 9 årene hun gikk i grunnskolen (hun hørte til siste kull som begynte da de var 7 år). Norsk gikk av seg selv med henne. Men hun trengte hjelp med matteleksene - de fikk omtrent ingen undervisning i det, bare satt og gjorde oppgaver. Sønnen min er en helt annen type. Han går i 4. klasse nå, og vi øver på øveordene. De har i lekse å skrive dem, og jeg hører ham i stavingen etterpå. Han er mer selvstendig med leksene nå enn ifjor, men det er jeg som tar totalansvaret. Han er mest opptatt av å bli ferdig. Med hensyn til bistand fra foreldrene synes jeg ungdomsskolen var verst. Jeg satt gjennomsnittlig halvannen time 7 dager i uka (men ikke hver dag, vi kunne f.eks. bruke 4 timer en søndag og ingenting en annen dag) med min datters skolearbeid gjennom de tre årene. Hun var flink, men de hadde stadig digre innleveringer og prosjekter som måtte gjøres ("ferdig") hjemme. Det var mye rot og tull på skolen, og de manglet lærer i et fremmedspråk, så jeg sto for svært mye av undervisningen. Men dette varierer veldig. Nevøen min gikk ett trinn under henne på naboskolen, og brukte langt mindre tid hjemme. Han er kanskje litt mindre perfeksjonist, men jeg tror også de hadde et litt annet opplegg På videregående kaster de heldigvis i mindre grad bort skoletiden. Du kan lese denne tråden her, den er to år gammel, men handler mye om lekser og foreldre (for større barn en ditt): http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3393758 Skjønner det blir lenge til videreutdanning for min del... stønn! Hadde liksom sett for meg at de klarte seg sånn noenlunde selv fra ca 5 klasse og oppover... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Skjønner det blir lenge til videreutdanning for min del... stønn! Hadde liksom sett for meg at de klarte seg sånn noenlunde selv fra ca 5 klasse og oppover... Det er slett ikke sikkert det blir så ille. Jeg får bare litt vann på mølla når dette temaet kommer opp. Det er ganske mye offentlig debatt rundt dette med lekser eller heldagsskole for tiden, og mange skoler har opplegg der de kan gjøre unna mye før de kommer hjem. Det kommer også veldig an på hvor mye ressurser skolen har - f.eks. om de setter inn vikarer når en lærer ikke fungerer. Det er også stor forskjell på hva eleven selv definerer som bra nok. Jeg ser for meg at sønnen min aldri kommer til å sitte i timevis i helgene med noe skoleprosjekt hvis jeg ikke tvinger ham. Med søsteren var det annerledes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Den eldste datteren min gjorde leksene alene fra ca 3. klasse. Hun er veldig selvstendig. Sønnen min på 5. trinnet må sveives i gang. De har prøve hver fredag, og jeg pugger med han hver ukedag. Det står på ukeplanen hva de skal kunne til fredagen. Til å begynne med var han helt i fra seg når vi pugget, men så fikk han så gode resultater at konkurranseinstinket i han våknet. Jeg synes det går lettere nå, og jeg håper selvsagt at han skal bli mer selvstendig etterhvert. Vi har generalprøve hver torsdag, og vi synes begge to det er koselig. Så koselig har det vært at storesøster er blitt litt sjalu. Nå ønsker hun også glosepugging sammen med meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 I klassen til guttungen (4.trinn) øver de på "ukas ord" et par ganger på skolen (bruker dem til å øve stavskrift bl.a.) før det er diktat på fredager. Jeg tar stikkprøver under frokosten fredag morgen, og da kan han dem som regel godt. -så han er av de heldige som bare trenger 1-2 repetisjoner før stavingen "sitter" - andre unger trenger lengre tid, så der må kanskje foreldrene følge opp mer hjemme? (frynsegodet er at førsteklassingen vår også snapper opp endel rettskriving under frokosten på fredager.....) Alt som skal sitte godt i hukommelsen trenger flere repetisjoner - ellers lagres det ikke i langtidshukommelsen. Derfor er det ofte lurt å lese litt hver dag, stave litt hver dag - og spille piano litt hver dag... Sånn blir man god. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest og lekser generelt Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Det er slett ikke sikkert det blir så ille. Jeg får bare litt vann på mølla når dette temaet kommer opp. Det er ganske mye offentlig debatt rundt dette med lekser eller heldagsskole for tiden, og mange skoler har opplegg der de kan gjøre unna mye før de kommer hjem. Det kommer også veldig an på hvor mye ressurser skolen har - f.eks. om de setter inn vikarer når en lærer ikke fungerer. Det er også stor forskjell på hva eleven selv definerer som bra nok. Jeg ser for meg at sønnen min aldri kommer til å sitte i timevis i helgene med noe skoleprosjekt hvis jeg ikke tvinger ham. Med søsteren var det annerledes. Jeg leste det innlegget ditt om prosjektarbeid. Fikk jammen helt hetta. Jeg hadde vist det innlegget til læreren om jeg var deg den gangen. Selv var jeg veldig skoleflink og hatet gruppearbeid da jeg så på det som utrolig bortkasting av tid. Og det trakk karakteren min nedover. Men så hadde vi heldigvis ikke særlig mange prosjekter og gruppearbeid da. Selv gjorde jeg aldri lekser. Jeg trengte det ikke. På ungdomsskolen kunne vi velge studietimer - de leksene som MÅTTE gjøres (stiler etc) ble gjort da. Gloseprøver øvde jeg på i 5 min før timen startet. Foreldrene mine sjekket meg aldri. Faren min lærte meg en del matte før vi lærte det på skolen - men han hjalp aldri med leksene. De var jo kjempelette. Gikk ut som best på trinnet på ungdomsskolen. Måtte jobbe litt mer på videregående da men hadde bra karakterer der også. Ca 5 i snitt. Fikk nok et sjokk på høyskole ja - DA måtte jeg lære om studieteknikk. Sånn sett er det kanskje bedre nå (forhåpentligvis) at elevene får mer tilpasset undervisning på sitt eget nivå? Tenk hva jeg kunne ha blitt til med mine evner? I stedet ble skolen en utrolig kjedelig plass for meg. Men jeg passet godt til undervisningen slik den var før med en lærer som forklarte og klare greie lærebøker. Nå virker det som om det er utrolig utstruktuert og tilfeldig. Håper at kunnskapsløftet gjør at det blir litt bedre? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest og lekser generelt Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 I klassen til guttungen (4.trinn) øver de på "ukas ord" et par ganger på skolen (bruker dem til å øve stavskrift bl.a.) før det er diktat på fredager. Jeg tar stikkprøver under frokosten fredag morgen, og da kan han dem som regel godt. -så han er av de heldige som bare trenger 1-2 repetisjoner før stavingen "sitter" - andre unger trenger lengre tid, så der må kanskje foreldrene følge opp mer hjemme? (frynsegodet er at førsteklassingen vår også snapper opp endel rettskriving under frokosten på fredager.....) Alt som skal sitte godt i hukommelsen trenger flere repetisjoner - ellers lagres det ikke i langtidshukommelsen. Derfor er det ofte lurt å lese litt hver dag, stave litt hver dag - og spille piano litt hver dag... Sånn blir man god. Jeg ser at vi nok burde øvd litt hver dag ja. Vi har som oftest bare øvd på torsdagen. Så sånn sett så trenger hun jo ikke så mange repetisjoner før det sitter. Problemet er jo at ettermiddagene fyker med ting de skal på og hun er ikke akkurat lett å få til å gjøre lekser. Vi skulle ha hatt en fast tid hver dag - men litt vanskelig å få til pga at ukene er så forskjellige - mannen min jobber skift. Og ofte har de med besøk hjem fra skolen - eller besøket kommer senere. Så som regel blir det lekser i 19 tiden før kveldsmat. Hun har begynt å gjøre lekser på SFO to dager i uka. Da ser jeg selvfølgelig over dem om ettermiddagen. Får få henne til å øve på diktatord og gloser da. Heldigvis er lillesøster som går i første tydeligvis et skikkelig skolelys. Det blir nok lettere med henne. Hun leser utrolig bra allerede og ber om mer lekser :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Jeg leste det innlegget ditt om prosjektarbeid. Fikk jammen helt hetta. Jeg hadde vist det innlegget til læreren om jeg var deg den gangen. Selv var jeg veldig skoleflink og hatet gruppearbeid da jeg så på det som utrolig bortkasting av tid. Og det trakk karakteren min nedover. Men så hadde vi heldigvis ikke særlig mange prosjekter og gruppearbeid da. Selv gjorde jeg aldri lekser. Jeg trengte det ikke. På ungdomsskolen kunne vi velge studietimer - de leksene som MÅTTE gjøres (stiler etc) ble gjort da. Gloseprøver øvde jeg på i 5 min før timen startet. Foreldrene mine sjekket meg aldri. Faren min lærte meg en del matte før vi lærte det på skolen - men han hjalp aldri med leksene. De var jo kjempelette. Gikk ut som best på trinnet på ungdomsskolen. Måtte jobbe litt mer på videregående da men hadde bra karakterer der også. Ca 5 i snitt. Fikk nok et sjokk på høyskole ja - DA måtte jeg lære om studieteknikk. Sånn sett er det kanskje bedre nå (forhåpentligvis) at elevene får mer tilpasset undervisning på sitt eget nivå? Tenk hva jeg kunne ha blitt til med mine evner? I stedet ble skolen en utrolig kjedelig plass for meg. Men jeg passet godt til undervisningen slik den var før med en lærer som forklarte og klare greie lærebøker. Nå virker det som om det er utrolig utstruktuert og tilfeldig. Håper at kunnskapsløftet gjør at det blir litt bedre? Jeg tror kanskje den verste prosjektbølgen har lagt seg litt. Tanken er god på mange måter, men det er tidkrevende - og da går det ikke når tiden på skolen brukes opp på tull. Vedr. lærebøkene er det selvfølgelig store variasjoner. Men det er i hvert fall svært viktig at elevene er gode til å lese og tilegne seg stoffet ut fra en ikke altfor ryddig tekst, så det er et viktig grunnlag som legges når de er i den alderen våre unger er nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Jeg ser at vi nok burde øvd litt hver dag ja. Vi har som oftest bare øvd på torsdagen. Så sånn sett så trenger hun jo ikke så mange repetisjoner før det sitter. Problemet er jo at ettermiddagene fyker med ting de skal på og hun er ikke akkurat lett å få til å gjøre lekser. Vi skulle ha hatt en fast tid hver dag - men litt vanskelig å få til pga at ukene er så forskjellige - mannen min jobber skift. Og ofte har de med besøk hjem fra skolen - eller besøket kommer senere. Så som regel blir det lekser i 19 tiden før kveldsmat. Hun har begynt å gjøre lekser på SFO to dager i uka. Da ser jeg selvfølgelig over dem om ettermiddagen. Får få henne til å øve på diktatord og gloser da. Heldigvis er lillesøster som går i første tydeligvis et skikkelig skolelys. Det blir nok lettere med henne. Hun leser utrolig bra allerede og ber om mer lekser :-) Akkurat øveordene går det jo an å ta muntlig også, i bilen på vei til aktiviteter f.eks. Men da må jo den voksne huske hvilke ord som står på planen den uka :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.