Kreativia Skrevet 17. juli 2001 Del Skrevet 17. juli 2001 Kommer akkuratt fra jordmor. Er i dag i uke 37+1. Hodet til bebin var ikke festet og bebin er ganske stor. SF-målet mitt var godt over 40 cm. (hun fikk faktisk feilmelding fra pc'n sin når hun skulle legge inn sf-målet, for den godtok ikke noe over 40). Jeg var på sykehuset for to uker siden, og bebin ble målt til å veie 3,2 kilo mot normalt 2,2 kilo. (+/- 500 gram). Jordmor sa at siden barnet er så stort, og hodet er 1/3 av kroppen når barnet blir født, så kunne det godt hende at hodet faktisk ikke ville feste seg, fordi barnet var blitt for stort for bekkenet mitt. (jeg er ikke liten, jeg er heller kraftig. 160 cm og 80 kilo før graviditet). Sikkert noen som ikke helt skjønner hvor jeg vil hen, men poenget mitt er - er det ofte eller sjelden at bebin ikke fester hodet når det ikke har gjort det til nå, og særlig da med tanke på at barnet er relativt stort for 'alderen'? Hun nevnte at hvis det ikke hadde festet seg innen to-tre uker, så ville de høyst sannsynlig vurdere keisersnitt - noe jeg ikke har lyst til - jeg vil jo føde 'normalt'. Men må man så må man da.. Håper noen med 'erfaring' har tid til å svare meg, og takk for at du leste hele. Klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31721-hodet-festet-enda-da-neivel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
manne Skrevet 17. juli 2001 Del Skrevet 17. juli 2001 Jeg fødte en gutt på 4440g i des-99. Han festet ikke hodet før vannet ble tatt under fødselen. (Lenge etter at riearbeidet hadde satt igang) Hørte aldri noe om at det skulle bli keisersnitt av den grunn. De visste at han kom til å bli stor. Selv er jeg 164cm høy og veide i utgangspunktet ca. 55 kilo. (Husker ikke helt dine mål) Uansett får du vel ny ultralyd når det nærmer seg...og evnt. også røntgen av bekkenet ditt. Hva var det estimert at fødselsvekten skulle bli? (Jeg har pre-ammetåke om dagen - så om du har oppgitt det allerede...hehehe) mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31721-hodet-festet-enda-da-neivel/#findComment-125148 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kirsti Skrevet 17. juli 2001 Del Skrevet 17. juli 2001 Jeg syns det hørtes litt voldsomt ut å vurdere keisersnitt på bakgrunn av det du skriver. Jeg har nettopp født en jente på nesten 4 kilo, på termin, og hodet festet seg ikke før under fødselen. Ikke noe uvanlig idet, særlig ikke hvis du er flergangsfødende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31721-hodet-festet-enda-da-neivel/#findComment-125165 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kreativia Skrevet 18. juli 2001 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2001 Jeg fødte en gutt på 4440g i des-99. Han festet ikke hodet før vannet ble tatt under fødselen. (Lenge etter at riearbeidet hadde satt igang) Hørte aldri noe om at det skulle bli keisersnitt av den grunn. De visste at han kom til å bli stor. Selv er jeg 164cm høy og veide i utgangspunktet ca. 55 kilo. (Husker ikke helt dine mål) Uansett får du vel ny ultralyd når det nærmer seg...og evnt. også røntgen av bekkenet ditt. Hva var det estimert at fødselsvekten skulle bli? (Jeg har pre-ammetåke om dagen - så om du har oppgitt det allerede...hehehe) mvh Hei og takk for svar fra dere begge - ble faktisk litt mer 'læxxet av svarene. Jeg er førstegangsfødende - og hodet _burde_ ha festet seg.. Og så til det du lurte på, manne -jeg fikk ikke vite estimert fødselsvekt - bare at den kom til å bli relativt stor. Men det går jo greit det - folk har jo født digre barn før! ) Takk igjen for svar..jeg har aldri grått før i dette svangerskapet faktisk - ikke over svangerskapet i allefall. Har ikke gjort annet enn å gråte og være redd siden i går.. Klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31721-hodet-festet-enda-da-neivel/#findComment-125228 Del på andre sider Flere delingsvalg…
elize Skrevet 18. juli 2001 Del Skrevet 18. juli 2001 Jeg fødte en gutt på 4440g i des-99. Han festet ikke hodet før vannet ble tatt under fødselen. (Lenge etter at riearbeidet hadde satt igang) Hørte aldri noe om at det skulle bli keisersnitt av den grunn. De visste at han kom til å bli stor. Selv er jeg 164cm høy og veide i utgangspunktet ca. 55 kilo. (Husker ikke helt dine mål) Uansett får du vel ny ultralyd når det nærmer seg...og evnt. også røntgen av bekkenet ditt. Hva var det estimert at fødselsvekten skulle bli? (Jeg har pre-ammetåke om dagen - så om du har oppgitt det allerede...hehehe) mvh Kjære "manne", jeg er 1.gangsfødende i uke 38+2, og babys hode er ikke festet ennå. Var det din første baby du fødte da hodet ikke festet seg før under selve fødselen? Begynte bare riene da tiden var inne? Jeg begynner å bli lei av å vente, ser du...! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31721-hodet-festet-enda-da-neivel/#findComment-125235 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 18. juli 2001 Del Skrevet 18. juli 2001 Jeg synes ikke du skal krisemaksimere situasjonen ennå. At du har et høyt SF-mål, er en ting. Det kan bety at barnet er relativt stort, men kan også si noe om at det ennå står høyt. Man skal alltid ta vektberegning med en klype salt, når det er gjort ved ultralyd sent i svangerskapet. Jeg har vært med på at erfarne leger har feilet med nesten 1 kg. Du har ennå tid på deg før fødselen, og det er helt klart veldig mulig at hodet fester seg før fødsel. Det er veldig vanlig at hodet kommer lenger ned når riene begynner. Jeg kan ikke helt forstå at det er nødvendig å tenke keisersnitt i første omgang. Min erfaring tilsier at man venter og ser hva som skjer når riene begynner. Er det helt klart at barnet er veldig stort og at ditt bekken ikke er stort nok, får du få skikkelig informasjon om dette, så du vet hva du skal forholde deg til. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31721-hodet-festet-enda-da-neivel/#findComment-125258 Del på andre sider Flere delingsvalg…
manne Skrevet 18. juli 2001 Del Skrevet 18. juli 2001 Hei og takk for svar fra dere begge - ble faktisk litt mer 'læxxet av svarene. Jeg er førstegangsfødende - og hodet _burde_ ha festet seg.. Og så til det du lurte på, manne -jeg fikk ikke vite estimert fødselsvekt - bare at den kom til å bli relativt stor. Men det går jo greit det - folk har jo født digre barn før! ) Takk igjen for svar..jeg har aldri grått før i dette svangerskapet faktisk - ikke over svangerskapet i allefall. Har ikke gjort annet enn å gråte og være redd siden i går.. Klem fra Hvorfor _burde_ hodet ha festet seg? Vet ikke de eksakte tallene, men det er da omtrent 50/50 hvorvidt hodet fester seg eller ikke? Legen min mente iallefall at det var like normalt at det ikke festet seg som at det festet seg...(eller var det sagt som trøst til meg tro...hehehe). Du får spørre de "kloke hodene" inne på graviditet også...så kan vi sjekke hvor mange det festet seg hos og hvor mange det ikke gjorde det hos...*S* mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31721-hodet-festet-enda-da-neivel/#findComment-125280 Del på andre sider Flere delingsvalg…
manne Skrevet 18. juli 2001 Del Skrevet 18. juli 2001 Kjære "manne", jeg er 1.gangsfødende i uke 38+2, og babys hode er ikke festet ennå. Var det din første baby du fødte da hodet ikke festet seg før under selve fødselen? Begynte bare riene da tiden var inne? Jeg begynner å bli lei av å vente, ser du...! Det var mitt første barn, ja. Her begynte det med blodspor 8 dager over terminen. 20 timer etterpå var gutten født. Har jeg forstått det riktig når jeg mener at du skal føde på SØF? (ref: Østfoldhallen og Fredrikstad blad) Dersom du ikke bor så langt unna Fredrikstad kan jeg iallefall opplyse om at det er treff på ChangCheng mandag 6.aug. kl.18.00. Dersom du fremdeles går med mage... Mailadressen min er: [email protected] mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31721-hodet-festet-enda-da-neivel/#findComment-125281 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kreativia Skrevet 19. juli 2001 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2001 Hvorfor _burde_ hodet ha festet seg? Vet ikke de eksakte tallene, men det er da omtrent 50/50 hvorvidt hodet fester seg eller ikke? Legen min mente iallefall at det var like normalt at det ikke festet seg som at det festet seg...(eller var det sagt som trøst til meg tro...hehehe). Du får spørre de "kloke hodene" inne på graviditet også...så kan vi sjekke hvor mange det festet seg hos og hvor mange det ikke gjorde det hos...*S* mvh hehe, hei du! Jeg aaner ikke hvorfor det burde ha festet seg jeg. Tror jordmor nevnte noe om det, samt at jeg har på følelsen av at det gjorde det på 'alle andre' jeg snakker med også. Men jeg tar nok helt sikkert feil... *tar det helt med ro* Klem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31721-hodet-festet-enda-da-neivel/#findComment-125345 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.