Gjest Undrende galler Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Legevitenskapen er kommet langt, men noe gjenstår, i alle fall på informasjonssiden. Kan noen fortelle meg hva en gallesteinplaget person kan spise? Anbefalingene er sterkt motstridende. Unngå fett, agurk og epler, sier fastlegen. Spis massevis av frukt og grønt, sier en annen lege. Ta gjerne et glass rødvin (hva med pils?), sier Doktoronline. Unngå kylling, flesk og bacon, skrives det i en legebok. Glem alle eggeretter, samt kålrabi, hodekål og blomkål. Vink farvel til rømme, fløte og fete oster, skriver den myndige forfatter. (Farvel gjeitost, min venn gjennom alle årene!) Laks eller kveite til middag er altså forbudt. Men en liten torsk eller et ydmykt stykke sei, kanskje? Svinekoteletten bærer dødens merke, likesom julemiddagen. En julaften med knekkebrød er i alle fall noe å minnes. Og hvis epler er frukt, er de altså tillatt — eller forbudt... Jeg løfter min lille pils (forbudt?) eller rødvin (tillatt?) og jubler: Skål for den store forvirringen! Noe intravenøst ville kanskje vært løsningen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317229-hva-b%C3%B8r-en-galler-spise/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
attiken Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Hehe, synes beskrivelsen din var helt enorm! Jeg er en forhenværende galler, og måtte pent erfare hvilke matsorter jeg burde holde meg unna. For min del var det en stor stygg ulv i "galleskogen", og det var kjøttdeigen. Alt som het lørdagskos ble fy-fy for meg, og hvert lille lasagnestykke resulterte i timesvis med smerter. Ellers fant jeg ikke ut om det var andre ting som var garantert trøbbel. Nå i ettertid, når galleblæren og hele ruklet er bortevekk, koser jeg meg med alt! Synd at buksene protesterer... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317229-hva-b%C3%B8r-en-galler-spise/#findComment-2606860 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Det er omdiskutert om dannelsen av gallesten påvirkes av ulikt kosthold. Kirurgen må eventuelt fiske ut en sten og undersøke hva den består av, for å se om den er av en type som lar seg påvirke av endret kosthold. Mange lever med massevis av gallesten uten noen gang å få smerter. Smerten kommer idet en sten som er "passe stor " klemmes ut for så å sette seg fast i gallegangen til tarmen. Fet mat, og alkohol, gjerne mens man er relativt dehydrert, vil få galleblæren til å trekke seg kraftigere sammen, og øke sjansen for at stener klemmes ut. Julefeiring er effektivt. Gallestensanfall som gir påvirkning av galleblære-veggen, eller av leveren gjør at men vil vurdere kirurgi. Intravenøs Voltaren er forøvrig en god behandling av sten-smerter :-) Alkohol intravenøst ville nok ha minsket risken for gallesmerter, men det er ikke så sosialt, heller ikke å anbefale av medisinske grunner. Når du får såpass mange sprikende råd, så tyder det på at ingen veldig konkrete råd kan gies. Mange veier fører til Rom. Du får prøve deg litt frem hva som funker for deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317229-hva-b%C3%B8r-en-galler-spise/#findComment-2608030 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helsa først Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Det er omdiskutert om dannelsen av gallesten påvirkes av ulikt kosthold. Kirurgen må eventuelt fiske ut en sten og undersøke hva den består av, for å se om den er av en type som lar seg påvirke av endret kosthold. Mange lever med massevis av gallesten uten noen gang å få smerter. Smerten kommer idet en sten som er "passe stor " klemmes ut for så å sette seg fast i gallegangen til tarmen. Fet mat, og alkohol, gjerne mens man er relativt dehydrert, vil få galleblæren til å trekke seg kraftigere sammen, og øke sjansen for at stener klemmes ut. Julefeiring er effektivt. Gallestensanfall som gir påvirkning av galleblære-veggen, eller av leveren gjør at men vil vurdere kirurgi. Intravenøs Voltaren er forøvrig en god behandling av sten-smerter :-) Alkohol intravenøst ville nok ha minsket risken for gallesmerter, men det er ikke så sosialt, heller ikke å anbefale av medisinske grunner. Når du får såpass mange sprikende råd, så tyder det på at ingen veldig konkrete råd kan gies. Mange veier fører til Rom. Du får prøve deg litt frem hva som funker for deg. Fikk fjernet hele galleblæra før helgen, så nå er kostholdet intet problem. Og så har kikkhullskirurgien fått en ny venn! Hilsen Undrende (nå fornøyd) galler 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317229-hva-b%C3%B8r-en-galler-spise/#findComment-2611158 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.