Gå til innhold

Avføringen min flyter!

Gjest Hypokondere kan også bli syke....

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ei jente på 35, som har perioder med "en smule" helseangst... Nå er jeg bekymret for kreft i bukspyttkjertelen. Det startet i slutten av august, da begynte jeg å klø på armene og hadde litt vondt øverst i magen. Tok masse blodprøver hos legen (senkning, lever, nyrer, gallesalter, billirubin, blodutstryk, hvite blodlegemer blant annet. Tok ikke spesielt av bukspyttkjertel). Disse var fine, og jeg fikk beskjed om ikke å uroe meg for kreft. Klarte det ikke helt, bestilte meg privat time til ultralyd av lever, nyrer, galle, bukspyttkjertel. Alt fint. Roet meg litt, til jeg leste at ultralyd av bukspyttkjertel ikke er trygt, en ser ikke hele. Prøvde allikevel å tenke at det ikke er noe. Har i mellomtiden blitt gravid. 7 uker på vei og veldig kvalm, dvs at siden søndag morgen ( i dag er det ondsdag) har jeg kun spist noen loffskiver, 2 knekkebrød, ett egg, en pølse, 2 stykker grandiosa og en karbonade. Altså meget usunt (jeg lever ike så usunt til normalt altså, men nå må jeg bare spise det jeg orker) og ikke så mye. Og i dag tidlig da jeg var på do så jeg at avføringen lå og fløt i vannet. Dette har skjedd en gang til etterpå i dag. Fast konsistens og normalt brun i fargen. Jeg blir redd, og tar dette som nok et symptom på bukspyttkjertelkreft. Burde jeg oppsøke lege igjen? Kan den flytende avføringen ha noe med det dårlige kostholdet jeg har hatt de siste dagene? Ville blodprøvene mine (da av lever og galle og bilirubin - siden bukspyttkjertel ikke ble tatt) ha vist om jeg har kreft? Dette er jo 2 mnd siden - burde jeg få tatt nye prøver? Og hva med ultralyden, ville den ha vist noe? Kan nevne at jeg er veldig trøtt , sliten og uopplagt for tida (noe som jo kan henge sammen med graviditeten, men som jeg her også frykter er kreft). Tusen takk for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/317290-avf%C3%B8ringen-min-flyter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her var det mye spørsmål, og jeg er ikke fagperson. Men jeg prøver meg på et svar:

Først: gratulerer med den lille i magen :-)

''Og i dag tidlig da jeg var på do så jeg at avføringen lå og fløt i vannet.''

Dette er da slett ikke unormalt, og heller et tegn på god fordøyelse! Jeg har i hvert fall hørt fra flere hold at det er bedre med avføring som flyter enn den tunge tette som synker i vann.

Og den maten du har spist i dag, den var da slett ikke så ille? Når man er tidlig-gravid og kvalm, er det viktigere å få i seg noe næring som man orker, enn at det skal være så ekstremt sunt. Kreft i bukspyttkjertelen er vel en sjelden kreftform, særlig blant så unge. Og symptomene dine er typiske svangerskapssymptomer. Ikke heng deg opp i dette med kreft i bukspyttkjertelen, prøv å kos deg med svangerskapet!

candyqueen_83

Her var det mye spørsmål, og jeg er ikke fagperson. Men jeg prøver meg på et svar:

Først: gratulerer med den lille i magen :-)

''Og i dag tidlig da jeg var på do så jeg at avføringen lå og fløt i vannet.''

Dette er da slett ikke unormalt, og heller et tegn på god fordøyelse! Jeg har i hvert fall hørt fra flere hold at det er bedre med avføring som flyter enn den tunge tette som synker i vann.

Og den maten du har spist i dag, den var da slett ikke så ille? Når man er tidlig-gravid og kvalm, er det viktigere å få i seg noe næring som man orker, enn at det skal være så ekstremt sunt. Kreft i bukspyttkjertelen er vel en sjelden kreftform, særlig blant så unge. Og symptomene dine er typiske svangerskapssymptomer. Ikke heng deg opp i dette med kreft i bukspyttkjertelen, prøv å kos deg med svangerskapet!

Syns jeg har lest at avføring som flyter kan være tegn på glutenallergi.

Men det kan jo være hundrevis av teorier.

Takk for svar! Glutenallergi / cøliaki har jeg ikke, så der ligger ikke svaret.

Avføringen fløt i do i dag også, enda jeg spiste litt mer i går (2 brødskiver til lunsj, 3 pølser i lompe til middag samt litt frukt). Men fortsatt normal farge og konsistens.

Hvor lenge kan det være sånn før jeg oppsøker lege tro?

Er dette normalt eller unormalt?

Ødelegger litt for å nyte graviditeten akkurat nå, dessverre!

Avføringen fløt i do i dag også, enda jeg spiste litt mer i går (2 brødskiver til lunsj, 3 pølser i lompe til middag samt litt frukt). Men fortsatt normal farge og konsistens.

Jeg ville aldri ha oppsøkt lege pga. at avføringen flyter, som jeg nevnte, jeg har hørt at det er et sunnhetstegn. Det betyr bare at avføringen har litt lettere enn vann, og ikke tyngre. F.eks. at den er litt porøs, ikke kompakt. Jeg kan ikke se noen som helst grunn til at det skal være et sykdomstegn. Langvarig diare, blod i avføring og hvit farge over lengre tid er tre symptomer man bør få sjekket ut, men IKKE avføring som flyter. (Forresten er det vanlig med endringer i fordøyelsen når man er gravid, både løs mage og forstoppelse, uten at det er tegn på noe sykelig.)

Jeg håper og tror at det eneste som "feiler" deg er at du er gravid! *klem*

Annonse

Jeg ville aldri ha oppsøkt lege pga. at avføringen flyter, som jeg nevnte, jeg har hørt at det er et sunnhetstegn. Det betyr bare at avføringen har litt lettere enn vann, og ikke tyngre. F.eks. at den er litt porøs, ikke kompakt. Jeg kan ikke se noen som helst grunn til at det skal være et sykdomstegn. Langvarig diare, blod i avføring og hvit farge over lengre tid er tre symptomer man bør få sjekket ut, men IKKE avføring som flyter. (Forresten er det vanlig med endringer i fordøyelsen når man er gravid, både løs mage og forstoppelse, uten at det er tegn på noe sykelig.)

Tusen takk for positive svar :-) Håper at dere har rett og ikke jeg.

Leser på helsenett at ved slike symptomer skal en oppsøke lege fordi dette kan stamme fra bukspyttkjertelen, men jeg er jo allerede undersøkt til en viss grad og håper jo at disse undersøkelsene er bra nok. Og så må jeg slutte å lese så mye på internett.....Ikke bra for noen som blir så fort redde som det jeg blir.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Flytende avføring i perioder er helt normalt. Skyldes ofte litt luft iblandet avføringen, eller fettrik avføring. Sistnevnte skjer vanligvis ved gallestens-problematikk, eller ved endret kosthold.

Hvorfor tenker du bukspyttkjertel? Fordi dette er en vanskelig diagnose å utelukke? Svært sjelden diagnose hos unge mennesker, medmindre man har brukt spesielle medisiner, mye alkohol eller svært mye nikotin. Smerter fra bukspyttkjertel kjennes forøvrig ikke i magen, men oftest bak i rygg/flanke. Ingen blodprøver kan sikkert utelukke kreft, men normale verdier taler mot det.

Jada, hypokondere kan også bli ekte syke. Ofte blir de værre i svangerskap; man har ansvar for et kommende barn, og mange kroppsfunksjoner endrer seg. Trolig er det mer skadelig for både deg og barnet at du bruker så mye tid på å engste deg, og eventuelle prøver du utsetter deg for. Snakk med fastlegen din om helseangsten, gode samtale-terapiformer finnes.

hvorfor skjer dette??

Hjelper det mot helseangsten å spørre flere leger? Forsterker du egentlig ikke bare angsten da?

Ser du har stilt dette spørsmålet på lommelegen også

Hjelper det mot helseangsten å spørre flere leger? Forsterker du egentlig ikke bare angsten da?

Ser du har stilt dette spørsmålet på lommelegen også

For en med helseangst kan det hjelpe å spørre flere leger ja, selv om jeg ikke vet om det hjelper trådstarter.

Slutt å studere din egen avføring! De fleste er lykkelig uvitende om den flyter eller ikke :) Og som du selv er inne på er internett et alvorlig problem for folk med helseangst, så forsøk å styre unna alt annet enn det som oppleves som hyggelig lesning der.

Jeg må nesten si at jeg heller aldri ville ha oppsøkt legen fordi avføringen flyter, men det er fordi jeg rett og slett ikke vet om den flyter eller synker. Jeg SER da ikke nedi do etter at jeg er ferdig:-)

Hvilken grunn har du for å tro at du har kreft i bukspyttkjertelen? Den tilstanden du beskriver er jo helt normal. Man kan kjenne masse vondter både her og der i kroppen, men det er sjelden dette er tegn på sykdom. Alle kan ha løs mage iblant og kostholdet har sikkert en sammenheng med det. Jeg hadde blitt mer bekymra dersom du var skikkelig opplagt nå som du er i starten av svangerskapet ;-) Selv var jeg totalt utkjørt de tre første mnd i mine tre svangerskap.

Du bør lære deg å slappe av og du må ikke lese på diverse nettsider om sykdomssymptomer etc (for det antar jeg du har gjort ;-)). Absolutt alt vi kjenner som "unormalt" i kroppen kan gi dødelige symptomer på nettet ;)

Trolig er du helt frisk - og de symptomene du beskriver er da på ingen måte alarmerende :)

Annonse

candyqueen_83

Jeg må nesten si at jeg heller aldri ville ha oppsøkt legen fordi avføringen flyter, men det er fordi jeg rett og slett ikke vet om den flyter eller synker. Jeg SER da ikke nedi do etter at jeg er ferdig:-)

Det er visst anbefalt å titte litt på avføringen et par -tre ganger i måneden. For å kunne se etter evt forandringer, og for å kunne vite hvordan den normalt ser ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...