Gå til innhold

Rhesus minus og abort

Anbefalte innlegg

Gjest havhesten

Hei! Jeg er en kvinne på 34 år som aborterte nå i 9 uke. For 3 år siden tok jeg en provosert medisinsk abort, fikk tabletter som skulle sette det hele igang, men kom kun litt blødning. Etter ytterligere 4 uker krevde jeg en oppfølgning da jeg hadde magesmerter og feber og følte selv at noe var galt. Det bar inn på sykehus der de så at fosteret var så å si like stort som før aborten og de foretok en utskraping. Når jeg fikk utskrapingen så satte de Anti-D immunglobulin sprøyten, men jeg fikk ikke den første gangen. Da spurte ingen meg om blodtypen min og jeg selv visste desverre ikke at dette var så viktig. Det jeg nå lurer på er om det at jeg ikke fikk sprøyte ved den 1 medi. aborten kan ha gjort at sprøyten jeg først fikk etter 4 uker - da de foretok utskrapingen kan ha ført til at fosteret jeg nå mistet ikke var beskyttet? Vil dette føre til at jeg får problemer med å gjennomføre en graviditet? Jeg var ca 10 uker når de gjennomførte første medikamentelle aborten. Jeg hadde da små blødninger når det var mens tid så jeg forstod faktisk ikke at jeg var gravid den gangen. Når jeg fant det ut så ville min da værende kjæreste ikke beholde barnet og han forlot meg samme dag som vi fant det ut. Derfor valgte jeg å ta abort, noe som jeg har angret på hver dag siden. Jeg er nå livredd for at denne feilen skal føre til at jeg ikke kan få barn igjen. Takk på forhånd for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/317340-rhesus-minus-og-abort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg tror ikke det er grunn til bekymring. Det diskuteres om det er nødvendig med forebyggende sprøyte ved de tidlige aborter hvor det er liten risiko for at foster som er rhesus-positivt sender blod over til mor som så kan utvikle antistoff. Hvis man utfører kirurgisk abort er risikoen større. Utvikling av antistoffer kan skade det neste foster hvis det er rhesuspositivt. Det er ikke årsak til tidlig abort, og problemet oppstår først senere i svangerskapet med blodmangel hos fosteret, og det kan man i dag behandle med blodoverføring til foster. Så langt behøver du ikke å tenke.

Neste gangen du blir gravid vil det bli tatt en blodprøve og da vil man rutinemessig undersøke deg for antistoffer og følge deg nøye hvis det er tilfelle, men med stor sannsynlighet har du ikke dannet antistoffer. Risiko for å abortere med relativt stor, i din aldre kanskje 25% og det har helt andre årsaker. Så ikke gi deg selv bebreidelser for den beslutning du tidligere tok om abort, den var riktig for deg på daværende tidspunkt! Se fremover, lykke til med neste forsøket.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...