Gjest Lennox Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Jeg fødte en flott og stor gutt i januar 2007, og fikk da skader i bekkenbunnsmuskulaturen. Dette gav seg utslag i redusert evne til å knipe skjeden, samt et moderat cystocele og livmorfremfall. Jeg har gjennomført et program med systematisk trening (knipeøvelser), med oppfølging fra fysioterapeut, men status i dag er den samme: vid skjede og en noe nedsunket livmor. Nå er situasjonen den at vi ønsker å få et barn til. Forrige gang ble jeg gravid på første forsøk. Denne gangen har vi så langt bare prøvd en gang, men uten hell. Jeg hadde eggløsning på dag 23 (positivt testutslag to dager før, nøyaktig det samme som forrige gang), og vi hadde samleie fire dager før el, to dager før el, samme dag og dagen etter. Jeg fikk mensen på dag 35, dvs at lutealfasen min er på 11 dager. Jeg har alltid hatt svært regelmessige sykluser. Med dette som bakgrunnsteppe har jeg følgende spørsmål til deg: 1) Kan nedsunket livmor vanskeliggjøre befruktning? Når jeg kjenner etter i skjeden passerer fingeren min livmortappen med 2-3 cm, dvs at jeg kan plassere fingeren min parallelt med, eller "forbi" tappen. I tiden rundt eggløsning kjennes tappen naturligvis noe annerledes ut, og det er vanskeligere å måle hvor langt forbi fingeren kommer, men jeg har inntrykk av at også da er situasjonen noenlunde lik. Jeg tenker at dersom sædavgang skjer lengre bak i skjeden enn der åpningen til livmorhalsen befinner seg, så kan det være vanskelig for sædcellene å finne frem. Er det noen stillinger som er mer gunstige enn andre i en slik situasjon? 2) Jeg har forstått det slik at 11 dagers lutealfase er innenfor normalen, men noe kort i forhold til det optimale. Ettersom jeg allerede har klart å bli gravid vet jeg jo at det er mulig, men jeg lurer på om det er noe tilskudd jeg kan/bør ta for å øke mulighetene for at egget får festet seg (B-12?), og er dette i tilfelle på resept? Videre lurer jeg på om mitt aktivitetsnivå eller andre forhold i lutealfasen påvirker eggets muligheter for å feste seg. Eksempelvis bærer jeg vår snart to årige sønn opp en lang trapp hver dag. Er dette noe jeg bør unngå i denne perioden? Jeg virker sikkert noe utålmodig, men det har blant annet sammenheng med at jeg håper å få strammet inn skjeden ved operasjon, men da må vi visstnok få de barna vi ønsker oss først. Med vennlig hilsen Kvinne 29 år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317386-nedsunket-livmor-og-kort-lutealfase/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Er det ikke litt tidlig å begynne å styre med alt dette når dere tross alt har prøvd bare en syklus? Jeg hadde forøvrig noe av det samme som deg, annsynligvis også etter første fødsel, men ikke så veldig merkbart før etter den andre. Ble alikevel gravid på første forsøk begge gangene. Hadde også syklus på 33-35 dager og har alltid hatt 16 dager fra eggløsning til første mensdag. Så etter egenerfaring vil jeg bare anbefale dere å slappe helt av, knulle når dere har lyst og se det an en god stund ennå. ) Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317386-nedsunket-livmor-og-kort-lutealfase/#findComment-2608296 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 1) Kan nedsunket livmor vanskeliggjøre befruktning? Svar: nei Er det noen stillinger som er mer gunstige enn andre i en slik situasjon? Svar: samleiestilling betyr ikke nor for å bli gravid. 2) øke mulighetene for at egget får festet seg (B-12?), og er dette i tilfelle på resept? Svar: Et godt egg som lar seg befrukte og dele seg, vil også kunne feste seg. Vi har ikke noe middel til å påvirke denne prosessen. 3)Videre lurer jeg på om mitt aktivitetsnivå eller andre forhold i lutealfasen påvirker eggets muligheter for å feste seg. Eksempelvis bærer jeg vår snart to årige sønn opp en lang trapp hver dag. Er dette noe jeg bør unngå i denne perioden? Svar: Tenk på hvor hardt kvinner gjennom årene har arbeidet og likevel har gjennomført graviditet! Og mange som har løftet tunge møbler i håpet om å abortere et uønsket foster! Så svaret er at du ikke behøver å ta hensyn. Jeg synes du skal ta det litt med ro, ikke drive med eggløsningstest, men ha samleie 2-3 ganger per uke, det er tilstrekkelig. Spis folat, unngå alkohol og tobakk. Lev mest mulig normalt. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317386-nedsunket-livmor-og-kort-lutealfase/#findComment-2611107 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 1) Kan nedsunket livmor vanskeliggjøre befruktning? Svar: nei Er det noen stillinger som er mer gunstige enn andre i en slik situasjon? Svar: samleiestilling betyr ikke nor for å bli gravid. 2) øke mulighetene for at egget får festet seg (B-12?), og er dette i tilfelle på resept? Svar: Et godt egg som lar seg befrukte og dele seg, vil også kunne feste seg. Vi har ikke noe middel til å påvirke denne prosessen. 3)Videre lurer jeg på om mitt aktivitetsnivå eller andre forhold i lutealfasen påvirker eggets muligheter for å feste seg. Eksempelvis bærer jeg vår snart to årige sønn opp en lang trapp hver dag. Er dette noe jeg bør unngå i denne perioden? Svar: Tenk på hvor hardt kvinner gjennom årene har arbeidet og likevel har gjennomført graviditet! Og mange som har løftet tunge møbler i håpet om å abortere et uønsket foster! Så svaret er at du ikke behøver å ta hensyn. Jeg synes du skal ta det litt med ro, ikke drive med eggløsningstest, men ha samleie 2-3 ganger per uke, det er tilstrekkelig. Spis folat, unngå alkohol og tobakk. Lev mest mulig normalt. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen Jeg ser at både Mette Moen og "Lillemus" mener jeg bør "ta det med ro" og la være å "styre", og ønsker å kommentere disse rådene. Som jeg skrev i spørsmålet mitt fikk jeg skader i bekkenbunnsmuskulaturen i forbindelse med en fødsel i januar 2007. Siden den gang har skjeden min vært vid, og evnen til å knipe skjeden er meget liten. Intensiv og systematisk trening med oppfølging fra fysioterapeut har ikke hjulpet. Konsekvensen er at verken jeg eller mannen min har utbytte av samleie, og det er en utfordring å i det hele tatt få til sædavgang i skjeden. Det finnes selvfølgelig andre måter å ha sex på, og dette praktiserer vi da også. Det burde likevel være enkelt å forstå at manglende glede over samleie er et savn i sexlivet og at enhver ung kvinne (og mann) vil oppleve en slik situasjon som trist og vanskelig. På denne bakgrunn ønsker jeg kirurgisk korrigering av muskulaturen rundt skjeden, og har fått bekreftet av lege at jeg er en kandidat for en slik operasjon. Før kirurgi er aktuelt må vi imidlertid få de barna vi ønsker oss, og i utgangspunktet har vi begge lyst på tre barn. Dersom vi med forholdsvis enkle grep kan optimalisere mulighetene for befruktning - hvorfor i all verden skal vi la være?? Jo lengre tid som går før jeg er gravid, jo lengre tid vil det gå før vi igjen (forhåpentligvis) kan ha et fullt ut tilfredsstillende sexliv. Jeg tar til etterretning at Moen mener at verken samleiestilling eller andre "tiltak" har noen effekt, men noterer meg samtidig at dette er det tydeligvis delte meninger om innenfor legestanden. At mine spørsmål var legitime og velbegrunnete hensyntatt den situasjonen jeg er i, bør uansett anerkjennes. Kommentarer om at jeg må "ta det med ro" opplever jeg som en nedvurdering av den belastning det er å føle seg redusert som et seksuelt vesen, som følge av en ødelagt bekkenbunnsmuskulatur. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317386-nedsunket-livmor-og-kort-lutealfase/#findComment-2611299 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.